Gemeente Pekela


Jaarlijkse WOZ-beschikking en aanslag gemeentelijke Belastingen

Eind januari heeft u de aanslag Gemeentelijke Belastingen voor het belastingjaar 2011 ontvangen.

Op de aanslag kunnen diverse belastingsoorten staan. Als u eigenaar van een woning of een ander pand bent, staat ook de WOZ-waarde van die woning en/of dat pand op het aanslagbiljet vermeld. Het aanslagbiljet is ook meteen de WOZ-beschikking. De WOZ-waarde heeft u in 2012 nodig voor de aangifte inkomstenbelasting 2011. Bewaar het aanslagbiljet daarom goed.

Hoe kan ik een taxatieverslag opvragen?
Wilt u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand, dan kunt u een taxatieverslag opvragen. Op dit taxatieverslag staan de object-kenmerken van uw pand vermeld en de panden (veelal inclusief foto) die ter onderbouwing van de waarde van uw pand zijn gebruikt. U kunt uw taxatieverslag direct via de internetsite van de gemeente Pekela raadplegen. Het direct raadplegen van uw documenten is alleen mogelijk na identificatie via DigiD.Â

Wilt u geen gebruik maken van het direct raadplegen, maar wilt u het taxatieverslag toegezonden krijgen, dan kunt u het verslag op de onderstaande wijze aanvragen:

* Door het zenden van een e-mail naar info@pekela.nl onder vermelding van aanvraag taxatieverslag, uw naam, adres, en het beschikkingsnummer;

* of schriftelijk onder vermelding van uw naam, adres, en het beschikkingsnummer.

Gemeente Pekela
Team Belastingen
Postbus 20.000
9665 ZM Oude Pekela

Het taxatieverslag wordt u dan zo spoedig mogelijk toegezonden. Heeft u na het inzien van het taxatieverslag nog vragen over de WOZ-waarde, dan kunt u voor een aanvullende toelichting telefonisch contact opnemen met de gemeente.Â

Kwijtschelding gemeentelijke Belastingen
Als uw inkomen erg laag is, komt u misschien voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding in aanmerking. In tegenstelling tot voorgaande jaren is de aanvraag voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen niet meer gekoppeld aan de kwijtscheldingsaanvraag voor de waterschapsbelasting opgelegd door Hefpunt. Dit betekent dat u in de meeste gevallen voor beide instanties apart een kwijtscheldingsverzoek moet indienen. Voor een spoedige afhandeling verzoeken wij u het formulier volledig en met de nodige bewijsstukken in te dienen. U ontvangt binnen zes weken na ontvangst van uw kwijtscheldingsverzoek bericht van de gemeente of u voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen in aanmerking komt.

Let op: Het is in uw eigen belang dat u het kwijtscheldingsverzoek tijdig en compleet indient (binnen zes weken). Dient u het kwijtscheldingsverzoek in, nadat de dwanginvordering is gestart, dan zijn de invorderingskosten geheel voor uw rekening.

Waar kan ik het aanvraagformulier kwijtschelding halen? Een aanvraagformulier kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen kunt u ophalen in het gemeentehuis, afdeling Publiekszaken, Raadhuislaan 8. Het formulier is ook te vinden op de website.

Let op: De afdeling belastingen is niet meer gehuisvest in het voormalige bankgebouw.

Kan ik hulp krijgen bij het invullen?
Wanneer u problemen hebt met het invullen van het formulier, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Publiekszaken van de gemeente, t. 0597 617555.

Heeft u een vraag over uw aanslag?
In de bijsluiter die bij de aanslag is gevoegd, vindt u algemene informatie over de aanslag. Ook kunt u de website raadplegen. Via de website is het bijvoorbeeld mogelijk uw taxatieverslag op te vragen. Natuurlijk kunt u ook bellen met de gemeente t. 0597 617555 of de afdeling publiekszaken aan Raadhuislaan 8 bezoeken.