Nieuw-Vlaamse Alliantie



N-VA pleit voor centraal inschrijvingsregister in scholen

klok 15 februari 2011

Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met de problematiek van de `dubbele inschrijving'. Ouders wedden op verschillende paarden door hun kinderen in verschillende scholen in te schrijven. Wanneer ze een definitieve schoolkeuze hebben gemaakt, laten ze vervolgens niets meer van zich horen in de scholen die afvielen. Deze praktijk bezorgt scholen zowel financiële als organisatorische kopzorgen. De Vlaamse parlementsleden Vera Celis en Goedele Vermeiren (N-VA) zien heil in een centraal inschrijvingsregister.

Bij de start van elk schooljaar stellen scholen vast dat een aantal ingeschreven leerlingen niet komt opdagen. Omdat scholen niet kunnen nagaan of een leerling ook elders is ingeschreven, blijkt dat pas na contact met de ouders. De praktijk van `dubbele inschrijving' bezorgt scholen heel wat kopzorgen. Zo worden werkingsmiddelen fout begroot en moeten klassen worden herverdeeld volgens het werkelijke leerlingenaantal. Uiteraard heeft dat laatste ook gevolgen voor de leerkrachtenplanning.

Een aantal scholen speelt in op deze problematiek door ouders een voorschot bij de inschrijving te vragen. Zo trachten scholen te verzekeren dat ouders hun kind daadwerkelijk laten schoollopen waar het is ingeschreven. Dit voorschot wordt later gebruikt om alvast een deel van de schoolrekening te betalen. Als de leerling in een andere school onderwijs volgt, moet het bedrag worden terugbetaald.

Hoewel deze aanpak wettelijk is, vinden Goedele Vermeiren en Vera Celis hem niet wenselijk. "Daarom pleiten we voor de invoering van een centraal inschrijvingsregister dat de in- en uitschrijvingen van leerlingen in een school elektronisch registreert", aldus Goedele Vermeiren. "Zo kan het 'shopgedrag' van ouders tussen verschillende scholen aan banden worden gelegd. Na het lezen van zijn elektronische identiteitskaart is een kind automatisch gelinkt aan een school. Willen de ouders hun kind vervolgens in een andere school inschrijven, kan dat pas als de leerling in de eerste school is uitgeschreven. Dankzij dit systeem hebben scholen ook een correct zicht op hoeveel leerlingen er werkelijk zijn ingeschreven en zullen plaatsnemen op de schoolbanken."

"De spoedtellingen bij het begin van het schooljaar worden zo geautomatiseerd", vervolgt Vera Celis. "Daarenboven hebben we op de eerste schooldag al een zicht op de kinderen die niet ingeschreven zijn op school en waarschijnlijk niet voldoen aan de leerplicht." Auteur(s): Goedele Vermeiren, Vlaams parlementslid Vera Celis, Vlaams parlementslid Contactinfo:

Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams Parlement E-post: katrien bruyland vlaamsparlement be