Tweede Kamer der Staten Generaal

Persbericht

16 februari 2011

ChristenUnie wil beperking overlastgevende nachtvluchten

De coalitiepartijen CDA, VVD en PVV hebben een motie van de ChristenUnie om het nachtelijk vliegverkeer rondom regionale luchthavens een halt toe te roepen verworpen. Tweede Kamerlid Arie Slob is teleurgesteld: ,,De coalitie maakt zich alleen maar druk over de economische belangen van de regionale luchthavens en laten de omwonenden links liggen. Als het aan ons ligt sluiten deze vliegvelden 's nachts hun deuren om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken."

De ChristenUnie vindt het onbegrijpelijk dat de coalitiepartijen tegen de motie van Slob hebben gestemd. Slob: ,,Het mag niet zo zijn dat omwonenden in de nachtelijke uren overlast ondervinden van regionale vliegvelden. Het nachtelijke vliegverkeer moet dan ook zo veel mogelijk beperkt worden. Uitzonderingen hierop mogen alleen plaatsvinden in overleg met bewonersorganisaties en de omliggende gemeenten."

Verschillende regionale luchthavens hebben plannen om te starten met vluchten na 23 uur 's avonds of het aantal vluchten op de late avond uit te breiden. De ChristenUnie wil dat bewoners en gemeenten hierover in een vroeg stadium kunnen meepraten. Slob: "Anders is het straks een voldongen feit want dan wordt gezegd dat de nachtvluchten noodzakelijk zijn om de vliegvelden rendabel te houden." De discussie over nachtelijke vluchten loopt nu al bij Eindhoven Airport en gaat de komende jaren mogelijk ook een rol spelen bij de luchthavens Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde, Maastricht Airport en Enschede Airport.

De ChristenUnie heeft hierover in het Notaoverleg van 7 februari 2011 de volgende motie ingediend:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat het onwenselijk is dat bewoners rondom regionale luchthavens te maken krijgen met (een toename van) nachtelijk vliegverkeer;

verzoekt de regering met een voorstel te komen dat de sluiting van alle regionale luchthavens regelt tussen 23.00 uur en 07.00 uur met inachtneming van een eventuele extensieregeling voor verlate vluchten en het geval dat er op dit punt een akkoord is met bewonersorganisaties en omliggende gemeenten om toch vluchten na 23.00 uur toe te staan en dit vast te leggen in de luchthavenbesluiten van deze luchthavens,

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob
Van Tongeren
Bashir

//////////////////////////