Gemeente Hoogeveen

Verbeteren doorstroming drukste verkeersader Hoogeveen

16 februari 2011 - De Schutstraat - Zuidwoldigerweg, gedeelte tussen de Van Limburg Stirumstraat en de Bethesdastraat, is de drukste verkeersader in Hoogeveen.

Tijdens de piekuren ontstaat de situatie dat er onvoldoende doorstroming en dan het helemaal vastloop. Hierdoor wordt veel overlast veroorzaakt en ontstaan er onveilige situaties. Ook de fietsers ondervinden hier veel hinder van. Er is samen met bewoners en bedrijven gezocht naar een oplossing voor deze problemen en nu ligt er een concept plan om delen van de Schutstraat, Zuidwoldigerweg en Griendtsveenweg op te knappen.

Meerjarenplan

De komende periode wordt het ontwerp voor het gebied; Schutstraat, Zuidwoldigerweg en Griendtsveenweg ter inzage gelegd. Iedereen kan het concept ontwerp bekijken en een reactie geven op het ontwerp. Deze reacties worden meegenomen in de inspraaknota. Het definitieve ontwerp en de inspraaknota worden voorgelegd aan het college die hierover een besluit neemt. Als het definitieve ontwerp uiteindelijk akkoord is, worden de werkzaamheden in verschillende fasen uitgevoerd, zodat de overlast zoveel mogelijk beperkt kan worden. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in de zomer kunnen starten. Met de complete reconstructie van het gebied is een bedrag van 7 miljoen euro gemoeid.

Start met Schutstraat en Griendtsveenweg

In de eerste fase wordt een groot deel van de Schutstaat en Griendtsveenweg op de schop genomen. De wegenstructuur wordt zo aangepast dat de doorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. Fietsers en automobilisten kunnen zich straks sneller en veiliger verplaatsen. Het fietspad aan de zuidkant van de Schutstraat wordt geschikt gemaakt voor twee richtingen. Hierdoor kan het fietspad aan de noordkant van de Schutstraat, tussen de Van Limburg Stirumstraat en Mathijsenstraat, worden weggehaald. Hiermee wordt de doorstroming voor zowel de op- en afrit van de snelweg als voor de fietsers vergroot. Dit komt doordat fietsers en automobilisten daar niet meer op elkaar hoeven te wachten. Ook wordt de verkeersregelinstallatie vernieuwd.

Om de doorstroming en veiligheid voor fietsers op de Griendtsveenweg te bevorderen wordt hiervoor het fietspad aan de westzijde weggehaald en wordt het fietspad aan de oostzijde ingericht zodat het in twee richtingen te berijden is. Verder worden er delen van het voetpad aan westzijde weggehaald, worden de inritconstructies verlaagd en worden overbodige inritten verwijderd. Ook wordt er ter hoogte van de in- en uitgang parkeerterrein Albert Hein een voorsorteervak aangelegd om verkeer, dat van de kant van de Schutstraat komt, makkelijker linksaf te laten slaan. Dit bevordert de doorstroming en verkeersveiligheid. Tot slot worden er parkeervakken aangelegd langs de weg en komen er meerdere laad- en losplekken aan de westzijde van de Griendtsveenweg, zodat dit niet meer op de rijbaan hoeft. Alle aanpassingen aan de Schutstraat en de Griendtsveenweg, in fase 1, moeten in 2012 afgerond zijn.

Rotonde en aanpassing kruising

In fase 2 (uitvoering 2013) wordt de kruising van de Schutstraat met de Van Limburg Stirumstraat aangepast en in fase 3 (uitvoering 2014) wordt er een rotonde aangelegd bij de op- en afrit van de snelweg, ter hoogte van de Zuidwoldigerweg. Dit alles om de verkeersveiligheid en doorstroming in het gebied nog verder te verbeteren. Fase 4 betreft verdere aanpassingen van de Griendtsveenweg. In 2013 volgt er nog een evaluatie van de aanpassingen van de Griendtsveenweg in fase 1. Aan de hand daarvan wordt bepaald welke ingrijpen er eventueel nog uitgevoerd moeten worden.