Rijksoverheid


TNO-rapport
www.tno.nl

MON-RPT-2010-03056

Geluidimmissie van de HSL bij woningen in Lansingerland (metingen westkant)

T +31 88 866 20 00 F +31 88 866 06 30 Info-IenT@tno.nl

Datum Auteur(s)

22 december 2010 Ir. M.G. Dittrich Ir. H.W. Jansen Ing. F.H.M. Staats J. van 't Hof

Opdrachtgever

ProRail de heer M.S. Roovers Postbus 2038 3500 GA Utrecht 033.26362 38 (incl. bijlagen) 3

Projectnummer Aantal pagina's Aantal bijlagen

Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit rapport mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TNO. Indien dit rapport in opdracht werd uitgebracht, wordt voor de rechten en verplichtingen van opdrachtgever en opdrachtnemer verwezen naar de Algemene Voorwaarden voor onderzoeksopdrachten aan TNO, dan wel de betreffende terzake tussen de partijen gesloten overeenkomst. Het ter inzage geven van het TNO-rapport aan direct belanghebbenden is toegestaan.

© 2010 TNO

Samenvatting
TNO heeft in opdracht van ProRail de geluidimmissie van de HSL bij woningen in Lansingerland gemeten. Deze metingen zijn uitgevoerd tijdens de dienstregeling met aangepaste Traxx/Prio-Intercitytreinen en Thalys-treinen. In dit rapport worden de meetresultaten gepresenteerd en vergeleken met de eerdere geluidsmetingen van TNO in 2009 en van DCMR in 2010 De aangepaste Traxx/Prio-treinen hebben een 9 tot 11 dB lagere geluidsexpositieniveau bij de woning aan het Bachplein en de Berkelseweg dan gemeten door DCMR in het voorjaar van 2010. Nadat DCMR de geluidmetingen heeft uitgevoerd zijn de remblokken van de Traxx/Prio-treinen aangepast en de wielen afgedraaid. Hiermee is aangetoond dat de aanpassing van de Prio-rijtuigen bij de woningen ook tot een substantiële geluidreductie leidt. De Thalys-treinen hebben volgens de metingen van TNO in het najaar van 2010 een 2,7 dB lager geluidexpositieniveau dan door DCMR in het voorjaar van 2010 gemeten. Dit verschil kan worden veroorzaakt doordat de wiel- en/of railruwheid in de betreffende periode gemiddeld anders was. Er is een opvallend verschil in geluidniveaus bij de woning aan het Bachplein en bij de Berkelseweg tussen het oost- en westspoor: alle treinen op het oostspoor (richting Amsterdam) veroorzaken 3 tot 4 dB lagere geluidexpositieniveaus dan op het westspoor (richting Rotterdam). Als kan worden verondersteld dat de railruwheid in de buurt van het Bachplein en de Berkelseweg laag is, dan is de waarschijnlijke verklaring voor het verschil tussen de geluidsniveaus afkomstig van de twee sporen de reflectie naar het westen door het scherm aan de oostzijde. De geluidmetingen aan de oostzijde van het spoor zijn nog niet uitgevoerd omdat de meteorologische omstandigheden niet voldeden om daar metingen uit te voeren.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

3 / 19

Inhoudsopgave
Samenvatting.................................................................................................................. 2 1 2 2.1 2.2 2.3 3 3.1 3.2 3.3 4 5 6 Inleiding .......................................................................................................................... 4 Dienstregeling, meetlocaties en meetopstelling ........................................................... 5 Het materieel en de dienstregeling................................................................................... 5 De meetlocaties en meetposities ...................................................................................... 5 Spoorsituatie, -type, -conditie en meteocondities ............................................................ 9 Meetresultaten.............................................................................................................. 10 Overzicht treinpassages en geluidniveaus...................................................................... 10 Vergelijking met eerdere metingen aan Traxx/Prio treinen........................................... 14 Vergelijking met metingen van DCMR......................................................................... 14 Conclusies ..................................................................................................................... 16 Referenties .................................................................................................................... 17 Ondertekening.............................................................................................................. 18 Bijlage(n) A Meetapparatuur en meteocondities B Meetresultaten per treinpassage C Niveauverloop

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

4 / 19


1

Inleiding
TNO heeft in opdracht van ProRail de geluidimmissie van de HSL bij drie woningen in Lansingerland gemeten. Doelstelling van deze metingen was de bepaling van de effectiviteit van de ombouw van de Prio intercityrijtuigen op de geluidimmissie bij de gevels van enkele woningen in Lansingerland waar ook DCMR heeft gemeten. Deze metingen zijn aanvullend op eerdere metingen van TNO aan de geluidemissie van de verschillende treintypes gemeten dichtbij het spoor. De metingen zijn uitgevoerd tijdens de dienstregeling met aangepaste Traxx/Prio Intercity-treinen en Thalys-treinen. Er is bij drie woningen op drie verschillende meetdagen en binnen het meteoraam gemeten overeenkomstig het Reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai . Zowel de gemiddelde geluidsexpositieniveaus per treintype als de etmaalniveaus zijn bepaald voor de beschouwde woningen. De gevonden niveaus worden vergeleken met eerdere metingen van DCMR bij dezelfde woningen, toen de Traxx/Prio Intercity treinen nog niet waren aangepast. De geldende dienstregeling, meetlocaties, meetposities en meetopstelling worden in hoofdstuk 2 omschreven. De meetresultaten worden in hoofdstuk 3 gepresenteerd en vergeleken met eerdere metingen in termen van geluidexpositieniveaus van treintypes. Conclusies worden in hoofdstuk 6 gegeven. Dit voorlopig rapport bevat de resultaten van alle metingen aan de westkant van het spoor, bij de Berkelseweg en bij het Bachplein. Deze metingen vonden plaats tussen eind september en november 2010. De metingen aan de Witteveenstraat worden later gerapporteerd in verband met de vereiste weerscondities (windrichting, windkracht, temperatuur en neerslag), die in de periode oktober-december 2010 ongeschikt waren voor representatieve metingen.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

5 / 19


2

Dienstregeling, meetlocaties en meetopstelling

2.1

Het materieel en de dienstregeling Op het HSL-traject door Lansingerland reden in de betreffende meetperiode intercitytreinen met Prio-rijtuigen en Traxx-locomotieven en Thalys treinen (type PBA en PBKA), beide met de nominale snelheid van 160 km/h. De Prio-rijtuigen waren sinds voorjaar 2010 aangepast, toen de toegevoegde remblok is uitgeschakeld en de wielen afgedraaid, resulterend in een lagere geluidemissie. Dit is door TNO gemeten in juni 2010 en gerapporteerd . Tijdens de metingen is per meetdag gestreefd naar een minimum aantal treinpassages van 5 treinen per spoor en per type bij 160 km/h.

2.2

De meetlocaties en meetposities De metingen zijn uitgevoerd bij 3 woningen in Lansingerland langs het traject Rotterdam-Amsterdam. De metingen zijn per woning op 3 verschillende meetdagen binnen het meteoraam uitgevoerd, overeenkomstig het Reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai . De drie woningen zijn geselecteerd op basis van eerdere metingen van DCMR en in overleg met de gemeente Lansingerland. Dit aantal is voldoende omdat een optredende reductie in het spectrum van de geluidemissie overal langs het spoor waarschijnlijk gelijk zal zijn. De meetlocaties, weergegeven in Figuur 1, bevinden zich bij de Berkelseweg 64 en de achterzijde van de gevel aan het Bachplein 23 aan de westkant van het spoor, en de Witteveenstraat 201 aan de oostkant. Foto's van de meetlocaties Berkelseweg en Bachplein en de bijbehorende meetposities staan in figuren 2 en 3. De meetposities zijn met rode stippen aangegeven. Hierbij zijn ook exact dezelfde meetposities gehanteerd die DCMR eerder heeft gebruikt voor de betreffende woningen. De meetpunten bij de gevel waren steeds op 2 m afstand van de gevel en op een hoogte van 5 m. Aan de westkant van het spoor lag bij het Bachplein een referentiemeetpositie relatief dicht bij het spoor op 25 m afstand, waar ook metingen in september 2009 hebben plaatsgevonden. Dit is gebruikt als vergelijkingspunt met eerdere metingen en als indicatieve emissiemeetpunt dicht bij het spoor. Emissiemeetpunten dichtbij het spoor kunnen worden gebruikt ter controle van het treintype, de rijrichting, de lengte en de rijsnelheid. Ook is bij de Berkelseweg een meetpunt op 25 m vanaf het spoor geplaatst, alléén ter beoordeling van de treinlengte en snelheid. De twee referentiemeetpunten staan achter het geluidscherm, waardoor ze niet direct met standaard emissiemeetpunten te vergelijken zijn. De meethoogte is in beide gevallen 3,5 m boven het maaiveld. Op de locatie Berkelseweg is bij de gevel gemeten maar ook iets verder weg (microfoon vóór de woning) van de woning om het geveleffect te kwantificeren. De afstand was 25 m vanaf de gevel van de woning en de hoogte was 5 m. De metingen vonden plaats op de volgende data: Bachplein: 29 september, 9 en 17 november 2010. Berkelseweg: op 29 september, 7 en 8 oktober 2010;

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

6 / 19

De meetopstelling werd steeds op de betreffende meetdagen opnieuw opgebouwd. Behalve de geluiddruk is op het viaduct Offenbachlaan over de HSL bij het Bachplein ook steeds de rijsnelheid van passerende treinen met radar gemeten en is de trein op video vastgelegd om het type, de samenstelling en de rijrichting te bepalen. Een overzicht van de meteocondities en de gebruikte apparatuur staat in bijlage A.

Figuur 1: Overzicht van de meetlocaties in Lansingerland, met meetposities aangegeven met rode stip.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

7 / 19

Figuur 2:

Overzicht van de meetlocatie en meetpunten bij het Bachplein. Positie 1 is de referentiemicrofoon op 25 m afstand van het spoor en 3,5 m boven maaiveld; positie 2 is bij de achtergevel van de woning op 2 m afstand en 5 m hoogte.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

8 / 19

Figuur 3: Overzicht van de meetlocatie en meetpunten bij de Berkelseweg. Positie 1 is bij de zijgevel, op 2 m afstand en 5 m hoogte; positie 2 is vóór de woning op een hoogte van 5 m en positie 3 is de referentiemicrofoon op 25 m afstand van het spoor en 3,5 m boven maaiveld.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

9 / 19

2.3

Spoorsituatie, -type, -conditie en meteocondities Bij de meetlocaties in Lansingerland ligt het spoor in een verdiepte betonnen bak (zie Figuur 4) voorzien van geluidsschermen. De geluidsschermen zijn hellend naar het spoor, van verschillende hoogte en soms onderbroken. Het spoor is van het type Rhedabetonplatenspoor.

Figuur 4:

De tunnelbak in Lansingerland gezien vanaf het viaduct Offenbachlaan tussen het Bachplein en de Witteveenstraat, kijkend richting Rotterdam.

De loopvlakconditie van het spoor kan van invloed zijn op de geluidemissie. Deze is tijdens de immissiemetingen niet vastgelegd. Deze wordt daarom op bepaalde tijdstippen geslepen. Het spoor was voor het laatst geslepen in november 2009.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

10 / 19


3

Meetresultaten

3.1

Overzicht treinpassages en geluidniveaus De geluidexpositieniveaus van alle gemeten treinpassages op de verschillende meetdagen staan in bijlage B weergegeven, samen met het treintype, de richting, de rijsnelheid en het tijdstip. De geluidexpositieniveaus van meerdere treinpassages energetisch gemiddeld over 3 meetdagen per treintype en per richting zijn in figuren 5 en 6 weergegeven. Op het Bachplein zijn gedurende de 3 meetdagen in totaal 84 Traxx/Prio-treinen en 28 Thalys treinen gemeten. Op de Berkelseweg zijn in totaal 57 Traxx/Prio-treinen en 27 Thalys treinen gemeten.Alle metingen zijn uitgevoerd binnen het meteoraam volgens het Reken- en meetvoorschrift Railverkeerslawaai. De geluidexpositieniveaus bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg verschillen minder dan 1 dB met de niveaus gemeten op 25 vóór de woning. Er is een opvallend verschil in geluidniveaus bij het Bachplein en bij de Berkelseweg tussen het oost- en westspoor: alle treinen op het oostspoor (richting Amsterdam) veroorzaken 3 tot 4 dB lagere geluidexpositieniveaus dan op het westspoor (richting Rotterdam). Dit verschil is op het meetpunt op 25 m van het spoor bij het Bachplein minder sterk. Als kan worden verondersteld dat de railruwheid bij het Bachplein laag is, dan is de waarschijnlijke verklaring voor het verschil tussen de geluidsniveaus afkomstig van de twee sporen de reflectie naar het westen door het scherm aan de oostzijde.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

11 / 19

Bachplein
90 Referentie W oning gevel 86,0 85 83,8 80,8 80 76,8 75 76,6 83,8 85,4

LAx

80,4

70 Thalys-Adam Thalys-Rdam Fyra-Adam Fyra-Rdam

Figuur 5:

Geluidexpositieniveaus LAx bij de gevel aan de achterzijde van de woning aan het Bachplein en op de referentiepositie, gemiddeld over drie meetdagen, per treintype en rijrichting.

Berkelseweg
90 Referentie W oning gevel 85 84,7 81,7 80,8 80 77,7 77,5 77,3 76,9 Vóór woning 83,7 80,9 80,8

LAx

80,4

80,0

75

70 Thalys-Adam Thalys-Rdam Fyra-Adam Fyra-Rdam

Figuur 6:

Geluidexpositieniveaus LAx op de 3 meetposities aan de Berkelseweg, gemiddeld over drie meetdagen, per treintype en rijrichting.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

12 / 19

De individuele geluidexpositeniveaus aan de gevel van de woning van alle passages staan voor de locatie Bachplein in figuur 7 en voor de locatie Berkelseweg in figuur 8. In beide figuren is duidelijk het verschil tussen oost-en westspoor te zien. LAx bij de gevel, Bachplein 100 Fyra ri.Adam Fyra ri.Rdam Thalys ri.Adam Thalys ri.Rdam

95

90 LAx

85

80

75

70 10:00

12:00

14:00

16:00 Tijd

18:00

20:00

Figuur 7:

Geluidexpositieniveaus LAx bij de gevel van de woning aan het Bachplein, van alle gemeten treinpassages gedurende alle drie meetdagen. LAx bij de gevel, Berkelseweg

100 Fyra ri.Adam Fyra ri.Rdam Thalys ri.Adam Thalys ri.Rdam

95

90 LAx

85

80

75

70 10:00

12:00

14:00

16:00 Tijd

18:00

20:00

Figuur 8:

Geluidexpositieniveaus LAx bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, van alle gemeten treinpassages gedurende alle drie meetdagen.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

13 / 19

Gemiddelde octaafspectra voor alle meetposities staan in figuren 9 en 10 weergegeven. Geluidexpostieniveau gevel Bachplein gemiddeld 90

= Thalys-Ri.Adam = Thalys-Ri.Rdam = Traxx/Prio-Ri.Adam = Traxx/Prio-Ri.Rdam

80

LAx

70

60

50

40 63

125

250 500 1k 2k Frequentie


4k

8k

Figuur 9:

Spectra van het geluidexpositieniveaus LAx bij de gevel van de woning aan het Bachplein, van alle gemeten treinpassages gedurende alle drie meetdagen.

Geluidexpostieniveau gevel Berkelseweg gemiddeld 90

= Thalys-Ri.Adam = Thalys-Ri.Rdam = Traxx/Prio-Ri.Adam = Traxx/Prio-Ri.Rdam

80

LAx

70

60

50

40 63

125

250 500 1k 2k Frequentie

4k

8k

Figuur 10:

Spectra van het geluidexpositieniveaus LAx bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, van alle gemeten treinpassages gedurende alle drie meetdagen.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

14 / 19

Het niveauverloop van enkele treinpassages van de Thalys en de Traxx/Prio staat in bijlage C weergegeven. Bij sommige figuren valt op hoe het niveauverloop niet alleen één maximum heeft, maar soms vóór of ná de passage nog één of meedere maxima vertoont. Dit is mogelijk te verklaren door verschillen in schermhoogte langs het spoor of door de overgang naar het viadukt (richting Zoetermeer). Dit effect is te zien in figure, C1, C2, C3, C4, C7, C9, en C10. Een andere mogelijke oorzaak is variatie in de railruwheid, hoewel dit minder waarschijnlijk is wegens de ligging van sommige maxima. Dit effect wordt hier niet nader geanalyseerd maar kan relevant zijn voor de schermwerking en beleving van het geluid. Uit de bepaling van de geluidexpositieniveaus bleek dat het tweede maximum in het niveauverloop niet bepalend was voor het totale niveau van de passages. 3.2 Vergelijking met eerdere metingen aan Traxx/Prio treinen De metingen op het referentiepunt bij het Offenbachviaduct kunnen worden vergeleken met de eerdere Traxx/Prio metingen in september 2009 . De geluidreductie ten gevolge van de maatregelen, aanpassen remblokken en wielen afdraaien, zou bij woningen ook in het geluidsexpositieniveau tot uiting moeten komen.. Een substantiële reductie van 10 tot 12 dB treedt op. Indien de kortere treinlengte van zes in plaats van zeven rijtuigen wordt verdisconteerd heeft de aanpassing van het materieel 9 tot 11 dB reductie opgeleverd voor deze locatie. Dit is een resultaat dat voor het oostspoor overeenkomt met eerdere metingen in Schiebroek in juni 2010. Op het westspoor wordt nu een nog hogere reductie behaald van 11 dB, 2 dB meer dan op het oostspoor in Schiebroek in juni 2010. Dit betekent dat de railruwheid in de buurt van het Bachplein in het najaar van 2010 op beide sporen laag was. Tabel 1 Geluidexpositieniveaus LAx van Traxx/Prio-treinen en verschillen op het referentiepunt bij het Bachplein, nabij het viaduct Offenbachlaan.

Traxx/Prio ri.Amsterdam, oostspoor Traxx/Prio ri. Rotterdam, westspoor

LAx referentiepositie Bachplein september 2009 Lok+7 rijtuigen 93,8

LAx referentiepositie Bachplein oktober 2010 Lok+6 rijtuigen 83,8

Verschil

Verschil met correctie voor treinlengte 9,4

10,0

97,1

85,4

11,7

11,1

3.3

Vergelijking met metingen van DCMR De geluidexpositieniveaus bij de woningen zouden voor de metingen van TNO en DCMR voor de Thalys overeen moeten komen, tenzij het materieel of de rails veranderde ruwheid hebben. In tabel 2 staat een vergelijking van de door TNO en DCMR gemeten geluidexpositieniveaus bij de gevel van de woning aan het Bachplein en aan de Berkelseweg. De metingen van TNO hebben een gemiddeld niveau van 2,62,7 dB lager dan de metingen van DCMR voor de Thalys.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

15 / 19

Dit verschil is zonder meer mogelijk op grond van wiel- of railruwheidsverschillen in de tijd. Het slijpen van het spoor of het verloop van de railruwheid in de tijd kan een rol spelen, maar ook de ontwikkeling van de ruwheid van de wielen in samenhang met de onderhoud van de Thalys treinen. Met name ook de aantallen en de mate van vlakke wielkanten kan van belang zijn. Tabel 2: Geluidexpositieniveaus LAx van Thalys-treinen bij 160 km/h bij gevels van woningen aan het Bachplein en de Berkelseweg, voor metingen van TNO in het najaar van 2010 en van DCMR in het voorjaar van 2010.

Meting TNO najaar 2010 Meting TNO najaar 2010 Meting DCMR Voorjaar 2010 Verschil

LAx gevel Bachplein Thalys ri. Amsterdam 160 km/h 76,8

LAx gevel Bachplein Thalys ri. Rotterdam 160 km/h 80,8

LAx gevel Berkelseweg Thalys ri. Amsterdam 160 km/h 77,7

LAx gevel Berkelseweg Thalys ri. Rotterdam 160 km/h 81,7

Energetisch gemiddeld 79,2 81,9 2,7

Energetisch gemiddeld 80,1 82,7 2,6

De vergelijking van de geluidexpositieniveaus van de Traxx/Prio-treinen bij de woninggevels, gemeten door van TNO in het najaar van 2010 en door DCMR in het voorjaar van 2010, staat in tabel 3. Het verschil komt goed overeen met het verschil gemeten op het referentiepunt van TNO bij het Offenbachviaduct (zie tabel 1). Dit ligt tussen de 9 en 11 dB, rekening houdend met de verkorte treinlengte (6 in plaats van 7 rijtuigen). Tabel 3: Geluidexpositieniveaus LAx van Traxx/Prio--treinen bij 160 km/h bij gevels van woningen aan het Bachplein en de Berkelseweg, voor metingen van TNO in het najaar van 2010 en van DCMR in het voorjaar van 2010.

Meting TNO najaar 2010 Meting TNO najaar 2010 Meting DCMR Voorjaar 2010 Verschil Verschil met correctie voor treinlengte

LAx gevel Bachplein Traxx/Prio ri. Amsterdam 160 km/h 76,6

LAx gevel Bachplein Traxx/Prio ri. Rotterdam 160 km/h 80,4

LAx gevel Berkelseweg Traxx/Prio ri. Amsterdam 160 km/h 77,3

LAx gevel Berkelseweg Traxx/Prio ri. Rotterdam 160 km/h 80,8

Energetisch gemiddeld 78,9 90,5 11,6 11,0

Energetisch gemiddeld 79,4 89,7 10,3 9,7

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

16 / 19

4

Conclusies
Geluidmetingen zijn in het najaar van 2010 bij 2 woningen in Lansingerland uitgevoerd ter beoordeling van de gemiddelde geluidexpositieniveaus van Traxx/Prio intercitytreinen en Thalys-treinen bij een nominale dienstsnelheid van 160 km/h. Op de locatie Bachplein zijn 112 treinpassages gemeten en bij de Berkelseweg 84 passages, binnen de vereiste meteocondities. Uit de meetresultaten is het volgende te concluderen: de aangepaste Traxx/Prio treinen produceren een 9 tot 11 dB lager geluidsexpositieniveau bij de woningen aan het Bachplein en aan de Berkelseweg dan gemeten in het voorjaar van 2010. Dit verschil volgt zowel uit de vergelijking van de metingen van TNO met metginen van DCMR als uit de vergelijking met eerdere metingen van TNO in november 2009; de geluidreductie van de Traxx/Prio-treinen bij de gevels van de woningen is gelijk aan de geluidreductie dicht bij het spoor; vanaf 16 juni zijn van de Traxx/Prio treinen de remblokken aangepast en de wielen afgedraaid. Door de sterke afname van het geluidexpositieniveau is het effect van de aanpassing van de Prio-rijtuigen significant; de grote geluidreductie wijst erop dat de railruwheid in de buurt van het Bachplein op beide sporen relatief laag is; de Thalys-treinen hebben volgens de metingen van TNO in het najaar van 2010 een 2,7 dB lager geluidexpositieniveau dan door DCMR in het voorjaar van 2010 gemeten; dit betekent dat de wiel- en/of railruwheid in de betreffende periode gemiddeld in lichte mate verschilde; er is een opvallend verschil in geluidniveaus bij het Bachplein en bij de Berkelseweg tussen het oost- en westspoor: alle treinen (Thalys en Traxx/Prio) op het oostspoor (richting Amsterdam) veroorzaken 3 tot 4 dB lagere geluidexpositieniveaus dan op het westspoor (richting Rotterdam) Dit verschil is op het meetpunt op 25 m van het spoor bij het Bachplein minder sterk. Als verondersteld kan worden dat de railruwheid bij het Bachplein laag is, dan is de waarschijnlijke verklaring voor het verschil tussen de geluidsniveaus afkomstig van de twee sporen de reflectie naar het westen door het scherm aan de oostzijde. Dit verdient nadere verificatie. In het niveauverloop van sommige passages zijn twee of meer maxima in de curve van het niveauverloop te zien. Deze zijn niet bepalend voor het totale geluidexpositieniveau en hangen waarschijnlijk samen met de wisselende hoogte van de geluidschermen langs het spoor en de stijging van het spoor bij het einde van de tunnelbak. Ook dit is een aspect dat nader onderzoek behoeft.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

17 / 19


5

Referenties

A. Eisses, M. Dittrich e.a., Evaluatie van de geluidemissie van de HSL-Zuid (dienstregeling september 2009), TNO-rapport MON-RPT-033-DTS-2009-03096, 15 oktober 2009. A. Eisses, M. Dittrich e.a., Evaluatie van de geluidemissie van hogesnelheidsmaterieel (Thalys) op de HSL-Zuid (dienstregeling december 2009), TNO-rapport MON-RPT-2010-00055, 11 januari 2010. M.G. Dittrich, F. Staats, J. van 't Hof, Geluidemissiemeting van aangepaste Priorijtuigen op het HSL-spoor, TNO-rapport MON-RPT-2010-01634, 25 juni 2010. Reken- en meetvoorschift geluidhinder 2006 Regeling van de Staatssecretaris van VROM van 12 december 2006, nr. LMV 2006 332519, houdende regels voor het berekenen en meten van de geluidsbelasting ingevolge de Wet geluidhinder. R. Wigbels, Geluidmetingen HSL in Lansingerland - Geluidbelastingen vanwege het treinverkeer op de hogesnelheidslijn, gemeten ter plaatse van woningen. DCMR rapport nr. 21057658, 14 juni 2010.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

18 / 19


6

Ondertekening
Delft, 22 december 2010 TNO Industrie en Techniek

Ing. P. Hendriksen Afdelingshoofd

ir. M.G. Dittrich Auteur

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 1/6

A

Meetapparatuur en meteocondities
6 Meetapparatuur
Tabel A1: Gebruikte meetapparatuur.

Meetpositie
29 september 2010 Berkelseweg Woning positie 1 Woning positie 2 referentie Bachplein woning referentie 7 oktober 2010 Berkelseweg Woning positie 1 Woning positie 2 referentie 8 oktober 2010 Berkelseweg Woning positie 1 Woning positie 2 referentie 9 november 2010 woning referentie 17 november 2010 woning referentie

Apparaat

Fabrikant

type

Ser.nr.

Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker

B&K B&K B&K B&K B&K

4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669

2516186/1866142 2516188/18866138 2594074/2351871 2516180/2646480 2413694/2084465

Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker

B&K B&K B&K

4193/2669 4193/2669 4193/2669

2516186/1866142 2516188/18866138 2594074/2351871

Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker Mic./voorversterker

B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K

4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669 4193/2669

2516186/1866142 2516188/18866138 2594074/2351871 1862898/2646480 2594113/2084465 2413694/2646480 2516180/2084465

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 2/6

windsnelheid 29 september 2010
4,5 4 3,5 3 2,5 2 1,5 1 0,5 0
11 2:00:00 2:00 1 1 2:00 3:1 2 3:1 11 4:24:00 4:24 1 1 5:36:00 5:36 1 1 6:48:00 6:48 1 1 8:00:00 8:00 1 1 2 9:19:1 2:00 20:24:00 20:24

Windsnelheid

Tijd Tijd

windrichting 29 september 2010
180 160 140 120 100 80 60 40 20 0
11 2:00:00 2:00 1 1 2:00 3:1 2 3:1 11 4:24:00 4:24 1 1 5:36:00 5:36 1 1 6:48:00 6:48 1 1 8:00:00 8:00 1 1 2 9:19:1 2:00 20:24:00 20:24

Windrichting

Tijd Tijd

Figuur A1: Gemeten windsnelheid en windrichting op het viaduct bij de Offenbachlaan op 29 september 2010 tijdens de geluidmetingen in Lansingerland aan de HSL. Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Vliegveld Zestienhoven Rotterdam Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Temperatuur Relatieve vochtigheid 29 sept. 2010

10.000 12-13 69-75

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 3/6

Windsnelheid 7 oktober 2010
4

windsnelheid

3,5 3 2,5 2 1,5 1 0,5 0
9:36 1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1

Tijd

Windrichting 7 oktober 2010
180 160 140 120 100 80 60 40 20 0
9:36 1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1

Windrichting

Tijd

Figuur A2: Gemeten windsnelheid en windrichting op het viaduct bij de Offenbachlaan op 7 oktober 2010 tijdens de geluidmetingen in Lansingerland aan de HSL. Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Vliegveld Zestienhoven Rotterdam Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Temperatuur Relatieve vochtigheid 7 okt. 2010

6.000 14-17 80-97

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 4/6

Windsnelheid 8 oktober 2010
8

windsnelheid

7 6 5 4 3 2 1 0
8:24 9:36 1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1

Tijd

Windrichting 8 oktober 2010
180 160 140 120 100 80 60 40 20 0
8:24 9:36 1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1

windrichting

Tijd

Figuur A3: Gemeten windsnelheid en windrichting op het viaduct bij de Offenbachlaan op 8 oktober 2010 tijdens de geluidmetingen in Lansingerland aan de HSL. Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Vliegveld Zestienhoven Rotterdam Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Temperatuur Relatieve vochtigheid 8 okt. 2010

2.000 11-16 80-99

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 5/6

windsnelheid 9 november 2010

7

windsnelheid

6 5 4 3 2 1 0
1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1 20:24 21 :36

Tijd

windrichting 9 november 2010
180 160 140 120 100 80 60 40 20 0
1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1 20:24 21 :36

windrichting

Tijd

Figuur A4: Gemeten windsnelheid en windrichting op het viaduct bij de Offenbachlaan op 9 november 2010 tijdens de geluidmetingen in Lansingerland aan de HSL. Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Vliegveld Zestienhoven Rotterdam Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Temperatuur Relatieve vochtigheid 9 nov. 2010

4.000 5-6 90-94

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage A | 6/6

windsnelheid 17 november 2010
6

windsnelheid

5 4 3 2 1 0
1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1 20:24 21 :36

Tijd

windrichting 17 november 2010
180 160 140 120 100 80 60 40 20 0
1 0:48 1 2:00 1 2 3:1 1 4:24 1 5:36 1 6:48 1 8:00 1 2 9:1 20:24 21 :36

windrichting

Tijd

Figuur A5: Gemeten windsnelheid en windrichting op het viaduct bij de Offenbachlaan op 17 november 2010 tijdens de geluidmetingen in Lansingerland aan de HSL. Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Vliegveld Zestienhoven Rotterdam Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Temperatuur Relatieve vochtigheid 17 nov. 2010

10.000 5-6 74-87

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 1/6

B

Meetresultaten per treinpassage
Tabel B1: Geluidexpositeniveaus LAx op 3 meetpunten voor treinpassages gemeten bij de Berkelseweg op 29 september 2010. Positie 1 = bij de gevel, positie 2 = vóór de woning aan de oprit, positie 3= referentie. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 LAx-3 Gevel Oprit Ref. 177,3 160 82,3 82 85,1 177,3 161 80,4 79,2 83,6 177,3 160 76,4 75,9 80,3 177,3 160 81 80,1 84 200,2 160 76,1 75,6 79,8 200,2 165 81,1 80 83,9 177,3 164 82,3 81,3 85,2 177,3 166 76,9 76,7 80,1 177,3 161 80,2 79,2 83,3 200,2 163 76,4 75,6 80 177,3 162 76,6 76,2 80 177,3 164 82,6 81,6 85,5 177,3 160 75,6 75,4 79,7 177,3 160 77,7 77,2 80,6 200,2 164 80,7 79,8 83,9 177,3 164 81,8 80,8 84,3 200,2 166 76,6 75,9 80 177,3 166 80,1 79,2 83,4 177,3 162 77,7 77,5 80,5 177,3 164 79,8 78,8 82,9 200,2 160 82,1 80,8 84,8 200,2 160 77,5 77,3 80,7 177,3 160 75,1 74,8 78,9 200,2 160 82,9 82,6 85,7 177,3 164 83,1 82,3 85,7 177,3 158 81 79,9 83,6

Tijd 12:01 12:30 12:38 13:02 13:29 14:00 14:33 14:35 14:59 15:10 15:36 15:37 15:59 16:36 16:45 16:55 17:09 17:25 17:37 17:43 17:55 18:10 18:39 18:50 18:58 19:39

Richting Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam

Config. Type 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 2+8 Thalys 2+8 Thalys 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 2+8 Thalys 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 2+8 Thalys 6+1 Fyra 2+8 Thalys 6+1 Fyra 6+1 Fyra 6+1 Fyra 2+8 Thalys 2+8 Thalys 6+1 Fyra 2+8 Thalys 6+1 Fyra 6+1 Fyra

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 2/6

Tabel B2: Geluidexpositeniveaus LAx op 3 meetpunten van treinpassages gemeten bij de Berkelseweg op 7 oktober 2010. Positie 1 = bij de gevel, positie 2 = vóór de woning aan de oprit, positie 3= referentie. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 LAx-3 Gevel Oprit Ref. Config. Type 6+1 Fyra 177,3 162 79,2 78,2 82,4 6+1 Fyra 177,3 162 75,8 75,3 79 6+1 Fyra 177,3 161 81,3 80,6 84,5 2+8 Thalys 200,2 154 77,6 76,8 80 6+1 Fyra 177,3 163 75,4 75,1 78,4 2+8 Thalys 200,2 160 81,5 80,7 84 6+1 Fyra 177,3 162 80,3 79,3 83,5 6+1 Fyra 177,3 164 77,4 77 80,7 6+1 Fyra 177,3 160 76,2 76,2 79,6 6+1 Fyra 177,3 160 80,4 80 83,5 2+8 Thalys 200,2 156 80,8 80,6 84,4 2+8 Thalys 200,2 154 77,8 77,4 81,3 2+8 Thalys 200,2 157 82,7 82 85,8 2+8 Thalys 200,2 157 82,1 81,1 85,5 2+8 Thalys 200,2 160 79,6 79,2 81,5 2+8 Thalys 200,2 159 79,9 79,6 83,6 6+1 Fyra 177,3 159 79,4 78,7 82,9 6+1 Fyra 177,3 164 77,2 77 80,8 6+1 Fyra 177,3 160 78,6 77,8 82,7 6+1 Fyra 177,3 160 79,4 78,7 82,9 6+1 Fyra 177,3 163 75,8 75,9 79,2 6+1 Fyra 177,3 160 81,1 80,4 84,3 6+1 Fyra 177,3 160 76,7 76,2 79,8 6+1 Fyra 177,3 160 80,6 80,1 83,4 6+1 Fyra 177,3 161 81,2 80,5 84,5 6+1 Fyra 177,3 161 79,9 79,7 83 6+1 Fyra 177,3 160 77,3 77,4 79,9 6+1 Fyra 177,3 162 77,7 77,4 81 6+1 Fyra 177,3 161 79,6 78,4 82,7 6+1 Fyra 177,3 160 75,5 75,3 78,7 6+1 Fyra 177,3 164 80,4 79,7 83,5 2+8 Thalys 200,2 157 76,7 77,6 81,6

Tijd 10:45 11:00 11:09 11:13 11:35 11:51 11:58 12:02 12:29 12:32 13:52 15:38 15:51 17:52 18:11 18:49 13:58 15:00 15:00 15:28 15:32 16:10 16:29 16:31 16:59 17:27 17:29 17:59 18:07 18:30 18:34 13:08

Richting Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 3/6

Tabel B3: Geluidexpositeniveaus LAx op 3 meetpunten van treinpassages gemeten bij de Berkelseweg op 8 oktober 2010. Positie 1 = bij de gevel, positie 2 = vóór de woning aan de oprit, positie 3= referentie. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 LAx-3 Gevel Oprit Ref. Config. Type 2+8 Thalys 200,2 153 77 76,4 80,3 2+8 Thalys 200,2 161 82,4 81,5 84,3 6+1 Fyra 177,3 162 80,1 79,1 82,7 2+8 Thalys 200,2 160 79,2 79,1 82,1 6+1 Fyra 177,3 156 78,9 78,7 81,9 6+1 Fyra 177,3 161 80,7 80,1 83,8 2+8 Thalys 200,2 160 80,6 80,3 83,5 6+1 Fyra 177,3 156 80,1 79,3 82,6 6+1 Fyra 177,3 154 76,6 76,3 79,8 6+1 Fyra 177,3 155 79,8 78,7 82,6 6+1 Fyra 177,3 161 83,4 82,5 85,5 2+8 Thalys 200,2 160 77,7 78,1 81,5 2+8 Thalys 200,2 159 81,3 80,9 85,2 6+1 Fyra 177,3 160 75,7 75,7 79,3 6+1 Fyra 177,3 154 80,1 79,5 83,4 6+1 Fyra 177,3 154 78 77,7 81 6+1 Fyra 177,3 162 82 80,6 84,4 2+8 Thalys 200,2 158 82,5 81,3 85,2 2+8 Thalys 200,2 155 79,8 79,5 81 6+1 Fyra 177,3 161 79,6 79,2 83,6 6+1 Fyra 177,3 156 76,9 77,2 80,1 2+8 Thalys 200,2 150 81,6 80,9 85 6+1 Fyra 177,3 155 76 75,6 78,6 2+8 Thalys 200,2 155 77,3 77,3 81,3 6+1 Fyra 177,3 162 81,5 80,9 84,3 6+1 Fyra 177,3 153 76,5 75,7 79 2+8 Thalys 200,2 155 77,9 78 79,6

Tijd 10:16 10:57 11:04 11:08 11:32 11:32 11:54 12:02 12:59 12:59 13:31 13:34 13:50 13:59 13:59 14:29 14:30 14:51 15:15 15:28 15:20 15:54 15:58 16:05 16:29 16:30 18:07

Richting Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 4/6

Tabel B4: Geluidexpositeniveaus LAx op 2 meetpunten van treinpassages gemeten bij het Bachplein op 29 september 2010. Positie 1 = referentie, positie 2 = bij de gevel. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 Ref. Gevel Config. Type 2+8 Thalys 200,2 160 85 80,2 6+1 Fyra 177,3 160 86,6 80,9 6+1 Fyra 177,3 161 85,1 79,4 6+1 Fyra 177,3 160 84,2 76,9 6+1 Fyra 177,3 160 85 79,6 6+1 Fyra 177,3 146 85,0 76,4 2+8 Thalys 200,2 160 82,7 75,7 6+1 Fyra 177,3 164 85,7 80,8 2+8 Thalys 200,2 165 84,2 78,8 6+1 Fyra 177,3 164 87 81,6 6+1 Fyra 177,3 166 84,8 75,8 6+1 Fyra 177,3 161 83,7 77,8 6+1 Fyra 177,3 162 84,5 77,0 6+1 Fyra 177,3 164 87,5 80,9 6+1 Fyra 177,3 160 83,9 76,5 6+1 Fyra 177,3 151 84,7 77,0 2+8 Thalys 200,2 164 85,9 80,3 6+1 Fyra 177,3 164 86,3 81,7 2+8 Thalys 200,2 162 82,6 76,7 6+1 Fyra 177,3 166 84,5 79,3 6+1 Fyra 177,3 162 84,5 77,6 6+1 Fyra 177,3 164 83,7 78,4 2+8 Thalys 200,2 160 85,6 81,4 6+1 Fyra 177,3 164 83,6 78,7 6+1 Fyra 177,3 165 86,9 82,4 6+1 Fyra 177,3 160 82,3 76,0 2+8 Thalys 200,2 160 87,9 82,3 6+1 Fyra 177,3 164 87,4 81,6 6+1 Fyra 177,3 145 83,1 75,3 6+1 Fyra 177,3 150 84,6 77,4 6+1 Fyra 177,3 158 85,1 79,7 2+8 Thalys 200,2 157 85,2 79,5

Tijd 11:54 12:01 12:30 12:38 13:02 13:05 13:29 13:45 14:00 14:33 14:35 14:59 15:36 15:37 15:59 16:36 16:45 16:55 17:09 17:25 17:37 17:43 17:55 18:07 18:29 18:39 18:50 18:58 19:04 19:36 19:39 19:53

Richting Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 5/6

Tabel B5: Geluidexpositeniveaus LAx op 2 meetpunten van treinpassages gemeten bij het Bachplein op 9 november 2010. Positie 1 = referentie, positie 2 = bij de gevel. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 Ref. Gevel Config. Type 6+1 Fyra 177,3 154 83 77 2+8 Thalys 200,2 155 84 78 6+1 Fyra 177,3 150 84 79 6+1 Fyra 177,3 161 83 76 6+1 Fyra 177,3 154 85 79 6+1 Fyra 177,3 156 84 77 6+1 Fyra 177,3 158 85 80 6+1 Fyra 177,3 151 84 80 6+1 Fyra 177,3 154 83 76 2+8 Thalys 200,2 146 85 78 2+8 Thalys 200,2 162 84 80 6+1 Fyra 177,3 160 83 77 6+1 Fyra 177,3 155 85 79 6+1 Fyra 177,3 161 83 77 6+1 Fyra 177,3 152 84 78 6+1 Fyra 177,3 151 87 81 6+1 Fyra 177,3 162 83 77 2+8 Thalys 200,2 159 84 77 6+1 Fyra 177,3 154 84 79 6+1 Fyra 177,3 162 82 76 2+8 Thalys 200,2 157 86 81 6+1 Fyra 177,3 160 83 78 6+1 Fyra 177,3 153 84 79 6+1 Fyra 177,3 161 82 76 6+1 Fyra 177,3 155 83 79 6+1 Fyra 177,3 164 83 76 2+8 Thalys 200,2 155 85 80 6+1 Fyra 177,3 164 86 79 6+1 Fyra 177,3 157 83 78 6+1 Fyra 177,3 161 82 76 2+8 Thalys 200,2 160 86 80 6+1 Fyra 177,3 152 85 78 6+1 Fyra 177,3 153 83 79 6+1 Fyra 177,3 147 84 78 6+1 Fyra 177,3 152 82 77 6+1 Fyra 177,3 150 83 79 6+1 Fyra 177,3 152 83 77

Tijd 11:30 11:50 12:03 12:29 12:40 13:00 13:01 13:30 13:35 13:42 13:57 13:59 14:05 14:31 14:32 14:58 14:59 15:10 15:28 15:29 16:01 16:10 16:29 16:31 16:58 16:59 17:56 18:00 18:30 18:30 18:56 18:59 19:02 19:29 19:32 19:58 20:00

Richting Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 6/6

Tabel B6: Geluidexpositeniveaus LAx op 2 meetpunten van treinpassages gemeten bij het Bachplein op 17 november 2010. Positie 1 = referentie, positie 2 = bij de gevel. Lengte Snelheid LAx-1 LAx-2 Ref. Gevel Config. Type 6+1 Fyra 177,3 154 84,3 78,7 2+8 Thalys 200,2 156 87,2 80,6 6+1 Fyra 177,3 158 86 81,8 2+8 Thalys 200,2 157 84,3 77,3 6+1 Fyra 177,3 151 83,4 76,2 2+8 Thalys 200,2 153 86,9 81,1 6+1 Fyra 177,3 156 83,8 76,8 6+1 Fyra 177,3 156 86 80,7 6+1 Fyra 177,3 160 87,1 80,8 6+1 Fyra 177,3 153 83,8 76,9 6+1 Fyra 177,3 158 85,8 80,4 2+8 Thalys 200,2 156 85,5 79,5 6+1 Fyra 177,3 154 84,4 77,1 2+8 Thalys 200,2 154 85,8 81,3 6+1 Fyra 177,3 152 83,4 77,1 6+1 Fyra 177,3 161 86,2 80,9 6+1 Fyra 177,3 158 86,5 81,2 6+1 Fyra 177,3 152 83,9 75,8 6+1 Fyra 177,3 147 84,7 79,6 2+8 Thalys 200,2 159 84,4 78 6+1 Fyra 177,3 156 85,4 79,2 6+1 Fyra 177,3 159 84,9 78,1 2+8 Thalys 200,2 153 88,2 82,8 6+1 Fyra 177,3 146 81,9 75,8 6+1 Fyra 177,3 160 85,6 78,8 6+1 Fyra 177,3 156 83,7 77,1 6+1 Fyra 177,3 158 86,6 81,7 6+1 Fyra 177,3 152 83,3 76,3 2+8 Thalys 200,2 156 84,1 77,8 6+1 Fyra 177,3 159 87,1 80,7 2+8 Thalys 200,2 155 86,8 81,3 6+1 Fyra 177,3 156 84 77,7 6+1 Fyra 177,3 139 83,4 78,2 2+8 Thalys 200,2 153 83,9 76,9 6+1 Fyra 177,3 159 86,8 80,9 6+1 Fyra 177,3 151 83,6 77,7 2+8 Thalys 200,2 154 86,3 79,8 6+1 Fyra 177,3 157 84,9 79,6 6+1 Fyra 177,3 156 83,8 76,8 6+1 Fyra 177,3 158 84,6 77,5 6+1 Fyra 177,3 154 83,7 77 2+8 Thalys 200,2 154 85,6 80,9 2+8 Thalys 200,2 155 82,6 76,2

Tijd 10:45 10:57 11:09 11:15 11:35 12:02 12:05 12:09 12:35 13:04 13:08 13:15 13:35 14:00 14:04 14:08 14:38 14:35 15:05 15:17 15:34 15:37 16:01 16:05 16:07 16:35 17:03 17:08 17:17 17:36 18:00 18:04 18:07 18:19 18:33 18:34 18:58 19:03 19:04 19:29 19:38 20:00 20:19

Richting Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam Rotterdam Amsterdam

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage B | 1/1

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 1/7

C

Niveauverloop
Hieronder staan in figuren C1-C12 enkele voorbeelden van het verloop van het Agewogen geluiddrukniveau bij de gevel van de woningen, voor verschillende trainpassages van de Thalys en de Traxx/Prio-treinen, op verschillende dagen en verschillende sporen. De geluidexpositieniveaus zijn steeds bepaald aan de hand van de -10 dB punten in het A-gewogen geluiddrukniveau.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 2/7

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Thalys Amsterdam 17:09 29-09-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30

40 Tijd

50

60

70

80

Figuur C1: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Thalys passage, richting Amsterdam, op 29 september 2010 om 17:09. Niveauverloop passage bij woning Bachplein Thalys Rotterdam 16:45 29-09-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C2: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Thalys passage, richting Rotterdam, op 29 september 2010 om 16:45.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 3/7

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Fyra Amsterdam 13:05 29-09-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

5

10

15

20 25 Tijd

30

35

40

45

Figuur C3: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Traxx/Prio passage, richting Amsterdam, op 29 september 2010 om 13:05. Niveauverloop passage bij woning Bachplein Fyra Rotterdam 16:55 29-09-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

20

40

60 Tijd

80

100

120

Figuur C4: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Traxx/Prio passage, richting Rotterdam, op 29 september 2010 om 13:05.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 4/7

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Thalys Amsterdam 15:10 9-11-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C5: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Thalys passage, richting Amsterdam, op 9 november 2010 om 15:10.

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Thalys Rotterdam 18:56 9-11-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C6: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Thalys passage, richting Rotterdam, op 9 november 2010 om 18:56.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 5/7

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Fyra Amsterdam 13:35 9-11-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C7: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Traxx/Prio passage, richting Amsterdam, op 9 november 2010 om 13:35.

Niveauverloop passage bij woning Bachplein Fyra Rotterdam 16:10 9-11-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C8: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan het Bachplein, voor een Traxx/Prio passage, richting Rotterdam, op 9 november 2010 om 16:10.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 6/7

Niveauverloop passage bij woning Berkelseweg Thalys Amsterdam 11:13 7-10-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C9: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, voor een Thalys passage, richting Amsterdam, op 7 oktober 2010 om 11:13.

Niveauverloop passage bij woning Berkelseweg Thalys Rotterdam 17:52 7-10-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

20

40

60 Tijd

80

100

120

Figuur C10: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, voor een Thalys passage, richting Rotterdam, op 7 oktober 2010 om 17:52.

TNO-rapport | MON-RPT-2010-03056 | 1.0

Bijlage C | 7/7

Niveauverloop passage bij woning Berkelseweg Fyra Amsterdam 12:02 7-10-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C11: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, voor een Traxx/Prio passage, richting Amsterdam, op 7 oktober 2010 om 12:02.

Niveauverloop passage bij woning Berkelseweg Fyra Rotterdam 16:10 7-10-2010 90 85 80 75 LpA (t) 70 65 60 55 50 45 40

0

10

20

30 Tijd

40

50

60

Figuur C12: Niveauverloop van de A-gewogen geluiddruk bij de gevel van de woning aan de Berkelseweg, voor een Traxx/Prio passage, richting Rotterdam, op 7 oktober 2010 om 16:10.

---- --