GroenLinks Breda


Met 130 langs Bredase woonwijken slecht idee

GroenLinks ziet niets in de voorgenomen verhoging van de maximum-snelheid naar 130 kilometer per uur. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 14 februari een brief naar de Tweede Kamer gestuurd die duidelijk maakt dat dit voornemen ook geldt voor het traject A16 vanaf de Moerdijk tot de Belgische grens, inclusief het deel door de gemeente Breda, vlak langs woonwijken in Prinsenbeek, Princenhage en de Haagse Beemden.

De snelheidsverhoging lijkt leuk voor automobilisten die vaart willen maken en met het voorgestelde experiment een tijdwinst boeken van `maar liefst' 156 seconden. Maar het is een stuk minder leuk voor de circa 43.000 mensen die in de gemeente Breda dagelijks langs deze snelweg wonen, werken of naar school gaan.

Nadelen
Diverse onderzoeken laten zien dat het maatschappelijke voordeel van de minieme tijdwinst door een snelheidsverhoging naar 130 km/u bij lange na niet opweegt tegen de nadelen van méér verkeersonveiligheid, méér lawaai en méér luchtvervuiling die met hogere snelheden gepaard gaan. Onderzoekers geven aan dat met een verhoging van 100 naar 130 de CO2 uitstoot met een factor 2 tot 4 kan toenemen. Kortom, dit kabinet kiest voor ietsje meer snelheid ten koste van de veiligheid, leefbaarheid, gezondheid van omwonenden en ten koste van het klimaat.

Speeltje
Voor GroenLinks is het duidelijk dat de voorgestelde snelheidsverhoging niets meer is dan een speeltje van het kabinet om daarmee het gebrek aan vermeende daadkracht te proberen te maskeren. Breda kiest, als het aan de fractie ligt, voor een rationele benadering, door op te komen voor de belangen van omwonenden. Selçuk Akinci en Piet Hein Scheltens stelden er vragen over aan het college.