Apple Nederland

____________________

Nu ook abonnementen in App Store van Apple

CUPERTINO, 15 februari 2011 -- Apple heeft vandaag een nieuwe abonnementsservice voor de App Store aangekondigd. Dit houdt in dat het mogelijk wordt om op alle content-based apps -denk aan tijdschriften, kranten, video's, muziek- in de App Store een abonnement te nemen. Het gaat hier om hetzelfde innovatieve digitale abonnementssysteem dat Apple onlangs voor de app "The Daily" van News Corp. heeft geïntroduceerd.

De financiële afhandeling van abonnementen die in de App Store worden aangeschaft, zal verlopen via hetzelfde App Store-factureringssysteem waarmee al miljarden apps en in-app aankopen zijn betaald. De uitgevers stellen een prijs plus de abonnementsperiode vast (week, maand, twee maanden, drie maanden, half jaar of heel jaar). Vervolgens kan een klant met één klikje het gewenste abonnement kiezen, waarna de betaling van het desbetreffende bedrag automatisch wordt verwerkt. Op hun persoonlijke accountpagina kunnen klanten hun abonnementen bekijken en beheren, bijvoorbeeld een automatische verlenging annuleren. Apple verwerkt alle betalingen en ontvangt een aandeel van 30 procent (hetzelfde percentage als voor andere in-app aankopen).

"De achterliggende gedachte is simpel. Als Apple een nieuwe abonnee voor een app binnenhaalt, verdient Apple 30 procent; als de uitgever zelf een bestaande of nieuwe abonnee voor de app binnenhaalt, mag hij alles houden en krijgt Apple niets", volgens de uitleg van Steve Jobs, CEO van Apple. "De enige voorwaarde die we stellen is dat een uitgever die buiten de app een speciale abonnementsactie aanbiedt, diezelfde actie (of liever nog een betere) in de app zelf aanbiedt. Klanten hebben dan de gelegenheid om ook vanuit de app met één klikje een abonnement te nemen. Wij zien in deze innovatieve abonnementsservice een gloednieuwe kans voor uitgevers om hun digitale content verder te ontsluiten op iPad, iPod touch en iPhone. Iets wat zowel nieuwe als bestaande abonnees met open armen zullen ontvangen."

Uitgevers die in hun app gebruikmaken van de abonnementsservice van Apple, kunnen ook buiten de app andere methoden inzetten om digitale abonnees binnen te halen. Ze kunnen bijvoorbeeld digitale abonnementen verkopen op hun website of bestaande abonnees gratis toegang geven tot de digitale variant. Aangezien Apple geen partij is bij dergelijke transacties, hoeven uitgevers in dat geval geen percentage af te dragen of hun klantgegevens met Apple te delen. Voor abonnees die zich buiten de app hebben aangemeld, moeten de uitgevers zelf een identiteitscontrole in de app integreren. Apple stelt echter wel als voorwaarde dat uitgevers die buiten de app om digitale abonnementen verkopen, deze mogelijkheid tegen dezelfde (of een lagere) prijs ook in de app zelf moeten bieden, zodat klanten zich ook vanuit de app kunnen abonneren. Daarnaast mogen uitgevers in hun apps geen koppelingen meer opnemen die klanten doorlinken naar een locatie buiten de app waar ze content of abonnementen kunnen kopen (bijvoorbeeld naar een website).

De bescherming van de privacy van klanten is een belangrijke factor in alle App Store-transacties. Klanten die via de App Store een abonnement kopen, wordt vooraf gevraagd of hun gegevens (naam, e-mailadres en postcode) aan de uitgever mogen worden doorgegeven. Het gebruik van dergelijke gegevens is vervolgens onderworpen aan het privacybeleid van de uitgever, niet aan dat van Apple. Uitgevers mogen App Store-klanten benaderen met een verzoek om meer informatie, mits deze klanten de mogelijkheid hebben om dit verzoek af te wijzen. Bovendien moet duidelijk worden gemaakt dat eventuele aanvullende gegevens onderworpen zijn aan het privacybeleid van de uitgever en niet aan dat van Apple.

Consumenten in 90 landen kunnen in de revolutionaire App Store kiezen uit een assortiment van meer dan 350.000 apps. 60.000 daarvan zijn speciaal voor iPad gemaakt. Verspreid over de hele wereld zijn er meer dan 160 miljoen mensen die een iOS-apparaat in hun bezit hebben. Het gigantisch grote aanbod waaruit zij kunnen kiezen, omvat maar liefst 20 categorieën, waaronder games, zakelijk, nieuws, sport, gezondheid, naslagwerken en reizen.

Apple is de producent van de Mac, de beste personal computer ter wereld, en van OS X, iLife, iWork en professionele software. Op het gebied van de digitale muziek voert Apple de revolutie aan, met zijn iPods en de iTunes Store op het internet. En de revolutionaire iPhone en App Store hebben de wereld van de mobiele telefoon op z'n kop gezet. De jongste loot aan de innovatiestam van Apple is de magische iPad, die de toekomst van mobiele media en computers een gezicht heeft gegeven.

Perscontact:
Jurriaan Trommels
Apple
trommels_j@apple.com
+31 (0)6 53865628

AAN DE REDACTIE: Bezoek voor aanvullende informatie Apple's PR website of bel Apple's Media Helplijn op 020 5352728

© 2011 Apple Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac, Mac OS, Macintosh, App Store en iPad zijn handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.