Dienstenbond CNV

Nieuws

15 februari 2011

Doorstart IMpact Retail niet gelukt

Afgelopen week is duidelijk geworden dat de gesprekken over een doorstart voor een grote groep medewerkers van IMpact Retail (It's, Prijstopper, Modern.nl) helaas op niets zijn uitgelopen. Dit betekent voor de medewerkers van IMpact Retail die korter dan 5 jaar in dienst waren hun baan ophoudt per 28 februari 2011. Voor medewerkers langer dan 5 jaar in dienst, is de einddatum 11 maart 2011.

Vanaf het moment dat er surseance van betaling is aangevraagd, is er de hoop geweest dat er sprake zou zijn van een doorstart. Een doorstart waarbij een groot deel van de medewerkers bij de nieuwe eigenaar in dienst zou kunnen treden. Ofschoon er nog niets te zeggen viel over deze doorstart, zou het wel behoud van baan voor medewerkers betekenen. Dit is nu van de baan.
Wellicht dat er voor medewerkers van een enkel filiaal wel nog een mogelijkheid bestaat, maar duidelijk is op dit moment nog niets. Voor de meeste medewerkers betekent het dat ze van 1 maart ( of 12 maart) werkloos zijn. Dit vraagt een aantal zaken van de medewerkers. In het kort wil CNV Dienstenbond u op een aantal zaken wijzen.

Inschrijving en aanvragen WW
U zult zich moeten inschrijven bij het UWV Werkbedrijf als werkzoekende, dit kan via internet, zorg dat u uw DigiD en salarisinformatie bij de hand heeft.
Ook zult u een WW-uitkering aan moeten vragen. Hier is enige haast bij. U moet uw aanvraag namelijk hebben ingediend, voor uw eerste dag van werkloosheid. Het aanvragen van de WW-uitkering kan ook via internet. Nadat UWV de aanvraag heeft ontvangen, wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Het kan ook zijn dat er telefonisch contact met u wordt opgenomen om de aanvraag met u door te nemen. Als alle stappen op tijd gezet zijn en u recht heeft op een WW-uitkering, dan ontvangt u uiterlijk 4 weken na de eerste werkloosheidsdag de eerste betaling.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Deze informatie en nog veel meer zal aan de orde komen tijdens de bijeenkomsten die worden gepland op verzoek van IMpact Retail door UWV Werkbedrijf voor de medewerkers. Hier zal ook aandacht zijn voor rechten en plichten, passende arbeid, hoe vaak moet je solliciteren en alle andere afspraken die moeten worden gemaakt. IMpact Retail heeft afspraken gemaakt met UWV Werkbedrijf dat zij voorlichtings-bijeenkomsten organiseren voor de medewerkers. De data worden via de site aan de medewerkers doorgegeven. Deze bijeenkomsten zijn vooral bedoeld om informatie te geven over welke stappen u moet zetten.

Voor meer informatie kunt u zich het beste wenden tot het UWV Werkbedrijf in uw regio, of de voorlichtingsbijeenkomsten afwachten. Deze worden ingepland van af komende week.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Kitty Huntjens. Zij is bereikbaar via telefoonnummer 040-2116674 of via e-mail
k.huntjens@remove-this.cnvdibo.nl.