Ingezonden persbericht


persbericht 11 februari 2011

Stadsschouwburg Amsterdam gooit
ook de digitale deuren open
Fysieke Like button vanaf 16 februari te gebruiken

Van woensdag 16 tot en met 26 februari kunnen bezoekers van de Stadsschouwburg Amsterdam met één 'druk op de knop' aan al hun Facebook vrienden laten weten dat ze de activiteiten daar leuk vinden. Dit maakt het bedrijf SowiSocial mogelijk met een fysieke Facebook Like button. Hiermee biedt de Stadsschouwburg haar bezoekers de mogelijkheid om op een simpele manier hun bezigheden via een chip te delen met hun online vrienden. Het is een van de nieuwste technologieën van dit moment. De Stadsschouwburg wil graag voorop lopen bij de nieuwste social media trends. Dit streven sluit aan bij het beleid om het gebouw en programmering zoveel mogelijk open te stellen en wat er binnen gebeurt naar buiten te brengen. De Stadsschouwburg Amsterdam is het eerste Nederlandse theater dat de fysieke Like button toepast. De Stadsschouwburg is ook actief op Facebook, Twitter en is te vinden op Foursquare.

Bij binnenkomst in de Stadsschouwburg krijgt elke bezoeker een sleutelhanger waarin een chip is verwerkt. Deze chip wordt gekoppeld aan zijn Facebook account. In de schouwburg zijn verschillende herkenbare Like button palen geplaatst. Bij elk punt leest de bezoeker wat hij precies kan Liken en welke informatie er op zijn Facebook pagina komt te staan. In één beweging met de sleutelhanger langs dit speciale punt en de tientallen vrienden van de bezoeker op zijn Facebook pagina zien wat hij zojuist heeft beleefd, inclusief beeld en een link naar meer informatie.

"Mensen zijn op internet volop bezig hun ervaringen en emoties te delen. Wij werken er graag aan mee dat mensen zo snel en makkelijk mogelijk hun positieve ervaringen in de Stadsschouwburg kunnen delen met hun online-netwerk." aldus Stadsschouwburg-directeur Melle Daamen.

Vanaf 16 tot en met 26 februari zijn er verschillende programmaonderdelen te Liken, zoals Het Grote Interviewgala op 16 februari (uitverkocht!) Wireless stories: new media in public space (Sandberg @ mediafonds) op 17 februari (besloten) Dieven (ROtheater) op 18 februari
Spoken (Toneelgroep Amsterdam) 24-26 februari

Thijs van den Anker, Tim de Jong en Wytze Voerman zijn onder de noemer SowiSocial de drijvende kracht achter de fysieke Like button. In de nabije toekomst zijn er veel meer plekken denkbaar voor deze toepassing.