Ingezonden persbericht


Werk uit Picasso's vroege Parijse periode voor het eerst in groot overzicht te zien in Nederland, 18 februari t/m 29 mei 2011:

'PICASSO IN PARIJS, 1900-1907' IN VAN GOGH MUSEUM AMSTERDAM

Voor het eerst wordt in Nederland een tentoonstelling gewijd aan de spectaculaire ontwikkeling die Pablo Ruiz y Picasso (1881-1973) doormaakte in het cultureel bruisende Parijs aan het begin van de 20e eeuw. In de tentoonstelling Picasso in Parijs, 1900-1907 wordt aan de hand van ruim 70 kunstwerken, waaronder topstukken als Zelfportret met palet en Moulin de la Galette, getoond hoe Picasso in enkele jaren uitgroeide van onbekende jonge kunstenaar tot leider van de avant-garde. De tentoonstelling, samengesteld door gerenommeerd Picasso-specialist Marilyn McCully en georganiseerd in samenwerking met het Museo Picasso in Barcelona, bevat belangrijke werken uit privé-collecties en musea zoals het Centre Pompidou in Parijs, het Metropolitan Museum of Art en het Guggenheim Museum in New York. De tentoonstelling is van 18 februari tot en met 29 mei 2011 te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam en reist daarna door naar Barcelona. Tijdens de tentoonstelling staat Picasso centraal in allerlei activiteiten in het Van Gogh Museum, zoals in de dansvoorstelling Nomade van Krisztina de Châtel op vrijdagavond, de gratis zondaglezingen op de eerste zondag van de maand en de kinderworkshops 'Schilder je eigen Picasso' in het weekend.

Jonge Picasso experimenteert met nieuwe technieken en thema's De jonge Picasso zag in Parijs voor het eerst de kunst van onder anderen Vincent van Gogh, Paul Gauguin en Henri de Toulouse-Lautrec. Hij experimenteerde met nieuwe schilder- en grafische technieken en verbeeldde Parijse thema's als dansende vrouwen en cafés uit het nachtleven van Montmartre. Later verschoof zijn aandacht naar meer diepgaande en melancholische thema's zoals het circus, arme mensen en moeders met kinderen.

Van de eerste Parijse impressies tot de doorbraak als vernieuwend kunstenaar Hoewel Picasso zich door vele kunstenaars liet inspireren, was hij nooit een imitator. Wel maakte hij volop gebruik van de ontdekkingen van zijn tijdgenoten en van voorbeelden uit de kunstgeschiedenis om een eigen stijl te creëren. Zijn ontwikkeling tot baanbrekend avant-garde kunstenaar is in de tentoonstelling opgedeeld in vier periodes:
1. Picasso's ontdekking van Parijs - Met het zien van de werken van kunstenaars als Toulouse-Lautrec, Steinlen, Cézanne, Gauguin en Van Gogh gaat een wereld voor de 19-jarige Picasso open. Hij experimenteert met nieuwe kleuren en technieken en schildert onderwerpen uit het moderne Parijs en het uitgaansleven in Montmartre, waaronder de zwierige danseressen en levendige cafés.
2. Picasso als symbolist - Beïnvloed door Gauguin en andere symbolisten verandert Picasso zijn stijl en schildert arme mensen en moeders met kinderen in de Saint Lazare gevangenis. Picasso's vriend Carles Casagemas pleegt zelfmoord in 1901, het begin van de 'blauwe' periode, met werken in een melancholieke, droefgeestige sfeer.
3. Het leven van de bohemiens - In 1904 neemt Picasso het atelier over van de Spaanse beeldhouwer Paco Durrio in het gebouw Bateau Lavoir in het hart van Montmartre, waar meerdere kunstenaars wonen. Picasso verandert van onderwerp en gebruikt andere kleuren. Door het contact met schrijvers en dichters als Max Jacob en Guillaume Apollinaire ontstaat Picasso's interesse voor het circus en rondreizende circusartiesten.
4. Vernieuwende, moderne stijl - Picasso's atelier is een ontmoetingsplek voor kunstenaars, schrijvers, verzamelaars en handelaren, die allen worden aangetrokken door de persoonlijkheid van de jonge en dynamische Picasso. De beeldhouwwerken van onder meer Auguste Rodin, Durrio en Gauguin zijn een bron van inspiratie voor hem. Mede hierdoor ontwikkelt hij een revolutionaire moderne stijl die de koers van de kunst van de twintigste eeuw zal veranderen.

Uitgaan in Montmartre: Café en theater in prenten
Tijdens deze tentoonstelling presenteert het Van Gogh Museum ook Uitgaan in Montmartre: Café en theater in prenten. Affiches, prenten, theaterprogramma's, boeken en schilderijen geven een impressie van het bloeiende artistieke klimaat in de Parijse wijk Montmartre rond 1900. De landelijke omgeving en het uitgaansleven werden verbeeld door Van Gogh, Toulouse-Lautrec, Steinlen en Ibels, kunstenaars die Picasso inspireerden.

Dans Nomade van Krisztina de Châtel geïnspireerd door Picasso Elke vrijdagavond tijdens de tentoonstelling is de dansvoorstelling Nomade te zien, van Dansgroep Amsterdam onder leiding van Krisztina de Châtel. Deze bijzondere dans is geïnspireerd op Picasso's verbeelding van het circus en elke vrijdag om 19.30 en 20.45 uur in de tentoonstellingsruimte gratis toegankelijk voor bezoekers van de Picasso-tentoonstelling.

Zondaglezingen over Picasso
Ook de zondaglezingen, die elke eerste zondag van de maand om 14 uur gratis zijn bij te wonen voor bezoekers van het Van Gogh Museum, staan in het teken van Picasso. Op zondag 20 februari vertelt gastconservator Marilyn McCully over de ontwikkeling van de jonge Picasso tot baanbrekend kunstenaar. Zondag 6 maart belicht literatuurhistoricus Peter Read de artistieke uitwisselingen tussen Picasso en de dichters uit zijn vriendenkring. Hoofd tentoonstellingen Edwin Becker vertelt op 3 april over Picasso en de wereld van het circus, en op zondag 1 mei geeft conservator Nienke Bakker een lezing over Het Montmartre van de kunstenaars: Cafés, cabaret en theater.

Openingstijden en prijzen
Picasso in Parijs, 1900-1907 is van 18 februari tot en met 29 mei 2011 in het Van Gogh Museum in Amsterdam en dagelijks open van 10 tot 18 uur, op vrijdagavond tot 22 uur. De toegangsprijs is E 14,- per persoon en voor bezoekers tot 17 jaar en met een museumkaart gratis. Kijk voor actuele informatie, waaronder de gratis rondleidingen, op www.vangoghmuseum.nl/picasso.

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht