TNS NIPO publicaties
16 februari 2011
Biologisch? Nog niet voor alle Nederlanders even logisch
Nederlanders eten minst biologisch
Duurzaam uit eten is in. Op menukaarten van restaurants verschijnt
steeds vaker een diversiteit aan keurmerken om te laten zien hoe goed
het leven van een kalfje was voordat het op het bord van de consument
belandde. En ook de kleurrijke omschrijving van de gerechten, `mals
Vreelands biggetje', moet de consument het gevoel te geven dat er met
mooie, eerlijke producten wordt gekookt. Het is een ontwikkeling die
nauw lijkt aan te sluiten op de behoeften van de bewuste consument. Het
welzijn van de dieren is in Nederland namelijk de belangrijkste
motivatie om biologisch te gaan eten, zo blijkt uit onlangs verschenen
European Health & Nutrition-onderzoek van TNS NIPO. Daarmee is ons land
in Europa uniek in z'n soort.
Duitsers en Italianen eten 't vaakst biologisch
Ruim vier op de tien Nederlanders (42%) zegt gevoelsmatig wel `ja'
tegen biologisch eten, maar het is nog geen gewoontegedrag. Echt
gebruikelijk is het in de rest van Europa ook nog niet om biologisch te
eten. Duitsers en Italianen blijken de meest frequente gebruikers van
biologisch voedsel te zijn. Meer dan een kwart van hen consumeert
biologische producten op een wekelijkse basis. In Nederland eten we
echter het minst vaak biologisch: twintig procent eet wekelijks
biologisch.
In andere Europese landen worden biologische producten vooral gegeten
omdat ze gezonder zijn. Daarna volgen een betere smaak en het welzijn
voor het milieu als doorslaggevende redenen.
Als Nederlanders dan voor biologische producten kiezen, zeggen ze
meestal voor groenten (51%), eieren (48%) en vlees (42%) te kiezen,
gevolgd door fruit (38%), olie (32%), aardappelen (25%) en melk (23%).
In de rest van Europa is de verdeling niet veel anders. Het minst laten
we ons verleiden door biologische sauzen (4%) en delicatessen (3%).
Prijs grootste barrière
Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van
biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid
zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken.
81 Procent van de Nederlanders die af en toe biologisch eten zegt vaker
biologisch te zullen eten als de prijzen van biologisch voedsel omlaag
gaan. Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de
Nederlandse bevolking vaker voor biologisch te kiezen.
D0526 | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel
van het Europese PR survey programma, waarbij TNS NIPO het onderdeel
Health & Nutrition heeft gecoordineerd. De volgende landen hebben
deelgenomen aan het onderzoek: Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland,
Duitsland, Groot-Brittanië en Rusland. Het veldwerk vond plaats van 13
juli tot 1 augustus 2011, waarbij in totaal 7.592 personen van 18 jaar
en ouder ondervraagd. De steekproef is representatief getrokken voor de
populatie van 18 jaar en ouder, waarna de resultaten apart per land
zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio en sociale klasse.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Desirée van der Veen - Ang
(tel: 020 522 57 31).
TNS NIPO