TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

16 februari 2011

Biologisch? Nog niet voor alle Nederlanders even logisch Nederlanders eten minst biologisch

Duurzaam uit eten is in. Op menukaarten van restaurants verschijnt steeds vaker een diversiteit aan keurmerken om te laten zien hoe goed het leven van een kalfje was voordat het op het bord van de consument belandde. En ook de kleurrijke omschrijving van de gerechten, `mals Vreelands biggetje', moet de consument het gevoel te geven dat er met mooie, eerlijke producten wordt gekookt. Het is een ontwikkeling die nauw lijkt aan te sluiten op de behoeften van de bewuste consument. Het welzijn van de dieren is in Nederland namelijk de belangrijkste motivatie om biologisch te gaan eten, zo blijkt uit onlangs verschenen European Health & Nutrition-onderzoek van TNS NIPO. Daarmee is ons land in Europa uniek in z'n soort.

Duitsers en Italianen eten 't vaakst biologisch Ruim vier op de tien Nederlanders (42%) zegt gevoelsmatig wel `ja' tegen biologisch eten, maar het is nog geen gewoontegedrag. Echt gebruikelijk is het in de rest van Europa ook nog niet om biologisch te eten. Duitsers en Italianen blijken de meest frequente gebruikers van biologisch voedsel te zijn. Meer dan een kwart van hen consumeert biologische producten op een wekelijkse basis. In Nederland eten we echter het minst vaak biologisch: twintig procent eet wekelijks biologisch.

In andere Europese landen worden biologische producten vooral gegeten omdat ze gezonder zijn. Daarna volgen een betere smaak en het welzijn voor het milieu als doorslaggevende redenen.

Als Nederlanders dan voor biologische producten kiezen, zeggen ze meestal voor groenten (51%), eieren (48%) en vlees (42%) te kiezen, gevolgd door fruit (38%), olie (32%), aardappelen (25%) en melk (23%). In de rest van Europa is de verdeling niet veel anders. Het minst laten we ons verleiden door biologische sauzen (4%) en delicatessen (3%).

Prijs grootste barrière
Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. 81 Procent van de Nederlanders die af en toe biologisch eten zegt vaker biologisch te zullen eten als de prijzen van biologisch voedsel omlaag gaan. Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de Nederlandse bevolking vaker voor biologisch te kiezen.

D0526 | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van het Europese PR survey programma, waarbij TNS NIPO het onderdeel Health & Nutrition heeft gecoordineerd. De volgende landen hebben deelgenomen aan het onderzoek: Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland, Duitsland, Groot-Brittanië en Rusland. Het veldwerk vond plaats van 13 juli tot 1 augustus 2011, waarbij in totaal 7.592 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd. De steekproef is representatief getrokken voor de populatie van 18 jaar en ouder, waarna de resultaten apart per land zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio en sociale klasse.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Desirée van der Veen - Ang (tel: 020 522 57 31).