Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

9,5 miljoen extra voor verkeer- en vervoerbeleid Stadsregio Arnhem Nijmegen

De stadsregio heeft van het ministerie van Infrastructuur & Milieu 9,5 miljoen euro extra gekregen voor 2011. Dit is bovenop het reguliere bedrag dat alle stadsregio's en provincies krijgen. Het ministerie geeft hiermee aan de mobiliteitsplannen van de stadsregio te steunen.

Sinds 2005 stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen ministerie van Verkeer & Waterstaat) de zogenaamde Brede Doel Uitkering (BDU) beschikbaar aan de 19 provincies en stadsregio's in Nederland. Die kunnen vervolgens zelf bepalen voor welke mobiliteitsprojecten zij het budget inzetten. Voorwaarde is wel dat deze projecten de mobiliteitsdoelstellingen van het ministerie van I&M ondersteunen. Het regionale beleid moet een vertaling zijn van het landelijke beleid.

De stadsregio heeft ruim 84 miljoen euro van het ministerie gekregen voor het verkeer- en vervoerbeleid in 2011. Ruim 73 miljoen euro van dit bedrag is het zogenaamde relatieve aandeel BDU, dit is 3,8 % van het totale landelijke budget. Voor de verdeling van het totale bedrag over de 19 provincies en stadsregio's kijkt het ministerie van V&W naar het aantal woningen en de omgevingsadressendichtheid (gemiddeld aantal adressen per km2). Op basis daarvan wordt het percentage berekend.

Naast het relatieve aandeel BDU, verdeelt het ministerie ook een absoluut aandeel BDU met een tijdelijk karakter. De provincies en stadsregio's presenteren hun projecten aan het ministerie van V&W dat vervolgens inhoudelijk bepaalt in welke projecten ze wil investeren. De stadsregio heeft haar mobiliteitsplannen met succes bij het ministerie van V&W op de agenda gezet. Voor 2011 heeft de stadsregio 9,5 miljoen extra uit het BDU gekregen.

De 73 miljoen die de stadsregio jaarlijks krijgt van het Rijk wordt besteed aan openbaar vervoer en investeringen in de infrastructuur voor het openbaar vervoer en de fiets, mobiliteitsmanagement en verkeersveiligheidprojecten. De extra bijdrage van 9,5 miljoen voor 2010 is o.a. bestemd voor:
. SLIM prijzen; de beloningsproef op de regioring
. Het RijnWaalpad, een snelfietsroute tussen Nijmegen en Arnhem;
. Meer treinen tussen Arnhem en Doetinchem voor de komende drie jaar;
. Snelle busverbindingen tussen Nijmegen en Arnhem en tussen Liemers en Arnhem;
. Snelfietsroutes in de Liemers en tussen Nijmegen en Beuningen
. De aanleg van P+R terreinen

. De frequentieverhoging op zaterdag op het spoor tussen Arnhem en Doetinchem
. het Offensief Bereikbaarheid, een initiatief waarin bedrijfsleven en regionale overheden samenwerken om de stadsregio bereikbaar te houden;



Ingezonden persbericht