Comité 'Veilig Ja 60 Nee' tegen plan van Waterschap Hollandse Delta


Waterschap Hollandse Delta wil een gebiedsontsluitende weg degraderen tot erftoegangsweg

MIDDELHARNIS - DEN BOMMEL, 20110221 -- Maandag 7 februari 2011 zijn in Verenigingsgebouw Trefpunt in Stad aan 't Haringvliet door Waterschap Hollandse Delta plannen gepresenteerd voor het aanpassen van de dijk tussen Middelharnis en de Schaapsweg bij Den Bommel, ook wel de `Stadsedijk' genoemd. Nog diezelfde avond is door aan aantal bezorgde Stadtenaren een comité opgericht tegen de plannen. Omdat de plannen die er liggen de dijk niet veiliger maken, maar juist onveiliger. De plannen brengen daarnaast de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de bevolking op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland in gevaar.

De avond in het Trefpunt kende een rumoerig verloop: vrijwel niemand van de aanwezigen was enthousiast over de plannen. Daar kwam nog bij dat de plannen al klaar waren en dat inspraak niet mogelijk was. De enige mogelijkheid was dat er suggesties en ideeën konden worden ingediend bij het waterschap.

Een aantal bezorgde Stadtenaren liet het er niet bij zitten en heeft het Comité Veilig Ja 60 Nee opgericht. Het doel van dit comité is iedereen goed en volledig te informeren, zodat iedereen zich realiseert wat deze plannen voor gevolgen hebben. Niet alleen voor Stad aan 't Haringvliet, maar ook voor Middelharnis, Sommelsdijk, Nieuwe-Tonge, Oude-Tonge en Schouwen-Duiveland. Het comité vraagt zich af of de weg zo onveilig is als het Waterschap stelt. Is het alternatief de N215 en N59 zoveel veiliger? Het Comité Veilig Ja 60 Nee wil het traject echt veiliger maken en heeft daarvoor een alternatief plan, wat op de website staat beschreven.  

In het kort komt het er op neer dat het gehele traject wordt ingericht als erftoegangsweg met een maximum snelheid van 60 km per uur. Naast de bestaande drempels komen er 14 drempels bij en 6 wegversmallingen waar maar één voertuig tegelijk doorheen kan. Er komen geen voorrangsborden en verlichting bij deze wegversmallingen. Bij slecht zicht leidt dit tot extra ongelukken. Daarnaast worden bestaande rijstroken versmald, de middenstreep verdwijnt en brommers komen op de rijbaan te rijden. Hiermee verliest de weg zijn jarenlange functie als ontsluitingsweg  terwijl het de laatste jaren steeds drukker is geworden. Waarschijnlijk zal het verkeer de komende jaren nog verder toenemen.

In de winterperiode wordt er bij een dreigend strooizout tekort (zoals afgelopen winters) niet meer gestrooid op erftoegangswegen. Stad aan 't Haringvliet komt hierdoor in een isolement. Als het plan van waterschap Hollandse Delta doorgaat wordt het verkeer gestimuleerd over de nu al veel te drukke N215 en N59 te rijden.

Op de onlangs gelanceerde website www.veiligja60nee.nl staan de plannen van het waterschap uitgebreid omschreven en de consequenties als het plan doorgaat. Het lijkt er op dat de wegbeheerder het aantal mensen dat van de weg gebruik maakt terug wil dringen. Maar wat is het alternatief? De dijk is de kortste route van Middelharnis naar Schaapsweg en de N215 is vooral in de spits al overvol en zeker in vakantieperiodes. De bereikbaarheid van de andere plaatsen op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland verslechtert.

Ondernemers op Flakkee en Schouwen zijn hier niet gelukkig mee. Het wordt minder aantrekkelijk voor ondernemers zich in de regio te vestigen.

Het Comité Veilig Ja 60 Nee vindt dat het waterschap de gehele infrastructuur niet in samenhang heeft bekeken. We vragen ons af of er overleg is geweest met de gemeentes, provincie en rijk. Daarbij komt dat we het opmerkelijk vinden dat het waterschap besluit om een ingrijpend plan als dit uit te willen voeren, zonder vooraf na te gaan of er wel draagvlak is bij de bevolking.

De leefbaarheid van met name Stad aan 't Haringvliet en Den Bommel zal verder verslechteren: het is de vraag of vervoerder Arriva de huidige dienstregeling kan handhaven. Het argument van het waterschap dat 80 of 60 km per uur slechts 2 minuten scheelt van Middelharnis tot Schaapsweg vinden we niet reëel. Door alle eerder genoemde ingrepen zal de gemiddelde snelheid eerder dalen tot ongeveer 40 km per uur. Naast een langere reistijd gaat ook het brandstofverbruik omhoog, doordat de snelheid niet constant is. Het langzaam optrekkend verkeer kan irritatie van medeweggebruikers veroorzaken en daarmee onveilige inhaalacties uitlokken.

Bij calamiteiten op bijvoorbeeld de N59 wordt de `Stadsedijk' gebruikt om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn. Door deze maatregelen zullen hulpdiensten er veel langer over doen voor ze ter plaatse zijn. Als er bijvoorbeeld werkzaamheden op de N215 zijn, is de `Stadsedijk' dan nog wel een goede alternatieve route?

Comité Veilig Ja 60 Nee wil voorkomen dat de plannen van het waterschap worden gerealiseerd. Op de website www.veiligja60nee.nl staat alle informatie over de plannen van het waterschap, onze bezwaren en ons alternatieve plan. Op de website staat ook onze brief met vragen aan het waterschap. De antwoorden van het waterschap komen later op de website. Daarnaast gaan we aan de politieke partijen en vervoerder Arriva vragen hoe zij tegen de plannen voor het traject aankijken. Al deze reacties zullen op de website worden gepubliceerd. Mogelijk is het een interessant actueel thema bij de komende Provinciale Statenverkiezingen in maart.

In het gastenboek op de website kan iedereen zijn mening kwijt.

Het Comité Veilig Ja 60 Nee maakt het mogelijk via de website een petitie te tekenen tegen de plannen van het waterschap. Petities kunnen op verschillende plaatsen ook schriftelijk worden getekend (zie website). Daarnaast hebben we flyers laten drukken die in de regio worden verspreid.

Bewoners en ondernemers die onze bezwaren delen kunnen de poster op de website downloaden om op te hangen.

We vragen iedereen om mee te denken over de plannen voor dit traject.





Comité Veilig Ja 60 Nee