Gemeente Breda

Overeenkomst getekend voor schoonmaak gemeentelijke panden Het College van burgemeester en wethouders besloot najaar 2010 om de schoonmaak van alle gemeentelijke panden in eigen beheer te laten uitvoeren. Zij gaf daartoe de gemeentelijk BSW-bedrijven opdracht om dit uit te voeren en dit gebeurt sinds 1 januari 2011. Er is met succes gewerkt aan rekrutering en opleiding. Voor Afvalservice, Parkeerbedrijf en de Nieuwe Veste sloot de gemeente twee jaar geleden al dienstverleningsafspraken met BSW-bedrijven.

Vandaag ondertekenden de wethouders Saskia Boelema (Bedrijfsvoering) en Cees Meeuwis (Werkgelegenheid, Arbeidsmarkt, Sociale Zaken en Welzijn) de dienstverleningsovereenkomst. Zij deden dit samen met de directeuren van de Bredase Sociale Werkvoorziening en het Shared Service Center.

Het stimuleren van de economie en werkgelegenheid is een belangrijke taak van de gemeente. Het overgaan van het schoonmaakcontract met de BSW-bedrijven levert daar een mooie bijdrage aan. Het is belangrijk dat iedereen meedoet in de maatschappij en het mes snijdt hier aan twee kanten. Naast het creëren van zinvol werk, levert het ook nog een sociaal aspect op. Mensen maken het stadskantoor overdag schoon en komen in contact met het personeel.

Wethouder Saskia Boelema: `'Het betekent winst voor de kwaliteit van de schoonmaak. Bovendien levert het een mooie besparing op om schoonmaak van alle gemeentelijke panden in eigen beheer te laten uitvoeren. Ik noem deze kans voor onze BSW-collega's schoonmaak met een sociaal gezicht.''

Wethouder Cees Meeuwis: `'Het unieke aan de samenwerking is dat Sociale Zaken en BSW Bedrijven dit samen vormgeven. De schoonmaak van het stadskantoor betekent voor alle betrokkenen een kans voor een opstap naar regulier werk. Ze zijn een mooi voorbeeld van de doelgroep van de Wet Werk en Bijstand (WBB): zeer divers, man en vrouw, oud en jong, allochtoon en autochtoon.''
Breda, 23 februari 2010
Bustracé binnenstad Breda: minder verkeer op Delpratsingel