Woonbond


23-02-2011 Goede dienstverlening essentieel voor huurders

Een goede dienstverlening aan huurders is de belangrijkste factor voor het imago van woningcorporaties en voor de tevredenheid van huurders over hun woning en woonomgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van KWH (Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector) onder 2.600 huurders.

Klantenservice Huurders hechten vooral aan een goede uitvoering van reparaties en groot-onderhoud, zorgvuldige behandeling van klachten, goed telefonisch contact met de corporatie en aandacht voor het leefbaar houden van de buurt.

Als de dienstverlening goed is, zijn huurders eerder geneigd om allerlei maatschappelijke activiteiten van corporaties te waarderen.

Verschillende wensen

Opvallend is dat jongeren en stellen zonder kinderen meer hechten aan de snelheid van de dienstverlening, gezinnen meer aan het nakomen van afspraken en ouderen meer aan de manier van communiceren (persoonlijk, klantvriendelijk en respectvol).

Maatschappelijke activiteiten

Maatschappelijke activiteiten die huurders het meest waarderen zijn het bouwen van zoveel mogelijk betaalbare en/of duurzame woningen, bemiddeling bij overlast en voorlichting over brand- en inbraakpreventie. Diensten waar corporaties zich volgens huurders niet mee bezig zouden moeten houden zijn het bevorderen van werkgelegenheid in de wijk, ouderenwerk, opvang van daklozen en schoolvoorzieningen.