Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie

Hoe gaat het na Destination Innovation verder met GGZ Nederland?

24 februari 2011 - 10:54

De winnaar van een themaprijs en de hoofdprijs op het NCSI-event Destination Innovation was GGZ Nederland. Hoe vergaat het dit team twee maanden later? Een gesprek met Jiska van den Hoek.

GGZ Nederland ging met de hoofdprijs naar huis, we hadden een goed idee uitgewerkt en we kregen ook nog een themaprijs aangeboden. "Daar konden we mee terug komen!".

Onze vraag was: "Hoe zorgt het team Arbeidsmarkt van GGZ Nederland ervoor dat: de werkgever in de geestelijke gezondheidszorg innovaties in HRM-beleid doorvoert gegeven alle trends en ontwikkelingen; met als doel de medewerker in de toekomst aan zich te binden en zo het aanbod van ggz-zorg te borgen?". Het idee komt in het kort hierop neer: bij werving van nieuw personeel in de geestelijke gezondheidszorg blijven vooral de doelgroepen jongeren, mannen en allochtonen achter. In onze pitch hebben we juist deze rolmodellen vanuit ons team naar voren geschoven om de boodschap te verspreiden dat werken in de geestelijke gezondheidszorg een aantrekkelijke mogelijkheid is. Elk rolmodel kan het beste aanknopingspunten noemen en uitdragen die aansluiten bij hun `peers'. Lees hier het verslag over GGZ Nederland en hun winnende idee.

Sinds het event hebben we vooral veel gecommuniceerd naar onze leden in de geestelijke gezondheidszorg over de prijzen. We kregen daar veel leuke reacties en felicitaties op terug en ook aanbiedingen uit instellingen om mee te denken over de uitvoering. Daar zijn we heel blij mee, en we hebben die mensen dan ook uitgenodigd om daar verder over te denken. We hopen de energie die we tijdens het event kregen ook met hen te delen en ons samen te verbinden op ons idee!

En wat hebben jullie gedaan met de prijzen?
Voor het idee hebben we een themaprijs gekregen, bedoeld om ons verder op weg te helpen het idee een stap verder te brengen in onze organisatie en ons verder te professionaliseren. Met de aanbieder van deze prijs De Baak zijn we in contact over het effectief werken in programma's. Ook de vraag hoe we op een dieper niveau productief kunnen omgaan met verschillen tussen mensen en in teams houdt ons bezig. Hier gaan we op 1 maart mee verder.

Dan de hoofdprijs: we hebben goed nagedacht hoe we de geldprijs konden inzetten voor ons team en GGZ Nederland. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de theatershow `Ja Maar', een trainingsmethode om organisaties op een leuke manier op weg te helpen naar een ja-en cultuur in plaats van ja-maar. We hebben er voor heel GGZ Nederland een mooie middag in een theaterzaal met een borrel van gemaakt. We zijn heel benieuwd, en zien het echt als een cadeautje aan ons en onze organisatie!