Port of Rotterdam
Datum 24-2-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Meer schepen en minder ongelukken in Rotterdamse haven
In 2010 arriveerden duizend schepen meer in de Rotterdamse haven en
waren er iets minder nautische ongevallen. Havenmeester René de Vries
kan terugkijken op een veilig eerste jaar maar was niet tevreden omdat
er ook sprake was van een ongekend dieptepunt door het dodelijk ongeval
met de Fairplay 22 op 11 november. De Vries streeft voor 2011 naar
dezelfde veiligheidsgraad, verbetering van de samenwerking met de
overige nautische dienstverleners en inspectiediensten.
In 2010 noteerde het Havenbedrijf officieel 116 nautische ongevallen,
tegen 124 in 2009. Het ging daarbij om vijftien `significante
ongelukken' met aanzienlijke schade of stremming en dat is meer dan het
extreem veilige jaar 2009 maar vergelijkbaar met de voorgaande jaren. .
Het aantal scheepsbewegingen in de zeevaart nam toe van 82.354 naar
84.558 en het aantal zeeschepen steeg van 33.352 naar 34.404. Het
aantal scheepsbewegingen is aanzienlijk minder dan in 2008 (92.784)
toen de overslag ongeveer gelijk was als in 2010, en gelijk aan die van
het jaar 2005. Toen werd er wel 60 miljoen ton minder goederen
overgeslagen.
Safety and Environmental Index
Met de Safety and Environmental Index (SEI) meet de havenmeester in
welke mate aan boord van de (zee)scheepvaart regels op het gebied van
veiligheid en milieu worden nageleefd. Basis hiervoor zijn de
bevindingen tijdens inspecties aan boord en de systematische controle
van naleving van wettelijke administratieve meldplichten door rederijen
en agenturen. De index bestaat uit drie streefwaarden voor milieu,
veiligheid en kwaliteit van meldingen. De gestelde streefwaarde in 2010
voor veiligheid (8,3) is met 8,5 gehaald. De index voor de kwaliteit
van meldingen staat op 7,6 tegenover een streefwaarde van 7,5. De
gerealiseerde index voor milieu is 8,8, de streefwaarde 8,3.
Inspecties
Het afgelopen jaar hield het Havenbedrijf meer veiligheidsinspecties en
milieucontroles (respectievelijk van 5956 naar 6328 en van 5385 naar
6098). Dat gaat ook dit jaar gebeuren. Maar dan wel meer in
samenwerking met andere inspecties. "We zijn begonnen op basis van een
aantal thema-acties gebruikers van de haven te controleren op
specifieke onderwerpen als het uitluisteren van de marifoon;
stabiliteit van zand- en grindschepen en de pleziervaart. Dat doen we
dit jaar weer. Het Havenbedrijf wil de duurzaamste haven ter wereld te
zijn. Dat is logisch als je ziet in wat voor omgeving wij opereren. We
stimuleren het vervoer over water maar we moeten voorkomen dat we
lading overhevelen van weg naar water en dat het milieu daar niets mee
opschiet."