Rijksvoorlichtingsdienst

Extra toezichthouders voor veiliger streekvervoer

Werknemers, maar ook reizigers in het streekvervoer rond een aantal middelgrote steden in het zuiden en midden van het land kunnen voor de aanpak van ongewenst gedrag in de bus, zoals agressie en geweld, rekenen op 60 toezichthouders. Deze toezichthouders komen bovenop het afgesproken aantal toezichthouders in deze gebieden. Anders dan deze gebruikelijk gaan deze nieuwe toezichthouders hun taak uitvoeren in meerdere concessiegebieden en dus bij meerdere vervoersbedrijven. Minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft daartoe vanmiddag in Leiden een convenant getekend met de werkgevers in het streekvervoer en een aantal provincies en stadsregio's. De ondertekenaars dragen 4,5 miljoen euro bij, waarvan 2,5 miljoen euro van het Rijk.

Het uitgebreidere toezicht is een initiatief van de Taskforce Veiliger Openbaar vervoer. Onder regie van het ministerie van BZK hebben in deze Taskforce de ministeries van Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu, concessieverleners, werkgevers, vakorganisaties, politie en OM 16 maatregelen uitgewerkt die de sociale veiligheid in het OV verbeteren. Hierbij is vooral gekeken naar maatregelen voor het verminderen van agressie en geweld tegen buschauffeurs, conducteurs en toezichthouders. Het afgelopen jaar is een belangrijk deel van de maatregelen al ingevoerd. Zo is er een begin gemaakt met een inhaalslag van het cameratoezicht op de bus en zijn de opsporingsbevoegdheden van toezichthoudende bijzondere opsporingsambtenaren (BOA's) verruimd. Verder is met de komst van een OV-contactfunctionaris de uitwisseling van gegevens tussen de OV-bedrijven en politie verbeterd.

De 60 extra toezichthouders worden vanaf dit voorjaar ingezet in de OV-regio's Zuid en Midden. De regio's zijn landelijk geselecteerd op basis van het aantal incidenten. In de regio Midden gaat het om drie concessiegebieden waar Connexxion het streekvervoer verzorgt: Almere, de Zuidtangent en de Zaanstreek. In Waterland is Arriva betrokken. In Zuid: West- en Midden-Brabant (Veolia), Oost-Brabant (Veolia), Meijerij (Arriva), de stadsregio Eindhoven (Hermes) en in Zuid-Holland de gebieden Rijn en Bollenstreek (Connexxion), Midden Holland/Leiden (Connexxion), Hoeksewaard en Goeree-Overflakkee (Connexxion) en de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (Arriva).

Bij wijze van experiment werken de vervoerders nauw samen waardoor het gebied van de toezichthouders groter wordt. Tot op heden waren het concessiegebied en handhavingsgebied van de toezichthouder gelijk. Ander belangrijk verschil is dat de toezichthouders op plaatsen en tijdstippen worden ingezet waar op basis van de actuele registratie van incidenten de noodzaak het grootst is. Met de flexibeler inzet willen de ondertekenaars van het convenant de informatie-uitwisseling tussen de verschillende vervoerders verder stimuleren. De toezichthouders opereren in groepen van minimaal 2 en maximaal 10 personen. Het experiment duurt een jaar.