ChristenUnie
'Snel spoorlijn en meer carpoolplaatsen langs A27'
donderdag 24 februari 2011 15:01 Tweede Kamerlid Arie Slob wil dat
minister Schultz snel meer carpoolplaatsen realiseert langs de A27 en
de brug bij Gorinchem bij de komende verbreding voorbereid op een
nieuwe spoorlijn Breda-Utrecht. Slob: ,,De carpoolplaatsen bij Hank en
Sleeuwijk staan elke dag vol. Meer parkeerplaatsen beperken de filedruk
op de A27 en stimuleren het gebruik van de succesvolle Brabantliner."
Arie Slob heeft daarom Kamervragen gesteld. ,,Het duurt nog jaren
voordat de brug verbreed is, terwijl parkeerplaatsen snel te realiseren
zijn." De ChristenUnie maakt zich ook zorgen om het komende besluit
over de brug. ,,Mogelijk beslist de minister nog voor de verkiezingen.
Ik steun daadkrachtige besluitvorming over dit grote knelpunt, maar ik
maak mij zorgen dat het spoor weer vergeten wordt."
Spoor
De A27 wordt de komende jaren verbreed. Slob: "Maak dan gelijk de
middenberm een paar meter breder. Dan kan in de toekomst het spoor
honderden miljoenen goedkoper worden aangelegd. Als we dat nu niet doen
is dat een historische vergissing." Dit zei het Kamerlid bij een
werkbezoek aan de regio. In een ludieke trein reed hij mee in de
campagne karavaan van de provinciale ChristenUnie afdelingen van
Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht van Hank naar Gorinchem langs de
A27.
Volgens het Kamerlid had de spoorlijn er al lang kunnen liggen, maar is
hij nooit aangelegd door de hoge kosten van de rivierkruisingen. ,,Toen
de A27 werd aangelegd is de kans voor het spoor gemist. Nu de A27 wordt
verbreed moeten we niet opnieuw deze fout maken. De ruimte om de
verbrede snelweg en het spoor in te passen in de omgeving van Gorinchem
is krap. Als een spoorlijn nu niet wordt mee ontworpen ben ik bang dat
het plan van de spoorlijn straks strandt op de inpassing bij
Gorinchem."
Arie Slob heeft hierover de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1. Klopt het dat de carpoolplaatsen Sleeuwijk Tol Oost, Sleeuwijk Tol
West en Hank langs de A27 elke dag al vroeg in de ochtendspits vol
staan?
2. Deelt u de mening dat meer parkeerplaatsen op deze locaties kunnen
bijdragen aan het verminderen van de filedruk op de brug bij Gorinchem
en het stimuleren van het OV op de corridor Breda-Utrecht?
3. Bent u bereid de capaciteit van deze carpoolplaatsen op korte
termijn aan te passen aan de vraag?
4. Bent u bereid extra carpoolplaatsen te realiseren gezien de
jarenlange overlast die ontstaat bij de verbreding van de A27?
5. Beschikt u over een overzicht van de bezettingsgraden van
carpoolplaatsen langs de Nederlandse snelwegen? Zo ja, kunt u deze naar
de Kamer sturen? Zo nee, bent u bereid zo'n overzicht te maken?
6. Houdt u in uw komende besluit over de verbreding van de brug bij
Gorinchem voldoende ruimte vrij in de middenberm voor een spoorlijn
Breda-Utrecht om zo in de toekomst honderden miljoenen te besparen op
de aanleg van deze spoorlijn?
Arie Slob