Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
KvK Limburg: 500.000 m2 winkelaanbod in Limburg op de schop

24/02/2011

Ondernemers in Limburg: "Regie en afstemming bittere noodzaak"

De enorme dynamiek in de Limburgse detailhandelsstructuur dwingt tot het maken van scherpe keuzes. Bijna 300.000 m2 aan leegstand, 400.000 m2 aan plannen, een dalend bestedingspotentieel van consumenten en explosief stijgende internetaankopen maken regionale sturing op detailhandel nodig. Investeren in kwaliteit op de juiste locaties is het belangrijkste uitgangspunt.
Dit en meer blijkt uit de Detailhandelsvisie Limburg die de Kamer van Koophandel Limburg en Ondernemend Limburg (MKB-L, LWV en LLTB) op dinsdag 22 februari hebben gepresenteerd in het Retailpark Roermond.

De voordelen van Limburg
De provincie Limburg heeft goud in handen. De binnenstad van Maastricht, de Woonboulevard Heerlen, het Designer Outlet Center en het Retailpark in Roermond en de Maasboulevard in Venlo zijn winkelgebieden met internationale allure. Miljoenen consumenten uit binnen- en buitenland vinden hun weg naar deze en andere Limburgse winkelconcentraties. Onder andere de unieke ligging van Limburg tussen België en Duitsland is hier debet aan. Maar ook de durf om te blijven investeren in bestaande en nieuwe winkelcentra middels hoogwaardige en vernieuwende concepten.

Gemeentegrenzen vervagen
Uit talrijke onderzoeken blijkt dat de consument zich niet laat leiden door gemeentegrenzen, mobiel is en steeds langere afstanden overbrugt om te gaan winkelen. Bij de ontwikkeling van retailprojecten wordt nog teveel voor eigen parochie gepreekt. Afstemming met de bestaande structuur, andere projecten of aangrenzende gemeenten vindt niet of nauwelijks plaats. En juist voor die afstemming willen de Kamer van Koophandel Limburg en Ondernemend Limburg zorgen. Zij weten zich daarbij ondersteund door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Regie op ontwikkelingen in de detailhandel
Uit een grootschalig ondernemersonderzoek blijkt dat veel ondernemers behoefte hebben aan een strakkere regie op detailhandelsontwikkelingen. Zo vindt bijna 90% van deze ondernemers dat overheid, vastgoedpartijen en ondernemers de handen ineen moeten slaan om leegstaand winkelaanbod uit de markt te halen. Tweederde van de ondernemers is van mening dat de provincie Limburg en/of een nieuw op te richten regionaal overlegorgaan de regie op het punt van intergemeentelijke afstemming moet nemen. Investeringen in bereikbaarheid en goede parkeervoorzieningen zijn hier volgens de detaillisten onlosmakelijk mee verbonden. Ook de vastgoedsector komt steeds meer tot het inzicht dat afstemming en regie pure noodzaak is, zo blijkt uit de in het kader van dit onderzoek gehouden expertmeeting.

Aan ruimte geen gebrek
Uit een inventarisatie blijkt dat er in Limburg plannen zijn voor uitbreiding van het detailhandelsaanbod met ca. 400.000 m2. Ter illustratie: dat is ruim drie keer de binnenstad van Maastricht. In relatie tot een huidige leegstand van bijna 300.000 m2 is het duidelijk dat herstructurering dan wel sanering van winkelaanbod noodzakelijk is. Per saldo betekent dit dat een herstructurering/sanering van circa 500.000 m2 onontkoombaar is. Dit kan uiteraard niet van vandaag op morgen worden gerealiseerd. Bovendien is onderling overleg tussen ontwikkelaars, beleggers en vertegenwoordigers van overheden hiervoor noodzakelijk. Conform de wens van ondernemers stellen de opstellers van de visie, adviesbureau BRO, daarom voor om regionale toetsingscommissies in te stellen in Noord-, Midden- en Zuid-Limburg. Ook moet er een Provinciale Commissie Winkelplanning worden ingesteld, die vooral wordt ingeschakeld bij initiatieven die aantoonbare bovenregionale effecten hebben.
De wensbeelden voor de detailhandelsstructuur moeten vervolgens worden doorvertaald in bestemmingsplannen.
Ten aanzien van het leegstandsprobleem adviseert BRO om een Taskforce Bestrijding Leegstand in het leven te roepen. Deze taskforce moet zich gaan verdiepen in de problematiek en streven naar oplossingen die bij de schaal en omvang van het probleem passen.

Het is zaak om gezamenlijk acties op te pakken die zijn gericht op een duurzame detailhandelsstructuur. Een structuur met vernieuwing en dynamiek maar ook met regie, afstemming en herstructurering.

Ook het HBD heeft aan de detailhandelsvisie meegewerkt. Voor vragen kunt u contact opnemen met:

KvK-gebied: Limburg

Contactpersoon: Dhr. Th.H.M. Reubsaet (Eric)
Telefoon: (077) 321 03 72
Fax: (077) 321 03 95
Mobiel: (06) 2001 87 36
E-mail: e.reubsaet@hbd.nl

Download hier het rapport:
Zie het origineel