Ingezonden persbericht


Persbericht

PvdA-Kamerlid Van Dam wil vast gesprekstarief helpdesks

Woerden, 24 februari 2011 - "We moeten geen half jaar meer wachten op het beleid van minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Ik sta klaar om een vast tarief per gesprek in te voeren, ongeacht of dat gesprek lang of kort duurt." Volgens PvdA-Kamerlid Martijn van Dam is de irritatie onder burgers over helpdesks te groot. Meer regulering vanuit de overheid is het devies. Het leidt tot betere service, zo verwacht hij.

Van Dam maakt zich sterk voor een rol als marktmeester voor de Nederlandse overheid. "We moeten regelen welke informatie organisaties verplicht moeten meegeven aan de potentiële klant. Het is bijvoorbeeld vrij eenvoudig te meten hoe snel mensen worden geholpen aan een helpdesk, en hoe tevreden klanten zijn over de service. Ten derde moet de klant inzicht hebben in de kosten van de klantenservice; die moeten op uniforme wijze in beeld worden gebracht", stelt hij in een interview in Telecommerce Magazine, vakblad over klantcontact.

Defensieve houding
Volgens de PvdA'er heeft de klantcontactsector zichzelf grotendeels in de vingers gesneden door structureel een defensieve houding aan te nemen. "Mijn ervaring met de branche is dat ze zich tegen elke overheidsbemoeienis verzet. Tot nu toe kwam de sector nooit verder dan te zeggen dat de politiek zich overal buiten moest houden, zoals bij de invoering van het Bel-me-niet register. De branche heeft dat verkeerd aangepakt, steeds met de hakken in het zand. Als ze er zelf eerder bij was geweest, had ze de politiek kunnen meekrijgen in een gezamenlijke aanpak."

Youp van 't Hek
Ook al is de helpdeskaffaire met cabaretier Youp van 't Hek voor de branche een absolute 'wake up call' gebleken en is zij onlangs actief het gesprek met enkele Haagse ambtenaren aangegaan, toch wil Van Dam haast maken: "Wat mij betreft wachten we geen half jaar meer op het beleid van minister Verhagen van EL&I. Ik sta klaar om bepaalde regels in te voeren. Het lastige van dit onderwerp is alleen dat om de paar jaar er weer andere mensen in de politiek zijn die zich hiermee bezighouden. Die beginnen weer van voren af aan."

Martijn van Dam is geïnterviewd door Telecommerce, het vakblad over 100% klantcontact. Het volledige interview is terug te lezen in Telecommerce 01-2011.