Universiteit van Tilburg

Persbericht 24 februari 2011

Tilburg University koploper in interactieve web lectures

Tilburg University heeft in de persoon van Bob van den Brand van de Tilburg School of Economics and Management in samenwerking met de afdeling Library and IT Services de eerste prijs gewonnen voor de meest innovatieve web lecture. Dat gebeurde op een landelijke bijeenkomst waar tien onderwijsinstellingen hun meest innovatieve web lectures presenteerden.

Universitair hoofddocent dr. Bob van den Brand bespreekt tijdens zijn live web lectures de leerstof en tentamens, waarbij zijn studenten de mogelijkheid hebben om via een chat-functie vragen te stellen. Behalve dat studenten direct weten hoe ze het tentamen hebben gemaakt, krijgen ze ook inzicht in welke kennis ze misten. Het doel van de web lectures is het verhogen van het studiesucces. Dat is zeker gelukt: voor de cursus Accounting 2 steeg het slagingspercentage met bijna 20% van 69% naar 83%.

Van den Brand biedt studenten in het project 'studeren zonder betutteling' vijf mogelijkheden om naast de traditionele hoor- en werkcolleges de kennis te verrijken aan de hand van korte web lectures:
* Kennisclips: korte stukjes hoorcollege met uitleg van de leerstof aan de hand van aansprekende onderwerpen, zoals Manchester United, LEGO en vuurwerk.
* Web tutorials: werkcolleges met opgaven en cases die met een tablet pc of smart board met de docent worden doorlopen.
* Web tests waarbij studenten via de digitale leeromgeving hun kennis kunnen testen en feedback krijgen aan de hand van een kort web lecture.
* Consulting hours: een live spreekuur met chat-functie waar studenten antwoord krijgen op hun vragen.
* Live streamings van examenuitslagen.

Studenten zijn enthousiast over de nieuwe innovatieve aanpak. "Web lectures verhogen de betrokkenheid bij de cursus en zorgen ervoor dat je als student de stof beter begrijpt", aldus Gaby Markovic. Ruim 1100 studenten Accounting 1 (Financial Accounting) en Accounting 2 (Management Accounting) van de opleidingen Economie en Bedrijfseconomie konden profiteren van deze noviteiten. Bepaalde onderdelen zijn ook al beschikbaar voor de vakken Liberal Arts en Accounting I voor International Business Administration (IBA). Op termijn wordt de methodiek uitgerold over alle cursussen.

Het OASE-project
De prijs voor de web lectures maakt deel uit van OASE, een 2-jarig onderwijs innovatie project van SURFfoundation dat zich richt op het ontwikkelen van nieuwe toepassingsmogelijkheden van web lectures waarbij de didactische toepassing in het onderwijs centraal staat. Tijdens een landelijke bijeenkomst die op 17 februari plaats vond in Amsterdam gaf een deskundige jury zijn oordeel en brachten 50 deskundigen op het gebied van didactiek en digitaal onderwijs hun stem uit via e-voting. Tilburg University kwam als beste uit de bus, gevolgd door Hogeschool Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam.




Universiteit van Tilburg