Gemeente Rotterdam

24 februari 2011

Rotterdam gaat grootste ergernissen van ondernemers te lijf

Met het aanpakken van de grootste ergernissen van de Rotterdamse ondernemer versterkt Rotterdam het vestigings- en ondernemersklimaat in de stad. Ondernemers zijn via een online enquête gevraagd naar hun grootste ergernissen, met als doel deze gericht aan te pakken. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt tot de irritatie top 10 van Rotterdamse ondernemers. Wethouder Schrijer: 'We willen dat de Rotterdamse economie er over vier jaar beter voor staat. Dit doen we ondermeer door het Midden- en kleinbedrijf de ruimte te geven hun bijdrage te leveren aan de economie en de werkgelegenheid in Rotterdam.'

De gemeente heeft met een online enquête 4000 ondernemers actief benaderd om te vernemen wat zij bij hun dagelijks werk aan irritaties tegenkomen. Deze uitgebreide inventarisatie geeft aan dat ondernemers zich vooral ergeren aan:

1. Het doorverwijzen binnen de gemeente

2. De wijziging van regels
3. Afhandelingtermijnen van correspondentie

4. Communicatie over geplande wegwerkzaamheden

5. Communicatie tussen deelgemeenten en gemeentelijke diensten 6. Bereikbaarheid en parkeerplaatsen voor ondernemers

7. Te weinig zones voor ondernemers waar tijdelijk minder regels gelden

8. Mogelijkheden van laden en lossen
9. Veiligheid op straat

10. Het opbreken van winkelstraat/weg naar uw onderneming

Aanpak

Gezamenlijk pakken gemeente en Kamer van Koophandel met de ondernemers de ergernissen uit de irritatie top 10 aan. De eerste oplossingen worden dit voorjaar door de gemeente gepresenteerd. Voor de nummer 1 op de lijst 'het doorverwijzen binnen de gemeente' betekent dit dat de gemeente het algemene telefoonnummer 14 010 zo moet inregelen dat ondernemersvragen sneller en effectiever behandeld worden. Daarnaast worden bij het bedrijvenloket per branche vaste accountmanagers aangesteld die als vast aanspreekpunt voor ondernemers fungeren en bij vastgelopen dossiers een doorbraak kunnen bewerkstelligen. Bij het wegnemen van nummer 2 op de lijst verbetert de gemeente de communicatie voorafgaand aan de wijziging van regels, zodat voor alle partijen duidelijk is wanneer wijzigingen ingevoerd worden.

Kamer van Koophandel

Rotterdam is landelijk voorloper als het gaat om het terugbrengen van de lastendruk voor ondernemers. De Kamer van Koophandel Rotterdam speelt hierin een actieve rol. Via het project Ranking the Rules pakt Kamer van Koophandel Rotterdam in alle gemeentes in het kamergebied knellende regels aan. In Nederland zijn al met succes een aantal regels vereenvoudigd of zelfs afgeschaft. De KvK heeft ook een lijst van 20 successen onder elkaar gezet en daar komt per gemeente een Top 10 van best practises uit. De gemeente Rotterdam pakt niet alleen tien best practices op, maar heeft ook een extra irritatie top 10 opgesteld. De KvK Rotterdam juicht dit initiatief toe.

Noot voor de redactie (