Studente achter modemerk Ydence realiseert 221 procent groei


In één jaar van Zaanse zolderkamer naar bedrijfspand

ZAANDAM, 20110224 -- Vandaag viert Ydence Company, de onderneming van studente Lara de Graaf (21), haar eerste verjaardag met een verhuizing naar een bedrijfsruimte van 240 vierkante meter. Een jaar geleden startte de jonge ondernemer haar bedrijf, dat luxe kleding voor het laagsegment ontwerpt en die uitsluitend online verkoopt, vanuit haar eigen woning. Met een uitstekend eerste boekjaar achter de rug (221% groei) is het tijd voor uitbreiding, Ydence vestigt zich per heden in een showroom aan de Schellingweg 15 te Zaandam.

De Kalverstraten van Nederland

De Graaf studeerde in januari af en gaat fulltime aan de slag in haar onderneming: "Nu kan ik me voor 200 procent toeleggen op groei, kwalitatieve groei wel te verstaan. De snelle groei die we nu hebben gerealiseerd is geen doel op zich, uiteraard zal ik de komende jaren mijn collecties uitbreiden en meer medewerkers aannemen, maar de grootste investeringen die ik wil doen, zijn die in het optimaliseren van de webshop, de online marketing en de customer service. Vooral dat laatste biedt online ondernemers zoals ik, kansen om de consument definitief de Kalverstraten van Nederland links te laten liggen."

Plussen met online acties

Lara investeerde het afgelopen jaar alleen in online marketing: "Print en andere offline kanalen zijn voor Ydence ook heel belangrijk, daarom werken we met een PR bureau dat zich concentreert op free publicity. We adverteren alleen online en organiseren winacties met fashionblogs en social media." De doelgroep van Ydence, jonge modebewuste vrouwen met een bescheiden shopbudget, lijkt te smullen van Lara's aanwezigheid in de online mediamix: "Door een item in televisieprogramma EditieNL verkoop ik in één avond de hele collectie uit, maar door online acties plussen we wekenlang, met hogere orderwaardes."


Over Ydence

Ydence brengt collecties van luxe kleding tegen voor jonge vrouwen betaalbare prijzen. De o.a. 100% zijden tops, blouses en jurkjes, geïnspireerd op de pret a porter collecties van topontwerpers, worden exclusief via www.ydence.nl verkocht. Lara de Graaf werd in 2010 door Sprout uitgeroepen tot 'veelbelovende ondernemer onder de 25 jaar', Viva plaatste haar in de lijst van de 400 meest succesvolle vrouwen van Nederland.