Nederlandse Vereniging van Journalisten

Laatste kaarten voor Infographics Congres

maandag 28 februari 2011 | Dit jaar is het thema Inside Infographics, over emotie en interactie in visual reporting. Infographics zijn heel feitelijke visualisaties van informatie. Dat is de reden dat infographics soms als kil en afstandelijk worden beschouwt. Maar ook hierbij is het belangrijk dat je de de lezer/gebruiker meeneemt in een beeldverhaal. Doe je dat met emotie? Met interactiviteit? Met games? En welke mogelijkheden bieden tegenwoordig de apps en tablets?

Voor deze vierde editie komen wederom de beste sprekers uit binnen- en buitenland naar Hotel Theater Figi in Zeist, waaronder Dave Abspoel (NOS Nieuws) over visual reporting, John Grimwade (Conde Nast, New York) en Adobe over de Tablet Revolution, Bas Broekhuizen (Universiteit Leiden) over interactiviteit en Gert Nielsen (Visual Journalism, Denemarken) over sfeer en emotie in infographics.

Ook dit jaar houden we op het podium een battle. Ditmaal zijn het Maartje Kunen en Ymke Pas die elkaar de loef zullen afsteken door live een infographic te ontwerpen van een actueel nieuwsbericht. En het publiek mag via Twitter mee ontwerpen! Het congres wordt afgesloten met een surprise act door de VPRO. Meer info:
http://www.infographics.eu/programmaIC11
De presentatie is die dag in handen van Jan F. Bonjer. Na afloop van het congres volgt de uitreiking van de Infographic Jaarprijzen door de NVJ en de BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers).

Toegangsprijs (incl. lunch, koffie/thee en borrel na afloop) bedraagt EUR 140 excl. btw. NVJ-leden ontvangen 10% korting.

Kaarten kunnen besteld worden http://www.infographics.eu/aanmeldingIC11 Een teaser van de line-up is hier te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=pU1XaQpSnig

TIEN GENOMINEERDEN INFOGRAPHICS JAARPRIJZEN 2010

De genomineerden voor de Infographics Jaarprijzen 2010 zijn bekend. In beide categorieën (`statisch' en `dynamisch') werden 5 infographicmakers gekozen. De prijs per categorie bedraagt 2500 euro. Wie de uiteindelijke winnaars zijn wordt bekend gemaakt op 4 maart 2011 in Figi te Zeist. De Infographics Jaarprijzen zijn een initiatief van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).

Genomineerd in de categorie `statisch' zijn:

Loek Weijts - Zicht op de weg (Geel, Rijkswaterstaat) Fokke Gerritsma - Aantal interrupties (NRC Handelsblad en -Next) Remy Jon Ming - De verrommeling in beeld (Financieele Dagblad) Ruiter Janssen - Het Frisia-Nederland Conflict (afstudeeropdracht Willem de Kooning Academie)
Dawn - PLTRFM/Scenario Nederland (Volker Rail Nederland bv)

Genomineerd in de categorie `dynamisch' zijn:

Erik van Gameren - Wat is uw bezuinigingspakket (NRC Handelsblad) oeHoe, Maaike Wijnands - Fotosynthese (NCB Naturalis) WOUW! - Altijd Wat Wijzer Voedselverspilling (NCRV Altijd Wat) WOUW! - Altijd Wat Wijzer Dementie (NCRV Altijd Wat) Schwandt Infographics, Roel de Jonge - Ministerie van Financiën Prinsjesdag (Ministerie van Financiën)

De zesde editie van de Infographics Jaarprijzen wil wederom de aandacht vestigen op de kwaliteit van de Nederlandse infographic. De genomineerden werden gekozen door een jury die bestond uit Jan Schwochow (Golden Section Graphics GmbH), Stephan Saaltink (designer en researcher), Frédérik Ruys (infographicsmaker en winnaar van de Jaarprijs 2009), Lize Alink (NVJ) en voorzitter van de jury, Eugene Bay (VBAT).