Rijksoverheid
Strengere aanpak misleidende sms-diensten
Nieuwsbericht | 28-02-2011
Er komt een strengere aanpak van misleiding met dure sms-jes die gratis
lijken, maar dat vaak niet zijn. Minister Verhagen (Economische Zaken,
Landbouw & Innovatie) publiceert maandag 28 februari 2011 nieuwe regels
die de consument beter beschermen.
Consument sterker
Door de nieuwe regels kunnen consumenten straks niet zomaar door hun
mobiele aanbieder worden afgesloten als drukmiddel om betaling voor
ongewilde sms-diensten af te dwingen. 'Hierdoor komt de consument veel
sterker te staan bij klachten over dure en vaak ongewilde sms-diensten.
Daarnaast is dit een duidelijke prikkel voor belbedrijven om alleen nog
maar zaken te doen met bonafide sms-bedrijven, zodat er een einde komt
aan het gesjoemel met sms-jes,'aldus Verhagen. De nieuwe regels treden
1 april 2011 in werking.
Niet meer afsluiten
De nieuwe regels bepalen dat aanbieders van mobiele telefonie de
mobiele telefoon van een consument niet zomaar meer mogen afsluiten als
die consument een klacht heeft ingediend over kosten voor ongewilde
sms-diensten. Het bedrijf moet eerst uitzoeken en kunnen aantonen dat
de klant de betreffende sms-dienst op basis van een goed geïnformeerd
besluit heeft afgenomen. Voor alle sms-diensten boven de 1,50 euro gaat
bovendien gelden dat de consument duidelijk akkoord moet zijn gegaan
met het afrekenen van die sms-dienst via de telefoonrekening.
Beschermen kinderen
De nieuwe regels verplichten belbedrijven ook om (zowel prepaid als
postpaid) abonnementen aan te bieden, waarbij het niet mogelijk is om
sms-diensten af te nemen. Ook worden belbedrijven verplicht om hun
klanten gratis de mogelijkheid te bieden om (premium) SMS-diensten te
laten blokkeren. Deze laatste maatregelen neemt Verhagen vooral om
ouders, die mobiele telefoons aanschaffen voor hun kinderen, te helpen
voorkomen dat de kinderen voor veel geld het schip in gaan.
Stevige boetes
OPTA ziet erop toe dat mobiele aanbieders zich aan de nieuwe regels
houden. Zo niet, dan kan OPTA stevige boetes opleggen. Via de anti-spam
bepaling in de Telecommunicatiewet kan OPTA nu al verzenders van
ongevraagde sms-berichten aanpakken. In januari jl. heeft OPTA
bijvoorbeeld nog een boete opgelegd van in totaal EUR 550.000.
Daarnaast blijft de Consumentenautoriteit toezien op misleidende
reclame en andere vormen van oneerlijke handel. In de zomer van 2010
legde de Consumentenautoriteit een sms-dienstenaanbieder een boete op
van in totaal EUR 1,2 mln. voor misleiding met sms-diensten.
Klachten
Consumenten kunnen hun klacht over ongewilde of misleidende
sms-diensten indienen bij Consuwijzer.nl. Dan komt het rechtstreeks bij
deze toezichthouders terecht. Door de combinatie van boetes en een
goede bescherming van de consument moet de overlast van misleiding met
sms-diensten sterk worden teruggedrongen.
Inwerkingtreding
De nieuwe regeling wordt in de Staatscourant gepubliceerd en treedt 1
april 2011 in werking.