Port of Rotterdam

Datum 4-3-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Serviceovereenkomst Rotterdam-Nangang

Port of Rotterdam International heeft een `port service agreement' met Nangang Industrial Port Complex getekend.

Dit zijn de dochterondernemingen van respectievelijk het Havenbedrijf Rotterdam en Tianjin Economic-technological Development Area in de Volksrepubliek China. Via de serviceovereenkomst is het Havenbedrijf Rotterdam de eerste buitenlandse havenautoriteit die actief is in een Chinese haven. Het Havenbedrijf is al sinds 1979 vertegenwoordigd in China, Het huidige bureau is sinds 1989 gevestigd in Shanghai.

In de overeenkomst is vastgelegd dat Port of Rotterdam International, Nangang gedurende vijf jaar gaat ondersteunen met het management van de haven. Partijen hebben de intentie geuit om hun relatie niet te beperken tot de overeenkomst, maar tegelijkertijd de mogelijkheden te onderzoeken van een deelname van het Havenbedrijf Rotterdam in de haven van Nangang.

Port of Rotterdam International start nog deze week met de uitvoering van de taken die voortvloeien uit de serviceovereenkomst zoals havenplanning, operationele procedures en verkeersmanagement.

Nangang
Nangang is een geheel nieuw te ontwikkelen haven op165 kilometer van Beijing met een oppervlakte van 200 km2.(*) In het havengebied worden petrochemische, metaal gerelateerde en andere zware industriële bedrijven gevestigd. Het wordt het grootste industriële complex in Noord-China.

Netwerk
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft al een joint venture met het Sultanaat Oman om het haven- en industriecomplex van Sohar te beheren en ontwikkelen Hierbij creëert en bevordert het commerciële mogelijkheden voor `s werelds leidende industriële en logistieke bedrijven. Het Havenbedrijf zet daartoe ook zijn internationale contacten in en stelt andere havens in de gelegenheid te profiteren van Rotterdamse innovaties. Nangang is een volgende stap in de uitbouw van een wereldwijd netwerk.

(*) Ter vergelijking: Het Rotterdamse haven- en industriecomplex meet straks, inclusief Maasvlakte 2, ongeveer 125 km2