ChristenUnie
Schultz, neem snel besluit over Hoekse Lijn
vrijdag 04 maart 2011 14:49 ChristenUnie Tweede Kamerlid Arie Slob wil
dat minister Schultz snel een besluit neemt over de Hoekse Lijn tussen
Rotterdam en Hoek van Holland. "Er wordt nu al meer dan vijf jaar
gesproken over deze lijn. Er is nu al zoveel vertraging dat de regio
zelfs opnieuw moet gaan aanbesteden. De minister moet de regie pakken
zodat de reiziger snel een beter OV-product krijgt!"
Stadsregio Rotterdam wil de Hoekse Lijn bij Schiedam graag koppelen aan
het metronet. "De frequentie voor reizigers gaat dan omhoog, er komen
nieuwe stations in Maasluis en bij Hoek van Holland Strand, en er
ontstaan directe verbindingen met het centrum van Rotterdam. Door al
deze verbeteringen wordt 30 tot 60 procent reizigersgroei verwacht".
Volgens het Kamerlid woedt er achter de schermen een discussie over het
goederenvervoer op deze lijn. "Er rijden per dag een paar
goederentreinen en daarom wil ProRail het beheer van de spoorlijn niet
overdragen aan de RET zoals eerder wel gebeurd is met Randstadrail".
Ook als er metro's gaan rijden kunnen deze goederentreinen echter
volgens de ChristenUnie gewoon blijven. Slob: "De minister moet deze
knoop ontwarren."
Schiedam Kethel
Het Kamerlid ziet nog een voordeel van de koppeling aan het metronet.
"Hierdoor komen er extra sporen vrij tussen Rotterdam Centraal en
Schiedam wat zorgt voor meer capaciteit voor de treinen richting Den
Haag. Ik hoop dat dan ook eindelijk de discussie over het nieuwe
station Schiedam Kethel over is. Dat station moet gewoon zo snel
mogelijk open!"
Arie Slob heeft hierover de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1. Deelt u op grond van het rapport "Doorkoppeling Hoekselijn -
Technische rapportage" en de analyse van het Kennisinstituut Mobiliteit
in de Quick Scan naar de markt en capaciteit op de gedecentraliseerde
spoorlijnen de regionale verwachting van minimaal 30% reizigersgroei op
de Hoekse Lijn bij ombouw van het tracé van hoofdspoor naar metro?
2. Wat is het resultaat van de afspraak uit 2006 tussen u en de
Stadregio Rotterdam om de haalbaarheid van de ombouw tot lightrail te
onderzoeken.
3. Klopt het dat de ProRail-directie op het standpunt staat dat ze het
beheer van de Hoekse Lijn niet wil overdragen? Wat is daarvan de reden?
4. Waarom is er nog geen reactie van u op het verzoek van de Stadsregio
d.d. 18 augustus 2010 om de Hoekse Lijn uit het Koninklijk besluit
Hoofdspoor te schrappen?
5. Deelt u de mening van de Stadsregio dat voor het behoud van de
incidentele goederentreinen het niet noodzakelijk is dat de Hoekselijn
"hoofdspoor" blijft en dat dit verzoek past binnen de nieuwe wet op
Lokaal Spoor?
6. Bent u er van op de hoogte dat het project inmiddels door alle
onduidelijkheid sterk is vertraagd waardoor de exploitatieconcessie
voor heavyrail door de Stadsregio Rotterdam per december 2012 opnieuw
aanbesteed dient te worden?
7. Deelt u de mening dat met het project een kwaliteitssprong van het
regionale OV in de zuidvleugel wordt bereikt en bent u bereid voor de
zomer een besluit te nemen over het verzoek van de Stadsregio Rotterdam
zodat de lijn in 2015 geschikt kan zijn voor een metrodienst met behoud
van het bestaande goederenvervoer?
8. In hoeverre dragen de sporen tussen Rotterdam en Schiedam Centrum -
die bij koppeling aan het metronet beschikbaar zouden komen - bij aan
de robuustheid van de dienstregeling op de corridor Den Haag-Rotterdam?
9. Deelt u de mening dat het beschikbaar komen van deze sporen de
realisatie van station Schiedam Kethel eenvoudiger maakt? Zo nee,
waarom niet?
10. Bent u op de hoogte van het feit dat de ombouwkosten van de Hoekse
Lijn ca. EUR 250 miljoen bedragen en de Stadsregio voornemens is dit
(grotendeels) vanuit de Brede Doeluitkering (BDU) te financieren?
Arie Slob