Rijksoverheid
Sociale Zekerheid: een keer gegevens vragen werkt
Nieuwsbericht | 03-03-2011
De administratieve last in de sociale zekerheid is de afgelopen jaren
voor burgers met ruim 35 procent verminderd. De grootste winst is
bereikt door het via internet inschrijven voor werk en het aanvragen
van WW en bijstand waarbij gegevens al vooraf zijn ingevuld.
Daarnaast vragen de instanties de gegevens die andere diensten al
hebben, niet meer uit. Dit blijkt uit de evaluatie van de wet Eenmalige
gegevensuitvraag die staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid vandaag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. De nieuwe
wet heeft er daarnaast door betere samenwerking ook voor gezorgd dat
overheidsinstanties makkelijker fraude kunnen constateren in de sociale
zekerheid.
Staatssecretaris De Krom: "De wet heeft zijn doel bereikt, en meer dan
dat zelfs. Aan de ene kant maken we het voor de burger makkelijker en
begrijpelijker. Daarnaast kunnen overheidsinstanties nu ook sneller
zien wie fraudeert met uitkeringen."
De staatssecretaris schrijft in zijn brief te verwachten dat de
dienstverlening in de toekomst voor een groot deel digitaal zal
verlopen. Voor de komende jaren ligt de uitdaging om bij de verdere
ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier de sturing en het beheer
beter te laten aansluiten op het aantal gebruikers.
De wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) is in 2007 van
kracht geworden. Voorheen vroegen het UWV (sociale verzekeringen), de
SVB (kinderbijslag) en gemeentelijke sociale diensten (bijstand) soms
meerdere keren aan klanten dezelfde gegevens of vroegen ze gegevens die
andere overheidsorganisaties al hadden. Dit gold voor gegevens van
organisaties als DUO (studiefinanciering) en RDW (kentekens). De wet
verbiedt het de instanties sindsdien om burgers dezelfde gegevens te
vragen of gegevens te vragen waarover de overheid al beschikt. Dit is
onderdeel van een bredere aanpak van de overheid om de dienstverlening
aan burgers en werkgevers te verbeteren en tegelijk de administratieve
lasten te verminderen. Zo heeft het UWV met de polisadministratie
bijgedragen aan het eenmalig uitvragen van loongegevens bij werkgevers.
De burger krijgt deze gegevens bij het aanvragen van een uitkering
zonder nadere uitvraag ter controle voorgelegd.
Lees hieronder de brief aan de Tweede Kamer
Zie het origineel