Ingezonden persbericht


Sunny Cars opnieuw favoriet voor online autohuur

Derde overwinning in vier metingen van online onderzoek door WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een huurauto, is de kans het grootst dat ze Sunny Cars aanwijzen als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in februari uitvoerde. Het is de derde overwinning voor Sunny Cars in vier metingen. Hertz en Avis eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 199 individuele beoordelingen over 50 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Sunny Cars behaalt een lagere Web Performance Score dan in augustus 2010 vanwege een verminderde vindbaarheid. 35% van de respondenten komt ditmaal op SunnyCars.nl terecht, tegenover 62,5% tijdens de vorige meting. Verder zet de website een zeer indrukwekkende prestatie neer, met eerste plaatsen op vrijwel alle door WUA! onderzochte thema's. 17,5% van de respondenten kiest uiteindelijk voor Sunny Cars.

Hertz eindigt net als zes maanden eerder op de tweede plaats in de ranglijst. 45% van de respondenten weet Hertz.nl te vinden. Al deze bezoekers besluiten na de eerste indruk om door te klikken, waarmee de website een eerste plaats op het thema Doorgaan behaalt. 12,5% van de respondenten kiest voor een huurauto van Hertz.

Avis passeert Europcar en eindigt als derde in het onderzoek. 42,5% van de respondenten bezoekt Avis.nl tijdens de vrije oriëntatie. Avis toont verbetering op vrijwel alle door WUA! onderzochte thema's. De website scoort vooral goed op Eerste Indruk en Vertrouwen. 5% van de respondenten zou het liefst een auto bij Avis huren.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. De helft huurde al eens een auto. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een huurauto voor een vakantie in Portugal. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: februari 2011
Case: 'U gaat op vakantie naar Lissabon, Portugal en wilt daar een auto huren. U wilt vier dagen met de auto rondreizen in juli 2011.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, 50% huurde al eens een auto Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 55% man, 45% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: augustus 2011

Noot voor de redactie (