Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Rover vraagt provincie om redding OV Haarlem/ IJmond
Rover-Haarlem roept de kersverse Statenleden van Noord-Holland per
welkomstbrief op het openbaar vervoer in de regio
Haarlem/IJmond te redden. In 2012 en 2013 dreigt namelijk een grote
kaalslag wanneer door bezuinigingen 1 op de 5 bussen geschrapt gaan
worden. Rover-Haarlem stelt voor om geld weg te halen bij wegen die
door de woningbouwcrisis toch nog niet aangelegd hoeven te worden.
Daarnaast doet Rover een oproep om voorbereidingen te starten voor een
tram op het overbelaste Zuidtangenttraject.
Door de bezuinigingen op het OV zal mogelijk 1 op de 5 busritten
verdwijnen in de regio Haarlem/IJmond in 2012 en 2013. "Een enorme
kaalslag, terwijl het marktaandeel OV in de regio Haarlem/IJmond al
ondermaats is", stelt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. Vanuit deze regio
is het marktaandeel van het OV richting Amsterdam slechts 15%, vanuit
Almere/Gooi is dit ruim 30%. Het lage marktaandeel van OV in
Haarlem/IJmond zorgt voor stevige bereikbaarheidsproblemen, overlast en
luchtverontreiniging. Gezien het belang voor bereikbaarheid, milieu en
economie vraagt Rover aan de Statenleden om het OV te redden en niet te
bezuinigen.
Openbaar vervoer is een provinciale kerntaak, daar hoort een
provinciale financiering bij. Rover-Haarlem e.o. stelt voor geld te
gebruiken dat blijft liggen door stagnerende woningbouw. Almere en
Haarlemmermeer komen door de crisis niet toe aan alle geplande
woningen, daardoor hoeft er veel minder provinciale infrastructuur
aangelegd te worden. Rover roept op om de geplande ontsluitingsweg
Haarlemmermeer - Bollenstreek ("weg bezuiden Bennebroek") voorlopig te
schrappen, hiermee komen honderden miljoenen beschikbaar die gebruikt
kunnen worden om het OV te redden.
Daarnaast vraagt Rover-Haarlem aan de Statenleden om actie te
ondernemen op de Zuidtangent. "De Zuidtangent gaat langzaam aan zijn
succes ten onder", stelt Léon Tebbens, "bussen zitten overvol,
klonteren samen, en Haarlem centrum en diverse kruisingen kunnen het
toegenomen aantal bussen en auto's niet verwerken". Uit provinciaal
onderzoek uit 2010 is gebleken dat een tram schoon en stil is, veel
extra reizigers trekt en goedkoper is in de exploitatie. Het duurt
echter 10 a 15 jaar voor een tram rijdt, is af te leiden uit het
voorbeeld van de tram in Groningen. Rover vindt het daarom belangrijk
om nu al te starten met voorbereidingen.
Rover-Haarlem vraagt de Statenleden dan ook dringend niet langer te
wachten en een voorbereidend tramprojectteam op te starten. Daarbij kan
een pragmatische aanpak voorop staan waarbij alleen het traject Haarlem
Station Schiphol Plaza in scope is, dat is immers het drukste stuk.
Tenslotte vraagt Rover-Haarlem e.o. in de brief aandacht voor het
ondermaatse OV in de Bollenstreek.
Op www.reizigersprotest.nl heeft Rover een petitie lopen tegen
bezuinigingen in het Noord-Hollands OV, reizigers worden opgeroepen
allen een handtekening te plaatsen.
Pagina geplaatst: 9 maart 2011