Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Rover vraagt provincie om redding OV Haarlem/ IJmond Rover-Haarlem roept de kersverse Statenleden van Noord-Holland per welkomstbrief op het openbaar vervoer in de regio Haarlem/IJmond te redden. In 2012 en 2013 dreigt namelijk een grote kaalslag wanneer door bezuinigingen 1 op de 5 bussen geschrapt gaan worden. Rover-Haarlem stelt voor om geld weg te halen bij wegen die door de woningbouwcrisis toch nog niet aangelegd hoeven te worden. Daarnaast doet Rover een oproep om voorbereidingen te starten voor een tram op het overbelaste Zuidtangenttraject.

Door de bezuinigingen op het OV zal mogelijk 1 op de 5 busritten verdwijnen in de regio Haarlem/IJmond in 2012 en 2013. "Een enorme kaalslag, terwijl het marktaandeel OV in de regio Haarlem/IJmond al ondermaats is", stelt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. Vanuit deze regio is het marktaandeel van het OV richting Amsterdam slechts 15%, vanuit Almere/Gooi is dit ruim 30%. Het lage marktaandeel van OV in Haarlem/IJmond zorgt voor stevige bereikbaarheidsproblemen, overlast en luchtverontreiniging. Gezien het belang voor bereikbaarheid, milieu en economie vraagt Rover aan de Statenleden om het OV te redden en niet te bezuinigen.

Openbaar vervoer is een provinciale kerntaak, daar hoort een provinciale financiering bij. Rover-Haarlem e.o. stelt voor geld te gebruiken dat blijft liggen door stagnerende woningbouw. Almere en Haarlemmermeer komen door de crisis niet toe aan alle geplande woningen, daardoor hoeft er veel minder provinciale infrastructuur aangelegd te worden. Rover roept op om de geplande ontsluitingsweg Haarlemmermeer - Bollenstreek ("weg bezuiden Bennebroek") voorlopig te schrappen, hiermee komen honderden miljoenen beschikbaar die gebruikt kunnen worden om het OV te redden.

Daarnaast vraagt Rover-Haarlem aan de Statenleden om actie te ondernemen op de Zuidtangent. "De Zuidtangent gaat langzaam aan zijn succes ten onder", stelt Léon Tebbens, "bussen zitten overvol, klonteren samen, en Haarlem centrum en diverse kruisingen kunnen het toegenomen aantal bussen en auto's niet verwerken". Uit provinciaal onderzoek uit 2010 is gebleken dat een tram schoon en stil is, veel extra reizigers trekt en goedkoper is in de exploitatie. Het duurt echter 10 a 15 jaar voor een tram rijdt, is af te leiden uit het voorbeeld van de tram in Groningen. Rover vindt het daarom belangrijk om nu al te starten met voorbereidingen.

Rover-Haarlem vraagt de Statenleden dan ook dringend niet langer te wachten en een voorbereidend tramprojectteam op te starten. Daarbij kan een pragmatische aanpak voorop staan waarbij alleen het traject Haarlem Station Schiphol Plaza in scope is, dat is immers het drukste stuk. Tenslotte vraagt Rover-Haarlem e.o. in de brief aandacht voor het ondermaatse OV in de Bollenstreek.

Op www.reizigersprotest.nl heeft Rover een petitie lopen tegen bezuinigingen in het Noord-Hollands OV, reizigers worden opgeroepen allen een handtekening te plaatsen.
Pagina geplaatst: 9 maart 2011