Ingezonden persbericht


Persbericht

Man riant en vrouw kritisch met fooi
Restaurant.nl onderzocht het fooigedrag in Nederland

Amsterdam, 9 maart 2011 - Mannen vinden zichzelf gul in het geven van fooi. Vrouwen zijn daarentegen een stuk kritischer. De kwaliteit van de bediening is voor bijna de helft van restaurantbezoekers bepalend voor de hoogte van de fooi. Dit blijkt uit de fooien enquête van recensiesite Restaurant.nl onder ruim 2.500 respondenten. De kwaliteit van het eten is met 7% in veel mindere mate bepalend voor de hoogte van de fooi.

Het merendeel van de respondenten is bereid om meer fooi te geven, naarmate zij meer tevreden zijn. Een kwart van de respondenten geeft altijd een standaard bedrag als fooi en 15% rondt het totaalbedrag af naar een rond getal. De regel om 10% van de rekening als fooi te geven wordt slechts door 7% toegepast.

Top 3 fooien missers

1. Onvriendelijke bediening 40%

2. Lange wachttijd 28%

3. Slechte kwaliteit eten 20%

Vrouwen geven niet zomaar fooi
Meer dan de helft van de vrouwen vindt zichzelf gemiddeld in het geven van fooi. Bij de mannen vindt 21% zichzelf riant in het geven van fooi, tegenover een krappe 13% bij de vrouwen. Mannen zijn ervan overtuigd dat het geven van fooi motiverend werkt en daardoor de kwaliteit van de service verhoogt. Zij geven echter, veel vaker dan vrouwen, hun 'standaardfooi'. Vrouwen laten de hoogte van hun fooi veel meer afhangen van de mate van tevredenheid. Zij geven daarom, eerder dan de man, geen fooi wanneer ze ontevreden zijn.

Overleggen
63% van de vrouwen overlegt met haar tafelgenoten over de hoogte van de fooi, terwijl slechts 38% van de mannen de hoogte van de fooi bespreekbaar maakt. 'Het is wel een opvallend verschil in perceptie. Wanneer een man en vrouw samen uit eten gaan, heeft de man het gevoel dat hij de hoogte van de fooi bepaalt, terwijl de vrouw van mening is dat er overleg is over de fooi', aldus Sharine de Rooij van Restaurant.nl.

Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital = Sanoma Media Netherlands Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital gaan per 5 april 2011 één naam hanteren: Sanoma Media Netherlands. Sanoma Media is met haar publiekstijdschriften, custom media magazines, events, websites, mobiele sites, mobiele apps en iPad apps het grootste Mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma Media bereikt met al haar media circa 90% van de Nederlandse bevolking (13+) en 80% van alle internetters (13+) in Nederland.

Sanoma heeft een rijk portfolio met meer dan 100 uiteenlopende A-merken waaronder AutoWeek, Donald Duck, delicious., Flow, Kieskeurig.nl, Libelle, Margriet, NU.nl, Viva, Vrouwonline.nl, SchoolBANK.nl en Startpagina.nl.

Meer informatie over Sanoma Digital en Sanoma Uitgevers vind je op www.sanomadigital.nl of www.sanoma-uitgevers.nl.

Volg ons op Twitter: twitter.com/sanomadigitalNL

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (