Ingezonden persbericht


http://www.msc.org/nieuws/nieuws/ondanks-economische-recessie-indrukwekkende-toename-in-consumentenbestedingen-in-duurzame-vis-schaal-en-schelpdieren

PERSBERICHT

8 maart 2011

Ondanks economische recessie indrukwekkende toename in consumentenbestedingen in duurzame vis, schaal- en schelpdieren

Britse en Nederlandse consumenten kopen steeds vaker duurzame vis, schaal- en schelpdierproducten, zelfs in financieel moeilijke tijden. Onafhankelijk onderzoek laat een 154% groei zien in consumentenbestedingen aan duurzame vis, schaal- en schelpdieren in het Verenigd Koninkrijk en een 50% groei in Nederland.

Nederland: MSC-keurmerk bevordert groei

In een apart onderzoek naar voeding en duurzaamheid uitgevoerd door het Platform Verduurzaming Voedsel (1) en LEI (2) in Nederland, hebben onderzoekers aangetoond, dat de bestedingen aan duurzaam gelabelde wildgevangen vis, schaal- en schelpdieren met 50% zijn toegenomen in de eerste 6 maanden van 2010, vergeleken met dezelfde periode in 2009. Binnen die bestedingen komt meer dan twee-derde uit producten die het MSC-keurmerk dragen voor gecertificeerde duurzame vis, schaal- en schelpdieren.

In het eerste half jaar van 2010 zijn de totale uitgaven aan voeding in Nederland met slechts 1,4% toegenomen terwijl de consumentenbestedingen aan duurzame en duurzaam gelabelde voeding met 25,5% toenamen. De sprong in omzetgroei vanuit duurzame vis, schaal- en schelpdieren - van ¤39 naar 59 miljoen en maakt het tot de snelstgroeiende sector in Nederland.

Verenigd Koninkrijk: Duurzame vis, schaal- en schelpdieren doen het beter dan andere 'groene' goederen

Ondanks slechts een 1% groei in de totale uitgaven van huishoudens tussen 2007 en 2009, bloeide de duurzame vis, schaal- en schelpdiersector, met bestedingen in het Verenigd Koninkrijk aan deze categorie van meer dan £178 miljoen over dezelfde periode.

Het 'Co-operative Bank Ethical Consumerism' 2010 Rapport in het Verenigd Koninkrijk (3) toont aan, dat in totaal en gedurende de recessie een toenemend aantal Britten zich interesseert voor 'groene' goederen en diensten - een 18% groeei in totale bestedingen tussen 2007 en 2009. Ethisch en milieuvriendelijk voedsel en dranken zijn één van de snelst groeiende sectoren binnen de categorie (27% over de laatste twee jaren). Echter, als we kijken naar alle diensten en goederen, dan is de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren één van de voornaamste aanjagers voor de algehele groei.

Consumenten blijven trouw aan hun normen en waarden

Nicolas Guichoux, Regionaal Directeur Europa bij de Marine Stewardship Council (4), heet de recente bewijzen over de consumentenbestedingen aan gecertificeerde duurzame vis, schaal- en schelpdieren van harte welkom, en zegt: 'We zien hetzelfde niveau van groei in andere Europese markten en de keuze voor MSC gelabelde producten weerspiegelt het verlangen van boodschappers om visserijen te belonen die zich inzetten voor een duurzame vangst. Ook in het moeilijkste jaar in economische zin houden consumenten vast aan hun normen en waarden en gaan ethische overwegingen niet uit de weg. Zowel het Nederlandse als het Britse onderzoek tonen aan, dat de verandering van de markt voor vis, schaal- en schelpdieren geen hype is, maar een markt die zal blijven.'

EINDE