Gemeente Delfzijl

College van burgemeester en wethouders

Besluitenlijst 8 maart 2011
Nr. Onderwerp Verantwoordelijk 1 Gezondheidsprofiel Groningen 2011 TvdV 1. het gezondheidsprofiel (algemene deel) 2010 met tabellenboek (lokaal profiel) ter kennisgeving 2. het gezondheidsprofiel 2010 met tabellenboek (lokaal profiel) ter kennisgeving aan raad Toelichting: De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Groningen maakt eens per vier jaar een gezondheidprofiel van de inwoners van de provincie Groningen. Inwoners vanaf 19 jaar beantwoorden vragen over bijvoorbeeld voeding, beweging, alcohol en roken. Over de leefwijze van de inwoners van de gemeente Delfzijl is het gezondheidsprofiel gematigd optimistisch. Het alcoholgebruik is vergeleken met vier geleden licht gedaald van 78 procent naar 77 procent. Ook het aantal rokers, van 33 procent naar 24 procent. Het aantal mensen met overgewicht in de gemeente is ook licht gedaald, van 57 procent naar 56 procent. 2 Wmo adviesraad TvdV Het jaarverslag 2010 van de Wmo adviesraad voor kennisgeving aannemen. Toelichting: De Wmo ( Wet maatschappelijke ondersteuning) adviesraad maakt elk jaar een verslag. Hierin staat op welke aandachtsgebieden de adviesraad zich heeft ingezet, zoals de mobiliteitspas, de horizontale verantwoording Wmo, de gehandicaptenparkeerplaatsen en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Regionaal Woon- en Leefbaarheidsplan TvdV 1. Instemmen met het plan van aanpak 2. Beschikbaar stellen van de gemeentelijke bijdrage tot een bedrag van 176.400,-- ten laste van het gemeentelijk aandeel in het financieel arrangement. 3. Kennisnemen van het concept intentieovereenkomst 4. Ter kennis brengen aan de gemeenteraad (actieve informatie). Toelichting: Het college van B&W van Delfzijl legt de raad ter kennisneming het Plan van Aanpak om te komen tot het regionaal Woon- en leefbaarheidsplan Eemsdelta voor. Hierin beschrijven de vier betrokken gemeenten hoe ze de komende periode willen komen tot een gezamenlijke strategie in het kader van de bevolkingsdaling. De gemeenten willen deze strategie ontwikkele n in samenwerking met woningbouwcorporaties, instellingen voor zorg, welzijn en onderwijs en MKB Noord. Het college informeert de raad over het proces in de vergadering van 24 maart. Aanvraag ontwerp verklaring van geen bedenking MK De raad voorstellen een ontwerp verklaring van geen bedenking te verlenen voor de aanvraag om omgevingsvergunning voor vijf aanvragen om omgevingsvergunning. Toelichting: In de nieuwe Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) moet de gemeenteraad een verklaring van geen bedenking verlenen voor aanvragen waarvoor een uitgebreide procedure op grond van deze wet moet worden uitgevoerd. Op deze manier kan een omgevingsvergunning toch verleend worden. Het gaat hier om vijf aanvragen voor de aanbouw van een keuken, herbouw van een bedrijfspand, herbouw van een woning, uitbreiding van een sportschool en een uitbreiding van een woning.

3

4

5

Organisatie bedrijfshulpverlening, hoofd bedrijfshulpverlening MJ 1. De organisatie van de bedrijfshulpverlening optimaliseren door het aanwijzen van een hoofd bedrijfshulpverlening 2. het hoofd bedrijfshulpverlening verantwoordelijk maken voor de BHVorganisatie 3. de huidige ploegleider BHV aanwijzen als hoofd BHV 4. de BHV vergoeding voor het hoofd BHV, ingaande 1 maart 2011, vaststellen op twe keer het uurloon behorende bij het maximum van schaal 6 en hiertoe de Bezoldigingsverordening wijzigen. Toelichting: De bedrijfshulpverlening (BHV) binnen de gemeente stond onder aanvoering van de ploegleider BHV. De ploegleider wordt nu aangewezen als hoofd en is daarmee geheel verantwoordelijk voor BHV-organisatie. Eén persoon is nu verantwoordelijk voor opleidingen, oefeningen, actualiseren van ontruimingsplannen, enzovoort. Hiermee optimaliseert de gemeente de BHV-organisatie Vaststelling OAB schakelklas subsidies 2010 Stichting Marenland JW 1. Het totale subsidiebedrag voor de schake lklassen januari ­ juli 2010 voor Stichting Marenland vaststellen op 69.859,05 (bijlage) 2. Het totale subsidiebedrag voor de schakelklassen augustus ­ december 2010 voor Stichting Marenland vaststellen op 79.300 (bijlage) 3. Kennis nemen van de schakelklas evaluatie (bijlage) Toelichting: Stichting Marenland heeft een subsidie ontvangen voor schakelklassen. Dit zijn speciale klassen voor kinderen die nauwelijks Nederlands spreken. Die komen veelal uit het oriëntatie- en inburgeringcentrum in Delfzijl. Deze subsidie wordt achteraf vastgesteld en wordt gefinancierd met gelden uit onderwijsachterstandenbeleid (OAB) van de gemeente. Vaststelling OAB subsidies 2010 Catalpa JW 1. het totale subsidiebedrag voor VVE materialen voor Catalpa vaststellen op 3819,33 (bijlagen) 2. het totale subsidiebedrag voor VVE opleiding Piramide trainer voor Catalpa vaststellen op 0 3. Het totale subsidiebedrag voor VVE opleiding Piramide leidsters voor Catalpa vaststellen op 35.762 (bijlagen) Toeli chting: Kinderopvang Catalpa heeft voor materialen en opleidingen voor het Voor- en Vroegschoolse Educatieprogamma een subsidie ontvangen. Uit de verantwoording van Catalpa blijkt dat niet al het subsidiegelden is ingezet. De subsidie wordt daarom lager vastgesteld en de niet benutte middelen gaat de gemeente terugvorderen. Ook deze subsidie komt uit het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) van de gemeente. Bestemmingsplan Spijk herziening 2011 MK 1. Het voorontwerp bestemmingsplan Spijk herziening 2011 (waarin uitbreiding bedrijventerrein Tjariet is begrepen) in procedure brengen voor inspraak en overleg. 2. Instemmen met het stedenbouwkundig plan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Spijk Tjariet. Toelichting: Het voorontwerp bestemmingsplan Spijk herziening 2011 ligt vanaf volgende week ter inzage op het gemeentehuis en via internet. Het belangrijkste is dat dit bestemmingsplan de uitbreiding van het bedrijventerrein Tjariet aan de noordkant van Spijk mogelijk maakt. In S pijk is al langer de behoefte om lokale bedrijven uit de dorpskern te clusteren. Dit kan dan op het bedrijventerrein. Verder voorziet dit plan in een passende bestemming aan een beperkt aantal percelen waaraan de provincie in 2007 geen goedkeuring heeft verleend. De rest van het bestemmingsplan Spijk uit 2007 blijft ongemoeid. Op 22 maart is een informatieavond over het bestemmingsplan in De Steunstee te Spijk.

6

7

8

Besluitenlijst 1 maart 2011
Nr. Onderwerp Verantwoordelijk 1 Beslissing op bezwaar tegen de afwijzing van verzoeken om planschade MK 1. de bezwaren ongegrond verklaren 2. het bestreden besluit in stand laten. Toelichting: Een aantal bewoners van de Prins Bernhardlaan in Delfzijl heeft bezwaar ingediend tegen het besluit van het college om geen planschadevergoeding toe te kennen. Deze bewoners vroegen een planschadevergoeding vanwege de aanleg van twee rotondes en een verbindingsweg in de N360 en Hogelandsterweg. Hierdoor zal volgens de bewoners het verkeersgeluid toenemen. Zij stellen dat de gemeente dat niet goed heeft onderzocht. De bezwaren zijn voor advies voorgelegd aan de bezwarencommissie. Deze commissie is het niet eens met de ingediende bezwaren. De gemeente heeft geluidsonderzoeken laten doen. Uit deze onderzoeken blijkt volgens de commissie voldoende duidelijk dat de bewoners geen last zullen krijgen van meer verkeerslawaai. De commissie adviseert het college om de bezwaren ongegrond te verklaren. Het college heeft dit advies overgenomen. 2 Last onder dwangsom MJ Vanwege een geconstateerde overtreding en het na het geven van meerdere hersteltermijnen niet beëindigen van de overtreden: 1. aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen met een hoogte van 1.250,- per week en met een maximum van 10.000,2. de overtreder middels de aan dit voorstel toegevoegde conceptbrief van uw besluit in kennis stellen. Toelichting: De gemeente heeft een handhavingsverzoek gekregen van de buren van mensen met een hondenkennel. Na onderzoek op locatie bleek dat de honden in een omvang worden gehouden alsof het bedrijfsmatig is. Dit past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Het perceel heeft een woonbestemming. De gemeente ziet geen mogelijkheden om dit op het huidige perceel wel mogelijk te maken en heeft de kennelhouders hierop aangeschreven. De kennelhouders hebben meerdere termijnen gekregen om het aantal honden terug te brengen naar een omvang zodat deze past binnen de 'woonbest emming'. Het bleek echt dat het aantal honden niet is teruggebracht. Het college heeft daarom besloten handhavend op te treden en een last onder dwangsom op te leggen. Risicoanalyse grondexploitaties ES/MJ 1. De raad voorstellen 3,9 miljoen in mindering te brengen op de boekwaarden van de grondexploitaties en dit bedrag te verwerken in de jaarrekening 2010; 2. De raad voorstellen het plafond van de algemene reserve te verhogen met 1,5 miljoen naar een niveau van 7,5 miljoen. Toelichting: De gemeente heeft een risicoanalyse gemaakt voor de grondexploitaties Delfzijl Noord, Centrum, West, Maritiem Kwartier, Kustpark en Farmsum. Hieruit blijkt dat door verwachte tegenvallende grondverkopen en oplopende rentekosten er een verlies ontstaat van 3,9 miljoen euro. Het college stelt de raad voor om dit verlies af te boeken op de boekwaarden van deze gronden in 2010. Door onzekerheid over de ontwikkeling van de economie en de woningmarkt stelt het college de raad ook voor om het weerstan dsvermogen van de gemeente te versterken door het plafond van de algemene reserve te verhogen met 1,5 miljoen euro. Met deze maatregelen versterkt de gemeente haar weerstand tegen financiële risico's.

3

Besluitenlijst 15 februari 2011
Nr. Onderwerp Verantwoordelijk 1 Inkoop- en aanbestedingsbeleid De Samenwerkende Gemeenten MJ 1. Het ontwerp inkoop- en aanbestedingsbeleid De Samenwerkende Gemeenten vaststellen 2. De gemeenteraad in de gelegenheid stellen wensen en bedenkingen in te dienen. Toelichting: Het college van de gemeente Delfzijl stemt in om op het vlak van inkoop met de gemeenten Eemsmond, Appingendam en Loppersum te gaan samenwerken. Het college stelt de raad in de gelegenheid erop te reageren en wensen en bedenkingen aan te geven. Doel van de samenwerking is voordeel te behalen voor de deelnemende organisaties door het bundelen en/of delen van inkoopgerelateerde informatie en deskundigheid, hulpmiddelen en/of volume. De deelnemende gemeenten beogen de kwaliteit en professionaliteit van de inkoopfunctie te verbeteren, kennis te verhogen, inkoopbesparingen te realiseren en inkoopprocessen te implementeren en borgen. 2 Algemene Inkoopvoorwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten MJ 1. Het Algemene Inkoopvo orwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten vaststellen. 2. Het Algemene Inkoopvoorwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten van toepassing verklaren op alle inkopen en aanbestedingen voor de gemeente Delfzijl en bij gezamenlijke inkopen en aanbestedingen met één of meer gemeenten van de Samenwerkende Gemeenten. 3. Het Algemene Inkoopvoorwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten deponeren bij de Kamer van Koophandel. 4. Het Algemene Inkoopvoorwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten met ingang van 1 maart 2011 in werking laten treden. 5. de Algemene Inkoopvoorwaarden Gemeente Delfzijl, zoals gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Groningen op 13 januari 1996 onder nummer 3653, met ingang van 1 maart 2011 intrekken. Toelichting: De voorwaarden waaronder de DEAL-gemeenten hun inkoop hebben geregeld, zijn vastgelegd in een algemeen inkoopvoorwaardenpakket. Vanaf 1 maart 2011 is dit pakket bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd onder de naam Inkoopvoorwaardenpakket Samenwerkende Gemeenten.

---- --