Dienstenbond CNV


11 maart 2011

Meer duidelijkheid over normen en beoordelingen bij AHDC

CNV Dienstenbond krijgt al langere tijd signalen dat de beoordelingen bij AH teveel worden gebaseerd op de planningsnormen. Tegelijkertijd bestaat er veel onduidelijkheid over wat deze norm precies inhoudt en hoe die werkt. CNV Dienstenbond heeft dit onderwerp in het kwartaaloverleg met AH uitgebreid besproken en AH heeft aangegeven hier meer duidelijkheid richting medewerkers over te willen geven.

Planningsnorm is geen collinorm
De planningsnorm die AH hanteert is een minutennorm en geen collinorm. Er is bepaald hoeveel minuten je hebt voor bepaalde werkzaamheden. Dat deze norm wordt meegenomen in je beoordeling als handvat voor prestatie en ontwikkeling is redelijk. Maar het mag wat ons betreft niet leidend zijn in de beoordeling. Jullie geven aan dat dit wel gebeurt met toenemende werkdruk, opgejaagdheid en onveilige situaties tot gevolg. Het ontbreekt ook aan duidelijkheid over wat de planningsnorm nu precies inhoudt en hoe die tot stand is gekomen.

AH heeft aangegeven meer helderheid te willen geven over wat de norm inhoudt, hoe de norm werkt, hoe je zelf kunt kijken of je op norm zit en hoe deze doorwerkt in je beoordeling. Dat wachten we af. Maar tegelijkertijd blijft CNV Dienstenbond zich de vraag stellen of de norm wel realistisch is en aansluit bij de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Het antwoord lijkt `nee' te zijn, maar we horen graag jullie ervaringen met de planningsnorm.

Nieuwe vaste medewerkers?
Verder keek CNV Dienstenbond samen met jullie reikhalzend uit naar de eerste cijfers over het aannemen van 200 nieuwe medewerkers met een OT-contract. Dit kan bereikt worden door BT-ers of uitzendkrachten een OT-contract aan te bieden. Daarnaast wilden wij graag weten of er nu voor elke BT-er en OT-er die vertrekt een nieuwe BT-er en OT-er wordt aangenomen, waardoor het aantal vaste medewerkers op peil blijft. Dit zijn namelijk afspraken die in de cao gemaakt zijn.

Helaas kon AH nog geen cijfers leveren. Wij vinden dit echter wel heel erg belangrijk. Afspraken maken is leuk, maar ze moeten ook nagekomen worden. AH heeft toegezegd half april met de eerste cijfers te komen.

Zaterdagfrequentie
Op de agenda stond verder de zaterdagfrequentie. Als je bovenop het aantal verplichte zaterdagen een afspraak maakt om meer zaterdagen te werken krijg je een hogere zaterdagtoeslag. Nu blijkt dat als je aan het eind van het jaar de afspraak niet hebt gehaald door onvoorziene omstandigheden (ziekte, of de zaterdag was een feestdag) je een eindafrekening krijgt en moet terug betalen (of de zaterdag moet inhalen). CNV Dienstenbond vindt dat onredelijk.

Medewerkers stellen zich flexibel op door meer zaterdagen te willen werken. Vervolgens lukt het buiten de eigen schuld niet om dit aantal te halen en moet je terugbetalen. Flexibel gedrag wordt hiermee niet beloond en gestimuleerd, terwijl AH dat wel zou moeten willen. Nu voelt het eerder als een straf. AH kon en wilde hierop nog niet reageren, maar afgesproken is om hier samen in te duiken om te kijken of we dit kunnen oplossen. Heb jij hier ook last van, dan kun je dit bij mij melden.
Samen sterk!
CNV Dienstenbond wil samen met medewerkers en AH tot goede afspraken komen over jouw werk en arbeidsvoorwaarden. Als je de constructieve inbreng van CNV Dienstenbond steunt dan wordt het tijd om lid te worden of je collega's lid te maken. Alleen een sterk CNV Dienstenbond kan deze rol goed vervullen en ervoor zorgen dat er geluisterd wordt naar medewerkers. Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond eens met je collega's. De eerste drie maanden zijn gratis! Kijk voor alle voordelen van het lidmaatschap op onze website www.cnvdienstenbond.nl en meld je direct aan als nieuw lid.

ContactHeb je vragen en/of opmerkingen over deze nieuwsbrief dan kun je bij mij (Wessel Breunesse) terecht. Ook als je de nieuwsbrief in het vervolg ook graag per mail wilt ontvangen kun je dat bij mij melden. Dan ben je nog sneller op de hoogte. Ik ben namens jullie en voor CNV Dienstenbond de onderhandelaar bij Albert Heijn en bereikbaar per telefoon op 035-6460580 of per email via w.breunesse@cnvdibo.nl.

Kijk ook eens op onze website over de DC's van Albert Heijn, met daarop het meest volledige nieuws: www.cnvdienstenbond.nl/ahdc