15 maart 2011
Bedrijven reserveren meer ruimte voor B2B marketing budget
De uitgaven aan B2B marketing zitten in de lift: business-to-business
bedrijven verwachten per saldo dit jaar een wezenlijk grotere
investering in marketing te doen dan in voorgaande jaren. De groei zal
daarbij voornamelijk zitten in de uitgaven aan de website,
e-mailmarketing, social media en online advertising. Dit blijkt uit de
TNS NIPO B2B Marketing Barometer 2011, waarvan spotONvision en TNS NIPO
vandaag de resultaten presenteren tijdens het B2B Marketing Forum in
Amsterdam.
Reg van Steen, TNS NIPO: 'We hebben dit initiatief genomen omdat er zo
weinig bekend is over de trends in B2B marketing in Nederland. We
moeten altijd onze toevlucht nemen tot Amerikaanse en Britse
onderzoekscijfers. Dat is vanaf nu verleden tijd.'
Social media nog maar mondjesmaat ingezet
Opvallend is dat minder dan de helft van de B2B marketing- en
communicatie verantwoordelijken actief in de weer is met social media.
Sterker nog, nauwelijks een op de acht heeft hiervoor een concrete
strategie ontwikkeld. Veel business-to-business organisaties verkeren
nog in het stadium van het 'uitproberen'. In de praktijk betekent het
veelal dat men op een luisterende manier van social media gebruik
maakt; een interactieve rol wordt door weinigen daadwerkelijk ingevuld.
Niettemin zegt inmiddels bijna een kwart van de business-to-business
organisaties te twitteren. Net als bij consumer marketing, speelt ook
binnen B2B marketing leeftijd een rol in het gebruik van social media:
hoe jonger de marketeer, hoe vaker men er al mee bezig is.
Rendement
Marketing accountability is van bescheiden aard: nauwelijks een kwart
van de B2B-bedrijven stelt het rendement vast van hun investeringen in
marketing. In de praktijk beperkt zich dit tot het bepalen van respons
op direct marketing acties, het tellen van leads of het registreren van
hits op de website. Het overgrote deel stelt nooit het rendement vast
van de marketing inspanningen en gaat af op hun gevoel. Dat gevoel zegt
vooralsnog dat per saldo de opbrengst van social media licht hoger is
dan de investeringen.
Meer informatie en een samenvatting van de resultaten vindt u in
onderstaande brochure en op www.tns-nipo.com/b2bbarometer
Download brochure (.pdf)
Ontwikkelingen in B2B Marketing
Het veldwerk voor de TNS NIPO B2B Marketing Barometer vond in januari
2011 plaats. In totaal namen 270 respondenten deel uit TNS NIPO
Businessbase, het online bedrijvenpanel van TNS NIPO dat in totaal uit
ruim 25.000 beslissers uit het bedrijfsleven bestaat. Respondenten zijn
werkzaam bij een business-to-business onderneming waarbinnen zij
(mede-)verantwoordelijk zijn voor het marketing- en/of
communicatiebeleid.
Over spotONvision
spotONvision is een online B2B marketing- en communicatiebureau dat
gelooft in de kracht van innovatie. Het bureau helpt klanten met het
bedenken en inzetten van nieuwe business-to-business marketing- en
communicatiemiddelen in hun campagnes.Bovendien is spotONvision
initiatiefnemer van het jaarlijkse B2B Marketing Forum.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Reg van Steen (tel: 020 522
54 00).
TNS NIPO