CDA


Nieuws
Toeritdosering N837 bij Heteren
maandag 21 maart 2011

In 2010 is de nieuwe provinciale weg N837 tussen Arnhem-Schuijtgraef en de aansluting op de A50 bij Heteren in gebruik genomen. De weg is bedoeld om het verkeer tussen deze twee plaatsen op een vlotte manier af te werken en Arnhem-Zuid een goede aansluiting te geven op het hoofdwegennet. Na de ingebruikname is te constateren, dat in het begin het verkeer op een goede manier kan doorstromen, wat ook een gunstig gevolg heeft voor het omliggende wegennet, met name in de gemeente Over-Betuwe.

Na verloop van tijd is door Rijkswaterstaat een toeritdosering bij de afrit Heteren op de A50 in gebruik genomen en vanaf dat moment zijn er veel problemen geweest op de weg, met name in de spits. Lange files op de weg en in de omgeving zijn er het gevolg van geweest. Er wordt geconstateerd , dat zowel tijdens de werkzaamheden aan de A50 als daarbuiten de toeritdosering aan staat. Dit is aan weggebruikers en omwonenden volgens ons niet uit te leggen. De provincie Gelderland heeft een fors bedrag geïnvesteerd in de aanleg van deze weg en we zien, dat de uitwerking daarvan feitelijk door het beleid van Rijkswaterstaat gefrustreerd wordt.

Het CDA stelt voor om het doseerlicht uit te laten, totdat de wegwerkzaamheden op de A50 Noord helemaal voltooid zijn en vanaf dat moment opnieuw te beoordelen of de toeritdosering bij Heteren structureel noodzakelijk is.

Vragen
Naar aanleiding hiervan stelt het CDA de volgende schriftelijke vragen aan de gedeputeerden:


1. Kunt u voor ons de overwegingen schetsen om een toeritdosering bij de afrit Heteren op de N837 toe te staan, dit in de wetenschap, dat het aanleggen van rotondes bij deze afrit indertijd wel is overwogen, maar niet is gedaan, immers ook bij verkeerslichten zou de doorstroming immers gegarandeerd zijn ? (zie de eerdere besluitvorming over de N837)


2. Bent u met ons van mening, dat het functioneren van de toeritdosering van de N837 te pas en te onpas gebruikt wordt en wat heeft u inmiddels gedaan om Rijkswaterstaat tot andere gedachten te brengen ?


3. In hoeverre is het mogelijk, het doseerlicht uit te laten, totdat de wegwerkzaamheden op de A50 Noord helemaal voltooid zijn en op dat moment opnieuw te beoordelen of toeritdosering bij Heteren structureel noodzakelijk is ?


4. Bent u bereid dit standpunt bij Rijkswaterstaat in te brengen en hierover aan de Staten van Gelderland en de betrokken gemeenten te rapporteren ?

Namens de CDA-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland, Albert Schol & Jan Hutten
E-mail: a.schol@ps.gelderland.nl / j.hutten@ps.gelderland.nl