'Huismerkproducent, de supermarkt kiest op meer dan laagste prijs'

Persbericht van Agro & Co Brabant

VUGHT (21 maart 2011) - Huismerkproducenten kunnen door extra waarde toe te voegen aan hun product supermarktketens sterker aan zich binden. Dat vereist specifieke kennis en vaardigheden waardoor een hechtere relatie met de retailer ontstaat. Creëer een situatie waarin niet enkel de 'de laagste prijs' de bepalende factor is waarop de retailer je selecteert. Bevrijd jezelf uit die beklemmende prijsspiraal.

Dat is een van de vele gerichte adviezen die huismerkdeskundige Koen de Jong doet in het pasverschenen 'Private Label Uncovered; taking retailer brands to the next level'. De expert is een van de weinigen in de sector die zijn gedurende 25 jaar opgedane praktijkervaringen in boekvorm met anderen deelt.

Onevenwichtige machtsverhouding
'Private Label Uncovered' verklaart de wereld van het huismerk en legt op heldere wijze het spanningsveld bloot tussen supermarktketens, producenten van A-merken, huismerkproducenten en toeleveranciers. Een wereld waar partijen het ene moment bondgenoot, en even later elkaars opponenten zijn. Hoe ga je daarmee om?

Volgens Koen de Jong wordt de relatie huismerkproducent-retailer gekenmerkt door een onevenwichtige machtsverhouding. En producenten kunnen zich daar echter gedeeltelijk aan ontworstelen, als ze maar op de juiste knoppen drukken. 'Verras, maak het verschil. Als jij die producent bent met goede ideeën, bovendien topkwaliteit levert en actief meedenkt met de retailer, dan vergroot je de kans dat de keus op jou valt. Want echt, supermarktketens kijken naar meer dan enkel de laagste prijs.'

Behalve met adviezen is Private Label Uncovered rijk gevuld met ervaring en anekdotes die Koen de Jong als manager en later als consultant heeft opgedaan bij retailers en producenten in Europa. Met tal van praktijkvoorbeelden geeft dit nieuwe standaardwerk de afzonderlijke partijen adviezen om hun rol in het productie- en onderhandelingsproces te verbeteren.

Huismerken, A-merken, Albert Heijn
Voor huismerkproducenten betekent dat snel kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt, goed persoonlijk contact onderhouden met verschillende niveaus binnen de retailer waar voor jou cruciale besluiten worden genomen en het ontwikkelen van innovatiekracht.

Producenten van A-merken (Unilever, Proctor & Gamble, Nestlé etc.) houdt De Jong voor dat ze constant in beweging moeten zijn om huismerken voor te kunnen blijven. Dus nog sneller innoveren, merken zo fragmenteren dat supermarktketens niet in staat zijn hetzelfde brede assortiment met huismerken af te dekken en producten aanbieden met een korte levenscyclus.

In het slothoofdstuk gaat gastschrijver Loe Limpens in op het belang van verpakking voor een succesvol huismerk. Limpens was als marketing manager visual identity in de periode 2001-2009 mede verantwoordelijk voor de herpositionering van Albert Heijn. In dat proces werd het AH-huismerk centraal gesteld, waarmee de basis werd gelegd voor de substantiële groei van het marktaandeel van Albert Heijn.

Gegevens boek
Titel: Private Label Uncovered, taking retailer brands to the next level (maart 2011)
Auteur: Koen de Jong, met een bijdrage van Loe Limpens Uitgave: engelstalig, 150 pagina's, full colour ISBN 978-90-811550-2-1
Het boek is verkrijgbaar via www.iplc.nl

Over Koen de Jong
Koen de Jong (1959) is oprichter van het International Private Label Consult (www.iplc.nl) en studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij was werkzaam in diverse commerciële en algemeen management functies bij toonaangevende producenten van huismerken in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Als consultant werkt hij sinds 2003 voor een groot aantal producenten en retailers in Europa. In april 2007 publiceerde hij het boek Private Labels in Europe, trends and challenges for retailers and manufacturers.

*

Links:
http://www.iplc.nl

Noot voor redacties


Agro & Co Brabant

Noot voor de red acties (

Razende Robot Reporter