GGD Amsterdam


Staf Communicatie

Persbericht
Datum Ons kenmerk 21 maart 2011

pb Lentekriebels

GGD Amsterdam organiseert Week van de Lentekriebels Met de jaarlijkse landelijke projectweek `Week van de Lentekriebels' stimuleren GGD'en in het hele land dat basisscholen lessen geven over relaties en seksualiteit. In Amsterdam ondersteunt de GGD twaalf scholen bij de invulling van de Week van de Lentekriebels 2011, die plaatsvindt van 21 t/m 25 maart. Waarom deze lessen? Met de Week van de Lentekriebels willen GGD'en en Rutgers WPF, die de projectweek coördineert, docenten en ouders ervan doordringen dat `relaties en seksualiteit' een belangrijk onderwerp is dat op jonge leeftijd aandacht moet krijgen. Al op de kleuterleeftijd wordt de basis gelegd voor gezond relationeel en seksueel gedrag. Kinderen zijn nieuwsgierig en hebben vragen. Bovendien worden ze al jong geconfronteerd met geseksualiseerde beelden; op straat, internet en tv. Van eenzijdige of onjuiste informatie kunnen kinderen in verwarring raken, schuld of schaamtegevoelens ontwikkelen of ongezond seksueel gedrag aanleren. Niet alleen ouders, maar ook de school kan kinderen ondersteunen bij een gezonde en veilige seksuele ontwikkeling. Over de lessen Elke dag van de week worden er ­aangepast aan de leeftijd en belevingswereld van kinderen- onderwerpen behandeld als kriebels in je buik, het verschil tussen vriendschap en verliefdheid, weerbaarheid, respect voor een ander, verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht, beelden in de media en waar baby's vandaan komen. Leuk en zinvol! Uit een recent onderzoek dat Rutgers WPF en CPS Onderwijsontwikkeling en advies hebben laten doen naar de effectiviteit van hun lesmaterialen, blijkt dat een structureel lesaanbod over relaties en seksualiteit zinnig is. Door lessen over dit onderwerp neemt niet alleen de kennis toe, kinderen staan bijvoorbeeld ook positiever tegenover homoseksualiteit en zijn weerbaarder. Scholen zijn erg enthousiast over de schoolbrede en ontwikkelingsgerichte aanpak. De lessen en het educatieve materiaal sluiten goed aan bij de ontwikkelingsfasen, leefwereld en vragen van kinderen. Het lesmateriaal is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk aan te passen aan de visie van de school en de leerkracht.