Projectorganisatie Maasvlakte 2
Studenten ontwerpen uitkijktoren
17-03-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Jaarlijks krijgen tweedejaars studenten Art & Design een opdracht met
betrekking tot Maasvlakte 2. Dit jaar ontwierpen de studenten een
uitkijktoren voor Maasvlakte 2.
FutureLand werkt jaarlijks samen het Grafisch Lyceum in Rotterdam.
Veertig studenten uit het tweede jaar van de studierichting Ar t&
Design kregen dit jaar de opdracht een uitkijktoren te ontwerpen voor
Maasvlakte 2. Vijf maquettes van deze ontwerpen worden tot eind mei
geëxposeerd in FutureLand.
Net als vorig jaar maken de studenten ook dit jaat weer filmpjes die
het programma van FutureLand onder de aandacht brengen. Naast de
uitkijktorens en filmpjes worden ook ontwerpen gemaakt voor
ansichtkaarten om vanuit FutureLand te versturen.
Art & Design is de meest kunstzinnige studierichting van de opleiding
Mediavormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Studenten kunnen op
deze opleiding zich ontwikkelen op het vlak van grafisch vormgeven en
DTP, maar ook illustreren, schilderen, fotografie, grafiek, ruimtelijk
ontwerpen, animatie of video. Een richting speciaal voor studenten die
zich niet laten beperken en vrij en origineel kunnen denken.
De opleiding besteedt aandacht aan vier disciplines:
> Autonoom/conceptontwikkeling:
vrij ontwerpen naar aanleiding van een thema
en een idee uitwerken tot een sterk concept;
> 2D-vormgeving:
grafische ontwerpen maken voor het platte vlak;
> 3D-vormgeving:
een idee vertalen in een ruimtelijk ontwerp;
> Bewegend beeld:
een idee omzetten in een creatieve videopresentatie of animatie.
Studenten Art & Design worden opgeleid tot creatieve, multimediale
vormgevers, die meerdere disciplines beheersen en ingezet worden voor
afwisselende opdrachten bij tentoonstellingen, musea, theaters,
informatiecentra en beurzen. Proffesionals die een creatief idee of
thema op een aantrekkelijke manier kunnen presenteren met een visual,
maquette, video of digitaal ontwerp. Veel studenten Art & Design
stromen door naar een kunstacademie.