Projectorganisatie Maasvlakte 2


Ruim twee kilometer kademuur

17-03-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.

In opdracht van bouwcombinatie BAVO heeft Hendriks precon een innovatieve bekistingwagen voor de bouw van kademuren geleverd.

Maasvlakte 2 ontvangt straks de containerschepen van de toekomst. Die vragen om extra diepe havenbekkens tot 20 meter diep. In opdracht van bouwcombinatie BAVO (Bam-Civiel en Volker Wessels) heeft Hendriks precon een innovatieve bekistingwagen voor de kademuur geleverd. Daarmee worden de 40 meter diepe kademuren gebouwd.

Vloer en wand in één stort
Voor de bouw van Euromax in de Yangtzehaven ontwikkelde Hendriks precon een zelfrijdende bekistingwagen voor de L-vormige kademuur. Hoofduitvoerder René Vermeulen: 'Dat was destijds de eerste keer dat we een bekisting hadden waarmee we vloer en wand in één keer konden storten en dat is uitstekend bevallen. Met deze kist storten we iedere drie dagen een deel kademuur van 25 meter lang. Voor de totale lengte van 1250 meter zullen we dus 44 keer een kleine 1.000 kuub beton storten. Deze bekistingwagen is zeer gebruiksvriendelijk en we lopen inmiddels zelfs vóór op de planning.

Bekistingwagen self-supporting
Rond de bouwvak verwacht men klaar te zijn met de kademuren voor de diepzeehaven. René Vermeulen: 'Hendriks precon komt dan de kist demonteren, ca. 4,5 kilometer verplaatsen en weer monteren voor de aanleg van nog eens 1.100 meter combiwanden voor barge/feeder schepen.' Ook nu weer is de bekistingwagen geheel self-supporting en voorzien van eigen stroomvoorziening, hydrauliek en bekabeling. Verder zijn er in overleg deurtjes in de kopschotten aangebracht, om het ontkisten nog verder te vergemakkelijken. De wagen is voorzien van uitstekende veiligheidsvoorzieningen zoals brede, vaste trappen en ruime bordessen.

Het Havenbedrijf Rotterdam is opdrachtgever voor hoofdaannemer PUMA. BAVO-MV2 bouwt in onderaanneming de kades, wegen, spoorwegen en fietspaden van Maasvlakte 2. Voor de kade werken BAM Civiel en Van Hattem & Blankevoort samen. De terminal zal eind 2013 in gebruik genomen worden door Rotterdam World Gateway voor de containeroverslag.