KansPlus en Menzis Zorgkantoren zien toe op 'luxe' diensten AWBZ

Persbericht van Menzis

KansPlus, Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten, en de Menzis Zorgkantoren zien er scherp op toe dat zorginstellingen geen zorg in rekening brengen als 'luxe' terwijl de cliënten er gewoon recht op hebben vanuit de AWBZ.

In de NZA-rapportage "Extra betalingen in AWBZ - instellingen" van januari 2011 komt duidelijk naar voren dat er ook zorginstellingen voor verstandelijk gehandicapten zijn die regelmatig aan cliënten betalingen vragen voor zaken die onder de AWBZ vallen. Menzis Zorgkantoren en Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten KansPLus keuren dit beleid af omdat we het hier feitelijk hebben over onterechte bijdragen van deze groep cliënten voor diensten die al door de AWBZ (c.q. de belastingbetaler) worden vergoed.

Uitleg en inspraak
"Het is belangrijk dat cliënten vooraf goed uitleg krijgen waar ze op kunnen rekenen", betoogt Jo Terlouw van KansPlus. "En het is nog belangrijker dat de instelling overlegt en samen met de cliëntenraad besluit over de kosten die als extra voor de cliënt in rekening worden gebracht. Voor het Menzis Zorgkantoor is dit zo belangrijk dat dit standaard op de agenda staat voor de periodieke gesprekken met instellingen."
Hans Springer, manager Inkoop Langdurige Zorg bij Menzis, vult aan: "Cliëntenraden dienen ten alle tijden tijdig en intensief betrokken te worden bij het opstellen en het vaststellen van het beleid rond eigen betalingen binnen de zorginstellingen voor verstandelijk gehandicapten. In de huidige Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) staat vermeld dat cliëntenraden een verzwaard adviesrecht hebben als het gaat om het voorgenomen beleid van vrijwillige betalingen van Cliënten. Dat ondersteunen wij van harte." Daarom vraagt het Zorgkantoor van de instellingen transparantie, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met de cliëntenraden en door publicatie van de diensten of producten waarvoor aanvullend moet worden betaald op de website van de zorginstelling.

In gevallen waarin cliëntenraden, die zijn aangesloten bij VraagRaak/ KansPlus, een ernstig meningsverschil hebben met de zorgaanbieder over het eigen betalingenbeleid, kunnen zij zich voor nader advies en ondersteuning wenden tot KansPLus/ VraagRaak. In gevallen waarin er geen nadere overeenstemming kan worden bereikt met de zorgaanbieder zal KansPlus in overleg treden met het Menzis Zorgkantoor, conform de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen Zorgverzekeraar Menzis en het Landelijk Belangennetwerk KansPlus. Dit, om waar mogelijk vast te stellen welke nadere actie er geboden lijkt.

Voorbeelden
Enkele voorbeelden van rechten van cliënten, die soms als 'luxe' worden gepresenteerd:
- de kosten voor de pedicure van een AWBZ cliënt als deze medisch geïndiceerd is.
- de kosten van het wassen van het haar van een cliënt, als iemand dat zelf nu eenmaal niet kan.
- een cliënt die in een appartement van een instelling woont en overdag zwaar werk doet (bijvoorbeeld tuinonderhoud, houtbewerking), mag van de instelling een grotere portie verwachten omdat hij meer voeding nodig heeft. Hij hoeft daar niet extra voor te betalen. - De cliënt mag van de instelling verwachten dat deze zorgt voor een volledige keukenuitrusting en dat de cliënt niet zelf een gasfornuis hoeft aan te schaffen.
- Hetzelfde geldt voor beddengoed en handdoeken. De instelling moet deze betalen. Ook als de cliënt deze naar eigen smaak aanschaft.

Over KansPlus
KansPlus, Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten is dé vereniging voor mensen met een verstandelijke handicap, hun ouders, broers, zussen en andere naasten. KansPlus staat mensen met raad en daad bij. KansPlus behartigt op lokaal, regionaal en landelijk niveau de collectieve en individuele belangen van mensen met een verstandelijke handicap. En KansPlus biedt mensen de gelegenheid elkaar te ontmoeten tijdens de vele activiteiten in het hele land.


Noot voor redacties


Menzis

Noot voor de red actie,

Razende Robot Reporter