Ingezonden persbericht


Grontmij voert onderzoek uit naar proef verlaging leeftijdsgrens bus- en touringcarchauffeurs

Om het tekort aan bus- en touringcarchauffeurs te verminderen voert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een proef van ongeveer drie jaar uit met verlaging van de leeftijdsgrens van deze chauffeurs. In opdracht van Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart evalueert Grontmij de effecten van de proef, in samenwerking met TNO. De resultaten van de evaluatie, die met behulp van verschillende onderzoeksmethoden worden verkregen, zijn na drie jaar beschikbaar.

Evaluatie proef Ministerie Infrastructuur en Milieu

Tijdens de proef wordt de leeftijdsgrens van buschauffeurs verlaagd van 21 naar 18 jaar, voor touringcarchauffeurs wordt deze verlaagd van 21 naar 20 jaar. In de evaluatie bekijken Grontmij en TNO of de leeftijdsgrensverlaging zorgt voor een significante extra instroom van chauffeurs. Ook wordt onderzocht of er gevolgen van de verlaging van de leeftijdsgrens zijn voor de verkeersveiligheid. Aan de hand van de evaluatie besluit de minister van Infrastructuur en Milieu of de proef ongewijzigd door kan gaan.

Verschillende onderzoeksmethoden brengen de resultaten aan het licht. De deelnemers van de proef worden ondervraagd door middel van een enquête. Daarnaast komen extra gegevens beschikbaar via interviews met opleidingsinstituten, begeleiders en politie.

Expertise Grontmij

Grontmij heeft ruime ervaring met het uitvoeren van effectmetingen en belevingsonderzoeken. Voor Rijkswaterstaat onderzocht zij het afgelopen jaar meerdere maatregelen voor verschillende aspecten, zoals verkeersveiligheid, milieu en gebruikservaringen.

Samenwerking met TNO

Omdat bij de vraagstelling in de evaluatie de nadruk ligt op de menskant en de doorvertaling hiervan op de verkeersveiligheid, zocht Grontmij samenwerking met TNO. Deze organisatie heeft ervaring met verschillende evaluaties, waaronder psychologische effecten, attitude en rijgedrag.





Ingezonden persbericht