VerkeersInformatieDienst


Versnelde aanpak verkeersknelpunten A28

21 maart 2011, 12:01
Rijkswaterstaat pakt de verkeersknelpunten op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort versneld aan. Met extra rijstroken, spitsstroken en weefstroken moet het verkeer op korte termijn beter kunnen doorstromen.

Sinds 18 maart ligt het Ontwerp-Wegaanpassingsbesluit (OWAB) ter inzage. In het OWAB staat welke aanpassingen er aan de weg worden gedaan en wat de effecten van deze aanpassingen zijn op bijvoorbeeld geluid en natuur.

De A28 tussen Utrecht en Amersfoort is een hardnekkig verkeersknelpunt, er staan dagelijks files. Uit onderzoek blijkt dat de weg niet is berekend op zoveel verkeer. De toenemende drukte veroorzaakt hinder voor de weggebruiker, maar ook voor omwonenden, bijvoorbeeld door geluidsoverlast en sluipverkeer. Daarom wordt in de richting van Utrecht naar Amersfoort de weg uitgebreid.

Zo komt er tussen het knooppunt Rijnsweerd en Leusden-Zuid in beide richtingen een extra rijstrook. De huidige spitsstrook tussen Den Dolder en De Uithof wordt vervangen door een reguliere derde rijstrook. Tussen Leusden-Zuid en knooppunt Hoevelaken legt Rijkswaterstaat in beide richtingen een spitsstrook aan. Veredr komen er weefstroken tussen Leusden-Zuid en het knooppunt Hoevelaken en krijgt op het knooppunt Hoevelaken de verbindingsweg naar de A1 richting Apeldoorn een extra rijstrook.

Tijdens de werkzaamheden aan de A28 wordt ook een aantal viaducten bij Amersfoort verbreed. Onder andere om hinder voor verkeer en omwonenden te beperken, worden de onderhoudswerkzaamheden gecombineerd met voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van extra rijstroken en spits- en weefstroken. Hierdoor kunnen weggebruikers eerder profiteren van een verbeterde capaciteit en doorstroming.