Ingezonden persbericht


Persbericht

Retail websites bereiken elke maand 75 procent van Europese internetgebruikers

Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Ierland en Nederland zijn koploper op het gebied van retail website bezoek en engagement

LONDEN, 21 maart 2011 - comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, publiceert vandaag de resultaten van een onderzoek naar online winkelen in Europa. In januari 2011 hebben 270,6 miljoen unieke bezoekers in Europa retail websites bezocht, dat staat gelijk aan 74,5 procent van alle internetgebruikers, een stijging van 8,5 procentpunt in vergelijking met vorig jaar. Retail websites behaalden ook een groot bereik in de individuele landen met 75 procent van het totale aantal internetgebruikers in 7 van de 18 Europese landen. In 2010 bevatte ongeveer één op de 10 internetsessies in Europa een bezoek aan een retail website.

Retail bereik en engagement groei in Europa
In het Verenigd Koninkrijk bereikte de retail categorie 89,4 procent van het totale aantal internetgebruikers (een groei van 6,3 procentpunt in vergelijking met vorig jaar), het grootste bereik van alle Europese markten. Frankrijk kwam op de tweede plaats met een bereik van 87 procent (een groei van 10,5 procentpunt), gevolgd door Duitsland met 82,1 procent (een groei van 9,0 procentpunt). Ierland en Nederland sluiten de rij van markten met het grootste retail bereik, met 80,7 procent in Ierland (een groei van 15,8 procentpunt) en 80,2 procent in Nederland (een groei van 4,9 procentpunt).

Ierland en Rusland behaalden de hoogste groei in retail bereik in Europa. Beide markten boekten een winst van 15,8 procentpunt. Met 40,6 miljoen bezoekers van retail websites in januari bleef Duitsland de grootste Europese markt voor deze categorie, gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 36,6 en 34,6 miljoen bezoekers.

Bereik van retail websites in Europese landen
Januari 2010 versus januari 2011
Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Procent bereik van internetgebruikersGemiddeld aantal minuten per bezoeker Jan-2010Jan-2011Verandering in procentpunt
Europa66,0%74,5%8,552,4
Verenigd Koninkrijk83,2%89,4%6,384,1
Frankrijk76,4%87,0%10,583,2
Duitsland73,1%82,1%9,063,8
Ierland64,9%80,7%15,835,7
Nederland75,3%80,2%4,950,2
Spanje68,4%76,7%8,339,7
Denemarken68,2%75,1%7,040,6
Zweden73,8%73,6%-0,243,7
Noorwegen66,7%73,4%6,738,0
België71,7%73,3%1,629,7
Zwitserland70,3%73,2%2,934,5
PolenN/A72,4%N/A20,4
Oostenrijk61,3%71,4%10,134,1
Turkije68,0%69,8%1,973,0
Italië67,4%69,5%2,121,4
Finland63,8%66,5%2,729,8
Portugal60,2%65,9%5,723,9
Rusland43,1%59,0%15,833,7

In januari 2011 waren bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk koploper op het gebied van engagement in de retail categorie, met een gemiddeld aantal van 84,1 minuten besteed op retail websites. Op de voet gevolgd door Frankrijk met een gemiddelde van 83,2 minuten en daarna Turkije met 73,0 minuten. Over de hele linie hebben Europeanen in januari gezamenlijk gemiddeld 52,4 minuten, oftewel iets minder dan een uur per bezoeker, besteed aan retail websites.

Belangrijkste retail categorieën in Europa
Binnen de retail categorie had de subcategorie 'prijsvergelijking' het hoogste marktaandeel, met een bereik van 31,6 procent van de Europese markt in januari 2011, mede dankzij Bing Ciao en Shopzilla websites. Op de tweede plaats stond de categorie 'kleding' met een bereik van 28,4 procent, gevolgd door 'consumentenelektronica' met 27,1 procent.

Wat betreft engagement in de subcategorieën, scoort 'kleding' het hoogst. Europese winkelaars hebben in januari gemiddeld 23,3 minuten van hun tijd op deze sites gespendeerd. De kleding websites boekten ook het hoogste percentage paginabezoeken binnen de retail categorie, met 21,6 procent van de bezochte pagina's in die maand.

Belangrijkste retail categorieën in Europa per procent bereik Januari 2011 Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Categorie% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Prijsvergelijking31,6%5,9
Kleding28,4%23,3
Consumentenelektronica27,1%14,1
Computer hardware20,2%17,4
Computer software15,9%6,3

Belangrijkste retail websites afkomstig uit de landen met het grootste bereik Een kijkje in de vijf markten met het grootste bereik in de retail categorie laat zien dat lokale en internationale retailers een aanzienlijke bijdrage leveren aan het retail verkeer. De Britse Home Retail Group, de Franse luxegoederen retailer Groupe PPR, het Duitse catalogus bedrijf Otto Gruppe en de Nederlandse media retailer Bol.com zijn de belangrijkste retail websites in deze landen, naast Amazon en Apple.

Een aantal belangrijke websites zagen de afgelopen jaren een significante groei in het aantal bezoeken in de verschillende landen. Home Retail Group groeide met 10 procent in het Verenigd Koninkrijk en met 52 procent in Ierland. Amazon, een belangrijke retailer in alle vijf de landen, groeide met 10 procent in Frankrijk. In Nederland groeide Bol.com met 10 procent en behield zijn marktaandeel als de best bekeken retail website. De grootste groei op de Nederlandse markt werd echter geboekt door supermarkt retailer AH.nl (Albert Heijn), deze groeide met 41 procent. Belangrijkste retail websites in het Verenigd Koninkrijk per totaal aantal unieke bezoekers (000) Januari 2011
Verenigd Koninkrijk - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties Bron: comScore Media Metrix
WebsiteTotaal aantal unieke bezoekers (000)% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Amazon websites18.87648,8%21,2
Home Retail Group9.98125,8%18,8
Apple.com wereldwijde websites8.93323,1%9,6
Tesco Stores6.93217,9%16,9
Play.com websites4.71412,2%7,8

Belangrijkste retail websites in Frankrijk per totaal aantal unieke bezoekers (000) Januari 2011
Frankrijk - Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
WebsiteTotaal aantal unieke bezoekers (000)% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Groupe PPR18.95645,1%16,8
Amazon websites11.68627,8%10,6
Cdiscount10.54625,1%19,6
Groupe PriceMinister10.00923,8%5,9
Otto Gruppe8.50520,2%12,8

Belangrijkste retail websites in Duitsland per totaal aantal unieke bezoekers (000) Januari 2011
Duitsland - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
SiteTotaal aantal unieke bezoekers (000)% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Amazon websites23.73548,0%22,1
Otto Gruppe12.38925,0%20,9
Apple.com wereldwijde websites6.70013,5%9,3
Bing Ciao5.80011,7%2,3
eBay Shops Deutschland5.60111,3%7,1

Belangrijkste retail websites in Ierland per totaal aantal unieke bezoekers (000) Januari 2011
Ierland - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
WebsiteTotaal aantal unieke bezoekers (000)% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Amazon websites56627,9%14,0
Apple.com wereldwijde websites28313,9%7,8
Home Retail Group22511,1%18,8
ASOS Plc1708,4%33,1
Ticketmaster1447,1%8,4

Belangrijkste retail websites in Nederland per totaal aantal unieke bezoekers (000) Januari 2011
Nederland - Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
WebsiteTotaal aantal unieke bezoekers (000)% BereikGemiddeld aantal minuten per bezoeker Bol.com3.48529,2%11,4
Apple.com wereldwijde websites2.29019,2%7,9
Amazon Sites2.25118,8%5,0
Wehkamp1.86015,6%20,8
AH.NL1.46012,2%7,5

comScore is spreker op Emerce eRetail
VP Guido Fambach en Senior Account Manager Henk Pleiter van comScore zullen spreken op Emerce eRetail in Bussum op dinsdag 22 maart 2011. De heer Pleiter zal inzicht geven in de status van online retail in Nederland en een overzicht presenteren van de e-commerce trends in 2010. De heer Fambach zal het belang van begrijpelijke web analytics voor online retailers belichten om meer uit hun online marketing en sales kanalen te halen. Indien u de sessies bij wilt wonen en een gesprek wenst met de heer Fambach of de heer Pleiter, kunt u contact opnemen met Hélène Azevedo via worldpress@comscore.com.

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld en is de favoriete bron van digitale business analytics. Kijk voor meer informatie op www.comscore.com/companyinfo.