Gemeente Apeldoorn

Actualiteitsvragen van de Partij voor de Dieren over de tijdelijke terugkeer van de chloortrein

Onlangs werd bekend dat er binnenkort 's nachts negen chloortreinen van Akzo Nobel door Apeldoorn zullen rijden, vanuit Delfzijl onderweg naar de Botlek. Het structurele transport van de chloortreinen werd in 2006 gestopt, maar Akzo Nobel bedong bij de overheid dat nog steeds jaarlijks ongeveer 10.000 ton chloor (was voorheen 50.000 ton) mocht worden vervoerd.

1. Is het gemeentelijke rampbestrijdingsplan transport, dat in januari 2010 is geactualiseerd, berekend op het voorkómen en zo volledig mogelijk bestrijden van de gevolgen van een calamiteit zoals die zich bij railtransport van gecomprimeerd chloorgas zou kunnen voordoen? Zo ja, hoe is het voorkómen van een dergelijke ramp en het bestrijden ervan in het rampbestrijdingsplan geregeld? Zo neen, zijn deze transporten voor de gemeente Apeldoorn dan acceptabel? 2. Heeft de gemeente Apeldoorn in het verleden tegenover het Ministerie van Infrastructuur en Milieu haar zorg uitgesproken over deze jaarlijkse chloortransporten? Zo ja, wat heeft het ministerie hierop geantwoord? Zo neen, waarom niet?

Namens de fractie van PvdD Apeldoorn,
Harry Voss