Universiteit van Tilburg


Persbericht 21 maart 2011

Outsourcing niet altijd positief voor bedrijfsprestaties

Het uitbesteden van bedrijfsprocessen neemt nog altijd toe, maar naar de effecten daarvan is nog weinig onderzoek gedaan. Onderzoek van Néomie Raassens aan de Universiteit van Tilburg laat zien dat het uitbesteden van klantenservice en van nieuwe productontwikkeling over het algemeen positief geëvalueerd wordt door investeerders, maar wel afhankelijk is van bijvoorbeeld de aard van de uitbestede activiteit, de cultuur van de partner en het aantal partners.

Steeds meer ondernemingen besteden één of meerdere bedrijfsprocessen uit. Uitbesteden biedt toegang tot andere technologieën en vaardigheden, leidt tot risicospreiding en versterkt de flexibiliteit van handelen. De belangrijkste voordelen zijn gereduceerde loonkosten en beschikbaarheid van extra capaciteit. Nadelen zijn dat er minder of geen controle is en dat de partner wanbeleid kan voeren ten aanzien van kwaliteit en levertijd.

Ondanks de toename van het aantal uitbestedingen, is nog onduidelijk of uitbesteding positieve of negatieve consequenties heeft voor de prestaties van ondernemingen. Néomie Raassens onderzocht daarom de effecten van de uitbesteding van klantenservice, nieuwe productontwikkeling en productiefaciliteiten.

Uit het onderzoek blijkt dat het uitbesteden van innovatie en klantenservice gemiddeld positieve financiële implicaties heeft. Echter, waar de helft van de ondernemingen positief wordt geëvalueerd, wordt uitbesteding voor de andere helft van de ondernemingen negatief beoordeeld. Het succes van uitbesteden blijkt afhankelijk van verschillende factoren. Investeerders beoordelen het uitbesteden van klantenservice bijvoorbeeld negatiever wanneer de klantenservice persoonlijk of technisch van aard is en wanneer de partner grote culturele verschillen vertoont met de onderneming. Wanneer een onderneming meerdere partners selecteert voor de uitbesteding, heeft dit een positief effect.

Met betrekking tot het uitbesteden van productiefaciliteiten is het effect op het innovatievermogen van de ondernemingen onderzocht. Daaruit blijkt onder andere dat er een negatief effect optreedt bij het uitbesteden van productiefaciliteiten wanneer de vraag in de markt erg onzeker is. Doordat de klantbehoeften onderhevig zijn aan veel veranderingen, dienen ondernemingen in te spelen op deze veranderende behoeften en is het beter om de productiefaciliteiten niet uit te besteden.