Engels Private Equity huis neemt meerderheid in websites Emesa

Persbericht van Emesa

Engelse investeringsmaatschappij OAKLEY Capital brengt nieuw kapitaal in

De in Londen gevestigde investeringsmaatschappij OAKLEY Capital Ltd gaat nieuw kapitaal inbrengen in Emesa, de onderneming achter VakantieVeilingen.nl(R) en andere leisure-websites. Oakley Capital verwerft daarmee een meerderheidsbelang. De kapitaalinjectie stelt Emesa in staat het succesvolle concept van haar veilingsite binnen Europa te exporteren, als eerste naar Duitsland. Ook het management van Emesa brengt nieuw kapitaal in en heeft daarmee het resterende belang in handen.

Met VakantieVeilingen.nl(R) is Emesa op afstand marktleider in haar segment. De online veiling is zeer populair bij zowel consumenten als aanbieders. Het is inmiddels de reis- en vrijetijdswebsite met veruit het grootste bereik in Nederland met meer dan 2 miljoen klanten in 2010 die van een deal via Emesa genieten. De onderneming maakt met meer dan 100 miljoen euro consumentenbestedingen deel uit van de top 10 van Nederlands grootste reis- en vrijetijdsondernemingen. In 2011 verwacht Emesa in Nederland explosief door te kunnen groeien.

In de ambitie Europa te veroveren, wil Emesa om te beginnen de online veilingdienst lanceren op de Duitse markt waar het concept nog nauwelijks bekend is. Een start in Groot-Brittannië wordt verkend voor de iets langere termijn. Daarna volgen andere Europese landen. Met Oakley Capital als nieuwe investeerder aan boord is de Europese expansie en de investeringen die hiermee gemoeid zijn geborgd.

Kapitaal en ervaring
Oakley Capital investeert in middelgrote internet- en media ondernemingen met een groot groeipotentieel. Het bedrijf heeft ruime ervaring opgedaan met e-commerce activiteiten, met name ook op de Duitse en Britse markten.

"Emesa past helemaal in onze portefeuille", zegt Peter Dubens, Director of Oakley Capital Investments. "De onderneming heeft een ijzersterk concept ontwikkeld, heeft een professionele organisatie en is in staat geweest nieuwe distributiekanalen voor aanbieders en consumenten in te richten en te ontwikkelen. Daarmee is Emesa klaar voor een internationalisering die de omzet zal kunnen verveelvoudigen. Wij stellen daarvoor graag ons kapitaal en onze kennis voor langere termijn ter beschikking."

Emesa CEO Marc Muller spreekt van een logische volgende fase in het bestaan van Emesa. "Op eigen kracht hebben we de organisatie de afgelopen jaren klaargestoomd voor verdere expansie. Uitbreiding naar nieuwe grote markten vergt meer geld en kennis dan wij tot op heden in huis hadden. We zijn dus heel blij dat we die inbreng bij OAKLEY Capital hebben gevonden om dit grote Europese avontuur aan te gaan."

Intensieve campagne
Emesa heeft concrete plannen om in de tweede helft van dit jaar in Duitsland van start te gaan, aldus Muller. "De lancering vergt een gedegen voorbereiding, kost tijd en vraagt 'upfront' investeringen. We hadden al de relaties, de kennis en het netwerk, nu hebben we ook het geld om Europa in te trekken. Aan de ene kant moeten we een breed aanbod hebben, afkomstig van internationale organisaties waar we in Nederland al mee werken en van partijen uit de Duitse leisure wereld. Aan de andere kant is een zorgvuldig geregisseerde en intensieve introductiecampagne een absolute must om snel voldoende websitebezoekers te trekken."

Muller is ervan overtuigd dat de online veilingdienst in Duitsland en straks in Engeland net zo'n succes gaat worden als in Nederland. "Aanbieders kunnen er grote hoeveelheden tickets, reizen, kamers of diners afzetten. Consumenten worden gelokt door de scherpe prijzen en het spel van de veiling. Cultuur en marktverhoudingen verschillen per land, maar de dynamiek van de veiling blijft op alle markten even aantrekkelijk."

Groei
Emesa exploiteert naast VakantieVeilingen.nl(R) twee andere snelgroeiende websites: InpakkenenWegwezen.nl en ActievandeDag.nl. Op InpakkenenWegwezen.nl kan de consument de laatste reisaanbiedingen met elkaar vergelijken en op ActievandeDag.nl wordt er dagelijks een vakantie of vrijetijdsarrangement aangeboden voor een exclusieve prijs. Zij zijn daarmee complementair aan de veilingsite waar de consumenten, in onderlinge concurrentie, bepalen wat een reis, een weekendje weg of een avond uit mag kosten.

De drie websites van Emesa hebben het afgelopen jaar ruim 63 miljoen bezoekers getrokken, nu ruim 6 miljoen per maand. Met een bereik van meer dan 10% onder internetgebruikers, is Emesa na de NS en de ANWB de grootste partij in de Nederlandse Travel en Leisure markt. Meer dan 4 miljoen Nederlanders zijn geabonneerd op de e-mail nieuwsbrieven en 2 miljoen consumenten hebben in 2010 via een van de labels genoten van een reis- of uitgaansarrangement. De onderneming heeft inmiddels meer dan 100 werknemers in dienst.

De afgelopen maanden hebben Emesa en haar websites tal van prijzen en uitverkiezingen gewonnen, waaronder Website van het Jaar, de publieksprijs voor de populairste website, de High Growth Award, de Sprout Challenger of the Year Award en het bedrijf mag zich FD Gazellen noemen. Daarnaast won Emesa met de site VakantieVeilingen.nl(R) gisteravond nog de Thuiswinkel Award voor meest populaire webshop in de categorie reizen en vrije tijd. Ook schoot Emesa omhoog op diverse rankings als de Deloitte Technology Fast 50 (no.4) en de Deloitte European Fast 500 (no. 62)

Over Emesa
Emesa B.V. is de grootste e-commerce partij voor het zoeken, vergelijken en boeken van een goede deal voor onder meer een vakantie, dagje weg, concert, musical of beauty arrangement. Emesa bereikt wekelijks meer dan 4 miljoen Nederlanders die geabonneerd zijn op de e-mail nieuwsbrieven. De websites van Emesa worden door meer dan 60 miljoen bezoekers per jaar bezocht.
Kerncijfers
- 2010 totaal consumentenbestedingen via Emesa meer dan E 100 mln. (totaalwaarde van alle transacties)
- Gross margin Emesa 2010: meer dan E 13 mln.
- Groei omzet afgelopen 5 jaar: 4300 %
- Aantal mensen in dienst: 120 (maart 2011)
- Totaal aantal transacties 2010: 950.000
- Aantal consumenten die in 2010 van een deal via Emesa genieten meer dan 2 mln.

InpakkenenWegwezen.nl is de grootste vergelijkingswebsite voor reisaanbiedingen in Nederland met 800.000 unieke bezoekers per maand. Dagelijks biedt de site de scherpste aanbiedingen van verschillende reispartijen aan.

ActievandeDag.nl biedt dagelijks één vakantie of arrangement aan voor een exclusieve prijs. De prijs is bekend en de voorraad beperkt. Deze combinatie van schaarste en de beste prijs is aantrekkelijk voor de consument die snel kan en wil boeken.

VakantieVeilingen.nl(R) is met ruim 4,5 mln. bezoekers per maand de marktleider op het gebied van online veilingen van vakanties en vrijetijdsarrangementen. VakantieVeilingen.nl(R) is een uniek platform waar maandelijks meer dan 100.000 online veilingen plaatsvinden. Elke veiling start vanaf E 0,- en het minimale bod is nooit hoger dan E 1,-. Bieden kost niets.

*

Links:
http://emesa.nl



Razende Robot Reporter