Universiteit van Tilburg

Persbericht 25 maart 2011

Kunstkopers geven meer uit in de winterzon

Wie een kunstwerk wil laten veilen, kan dat het beste doen op een mooie, zonnige winterdag. Op zulke dagen met lekker weer zijn kunstkopers bereid 2 tot 3 procent meer te betalen.

Dat heeft Rachel Pownall van Tilburg University samen met haar collega's Dakshina De Silva van de Texas Tech University en Leonard Wolk van de Universiteit van Maastricht vastgesteld. Pownall en haar collega's analyseerden de verkoopcijfers van de Londense veilinghuizen Sotheby's en Christie's van 1990 tot 2007. Ze legden de cijfers naast de data van het Britse weerinstituut Atmospheric Data Centre.

De onderzoekers kozen veilinghuizen in Londen uit, omdat die leidend zijn op de kunstmarkt en omdat Londen veel variatie in zonnige dagen heeft. De kans op regen in Londen is 50 procent, wat het bestuderen van het effect van zonneschijn mogelijk maakt.

Emoties
"De belangstelling voor de rol van emoties bij het nemen van economische beslissingen neemt toe. Uit experimentele onderzoeken is al vaker gebleken dat emoties wel degelijk een rol spelen. Ons onderzoek is het eerste dat het effect van de gemoedstoestand op economisch gedrag over een langere periode in gewone marktomstandigheden laat zien'', stelt Pownall in een inleiding op haar studie. "Het resultaat van dit onderzoek toont onder andere aan dat locatiespecifieke factoren van invloed zijn op de bereidheid tot geld uitgeven en betalen.''

Seizoenen
Het effect van een bijzonder mooie dag is vooral meetbaar in de winter, zo stelden de wetenschappers vast. In het voorjaar en in de herfst worden sowieso minder kunstwerken ter veiling aangeboden dan in de winter. ,,Maar we hebben vastgesteld dat in voorjaar, zomer en herfst op mooie dagen ook meetbaar minder wordt geboden voor de kunstwerken die wel onder de hamer komen. Het mooiweereffect geldt dus in het bijzonder voor de winterdagen. Dat komt misschien doordat kopers in de andere seizoenen genoeg zon zien, waardoor een plotselinge mooie dag minder op hun gevoel werkt.''

Pownall zou graag nader onderzoek zien naar het effect van de winterzon op verkoopprijzen. Ze beveelt aan haar studie te herhalen in een gebied met andere klimatologische omstandigheden, om te zien of daar ook een ,,zoneffect'' optreedt. Ook vindt de wetenschapper dat de invloed van mooi weer onderzocht moet worden bij de aankoop van andere artikelen dan kunstwerken en schilderijen. "Dat zou misschien meer licht kunnen werpen op de vraag waar het effect van een mooie winterdag nu precies vandaan komt'', aldus Pownall.