Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 25 maart 2011

Leidseplein stevig op de virtuele kaart via Foursquare

Leidseplein - Het Theaterplein positioneert zich als eerste plein van Europa als Foursquare zone

Op initatief van de Amsterdamse citymarketing I amsterdam hebben de culturele instellingen en ondernemers op en rond het Leidseplein de handen virtueel ineen geslagen en presenteren zich als één plein op Foursquare. Foursquare is een social network applicatie waarmee via een mobiele telefoon het persoonlijke sociale netwerk wordt verbonden met de echte wereld. Voor I amsterdam vormt deze location based community een logische stap als uitbreiding van de bestaande Facebook en Twitter communities. Uniek in Europa Foursquare biedt gebruikers de mogelijkheid om vrienden te updaten over hun locatie. Bij aangesloten organisaties kan worden `ingecheckt' en speciale acties worden getoond voor de gebruiker. Voorbeelden van acties zijn een gratis drankje of korting op een theaterkaartje. Ook kunnen gebruikers tips of foto's voor anderen achterlaten over de locatie waar zij zich op dat moment bevinden. Doordat tientallen organisaties rondom het Leidseplein zich hebben aangesloten bij deze kosteloze applicatie, wordt er een breed platform voor bezoekers aan het Leidseplein geboden. Daarbij kunnen aangesloten organisaties ook actief op elkaar en elkaars acties inspelen. Dat maakt het Leidseplein de eerste Foursquare zone van Europa. Er is tevens sprake van een wedstrijdelement. De gebruiker die het meest is ingecheckt bij een bepaalde locatie mag zich `Mayor' noemen. De mayor vergaart behalve status bij zijn vrienden ook bijzondere aanbiedingen zoals een maand lang het tweede kaartje gratis bij de Stadschouwburg. Maar ook voor first timers zijn er tal van leuke prijzen te winnen zoals een gratis Time Out bij de gecombineerde balie van AUB Ticketshop/VVV agentschap. Gratis, actueel en continue actief De applicatie is zowel voor de organisaties als voor de gebruikers geheel kosteloos. Foursquare wordt volledig opgebouwd door gebruikers en wordt daarom door hen als zeer waardevol en prettig ervaren. Dit platform biedt actuele informatie die door andere bezoekers is achtergelaten en is daarom een laagdrempelig onafhankelijk medium dat altijd beschikbaar is via de mobiele telefoon. Wereldwijd heeft Foursquare ruim 6.5 miljoen gebruikers.